• Turran

Usch på er som ger era barn KÖTT!

MammaBecca skrev 2009-12-08 12:58:06 följande:
    Vet inte hur jag ska ställa mig till frågan då jag som sagt är köttätare.
    Nu blir jag lite osäker på hur du menar? Är det bara vegetarianer som ser positiva aspekter i minskad köttkonsumtion?
  • Turran

Our Miracle skrev 2009-12-08 15:08:47 följande:

Jag brukar oftast kunna se dom människor som är vegetarianer/veganer. Vet ni varför? Jo, dom är för det mesta beniga, vita och har lite insjukna ögon - kanske beror det på att de har brist på det ämne som finns i köttet?
    Vad lustigt! Brukar du leka "spot the vegetarian"?

Du måste ha träffat många vegetarianer för att kunna göra ett sånt statement. Eller hur drar du slutsatsen att vegetarianer och veganer för det mesta är "beniga, vita och har lite insjunkna ögon"?
  • Turran
    Adrastina skrev 2009-12-08 15:34:05 följande:
    har en kompis som är vegetarian...hon är sjuk hur ofta som helst...så att man skulle bli friskare av att vara vegetarian tror jag inte alls på...
    Det var mig ett futtigt statistiskt underlag...
  • Turran

Fru X skrev 2009-12-08 16:53:34 följande:

OM det var så att veg var friskare än gemene man, då skulle läkarkåren + soc styrellsen rek den kosten.
    Varför skulle de göra det?

De rek allsidig kost o motion...
    Ja, det är ju bra.

Så de undersökningar som länkats tid i tråden, de är inget att bry sig om.
    Vilka undersökningar syftar du på? De som visar att vi bör limitera intaget av rött kött, undvika processat kött och äta mer grönsaker?
  • Turran
    musli skrev 2009-12-08 20:58:37 följande:
    Jag kommer aldrig att äta en massa grönsaker enbart.
    Nej, det är nog ingen bra ide att enbart äta grönsaker. Men vad har det med tråden att göra?
  • Turran

Fru X skrev 2009-12-08 22:58:03 följande:

Enkelt, de rek den kosten som är mest lämplig för gemene man...
    Vilken kost är det då?
  • Turran
    MammasGos skrev 2009-12-09 00:21:38 följande:
    Varför bry sig vad man ger sina barn?
    En del föräldrar intresserar sig för sina barns kosthållning.
  • Turran
    sara28 skrev 2009-12-09 00:58:40 följande:
    Utan att lägga mig i etiken om köttätare vs vegetarian så undrar jag bara över ifall ts använder några av följande produkter eftersom att hon tagit en väldigt aggresiv ställning och tydligt klargjort att allt användande av djur som föda är förkastligt och likställt med mord i princip.
    Ts är avreggad.
    *informerar*
  • Turran
    Lincon skrev 2009-12-13 22:34:47 följande:
    Hur kan kött orska cancer?Kött som består ev protein och ev. en del fett? Hur menar du att det får cellerna att dela sin okontrollerat? Kan du hänvisa en säker källa tack (skulle vara intressant att ta del av). Jag lever enbart på kött och fett och jag är aldrig sjuk! Men alla vegetarianer jag känner, de är förkylda för jämnan!
    "Recent studies show that red meat could pose an increase in cancer risk. Some studies have linked consumption of large amounts of red meat with breast cancer,[9] colorectal cancer,[10][11] stomach cancer,[12] lymphoma,[13] bladder cancer[14] and prostate cancer.[14][15] Furthermore, there is convincing evidence that consumption of beef, pork, lamb, and goat from domesticated animals is a cause of colorectal cancer.[16] Professor Sheila Bingham of the Dunn Human Nutrition Unit attributes this to the haemoglobin and myoglobin molecules which are found in red meat. She suggests these molecules, when ingested trigger a process called nitrosation in the gut which leads to the formation of carcinogens.[17]

Eating cooked red meat may increase the likelihood of cancer because carcinogenic compounds called heterocyclic amines are created during the cooking process. Heterocyclic amines may not explain why red meat is more harmful than other meat, however, as these compounds are also found in poultry and fish, which have not been linked to an increased cancer risk.[18]"

en.wikipedia.org/wiki/Red_meat
  • Turran
    nika skrev 2009-12-13 23:30:18 följande:
    Jo. Översatt betyder det att stora mängder rött kött kan eventuellt innebära en ökad cancerrisk. Andra studier säger att detsamma gäller även bl a stora mängder lök...
    Ja, över 500 g tillagat rött kött i veckan ska man inte äta, enligt experterna. Processat kött (såsom diverse hel- och halvfabrikat) bör man undvika helt.

"To reduce your cancer risk, eat no more than 500g (cooked weight) per week of red meats, like beef, pork and lamb, and avoid processed meats such as ham, bacon, salami, hot dogs and some sausages."

"The evidence that red meat is a cause of bowel cancer is convincing and there is also convincing evidence that processed meat is a cause of bowel cancer."

www.wcrf-uk.org/preventing_cancer/recommendations/meat_and_cancer.php

På vilket sätt tycker du att dina påstådda cancerstudier om LÖK är relevanta i tråden?
  • Turran

Ulf Harrys Farsa skrev 2009-12-14 07:50:18 följande:

Precis lika relevant som köttets cancerframkallande eller icke eller hur?
    Hur menar du nu? Tråden handlar ju om kött!

Ulf Harrys Farsa skrev 2009-12-14 07:50:18 följande:
    Lök är väl något som t.ex .... vänta nu... Vegetarianer äter...
    Ja? Är det bara vegetarianer som äter lök, eller hur menar du?
  • Turran
    nika skrev 2009-12-13 23:30:18 följande:
    Jo. Översatt betyder det att stora mängder rött kött kan eventuellt innebära en ökad cancerrisk. Andra studier säger att detsamma gäller även bl a stora mängder lök...
    De studier jag hittar visar samband mellan lökintag och _minskad_ cancerrisk. Var hittar du dessa studier som visar att lökintag ökar cancerrisken?

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17093154&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_MultiItemSupl.Pubmed_TitleSearch&linkpos=1&log$=pmtitlesearch4
  • Turran

Ise 27 skrev 2009-12-14 16:45:26 följande:

Cancer kan man få av allt, det gäller bara att googla så hittar man de källor man tycker passar in på det man vill.
    Jaså? Ja, men den inställningen så är det ju logiskt att strunta i de stora cancerinstitutens rekommendationer som baseras på gedigen forskning inom området.
    Ise 27 skrev 2009-12-14 16:45:26 följande:
    Wiki är ingen bra källa förresten...
    Det finns ofta alldeles utmärkta källhänvisningar på Wikipedia. Men du kanske har missat det?
  • Turran

Ise 27 skrev 2009-12-14 17:07:27 följande:

Om jag letar så kan jag nog hitta bra källor på att kött inte ger cancer.
    Ja. Du kan väl länka då om du hittar seriösa studier som visar att det inte finns några samband mellan överdriven konsumtion av rött kött och vissa cancerformer.
    Ise 27 skrev 2009-12-14 17:07:27 följande:
    Och ja, när man studerat sex år på universitet så har man lärt sig att wiki inte är att lita på.
    Klipper in Dilongs finfina svar här:
    Dilong skrev 2009-12-14 17:17:37 följande:
    Om du gör så att du tittar på "referenser", nästan längst ner på varje WP-sida, då hittar du en källförteckning. Dessutom kan du studera "history" på varje sida, och bilda dig en egen uppfattning om vad som skrivits och av vem. Självklart finns det dåliga WP-sida, men det är ett icke-problem om man förstår sig på elementär källkontroll.
  • Turran
    nika skrev 2009-12-14 22:32:14 följande:
    Se där ja. Nu har du hunnit googla på lök och upptäckt att studier visar att lök SKYDDAR mot cancer. Duktigt. Tur för mig för jag gillar lök och äter lök regelbundet. Det har jag alltid gjort, även när det kom larmrapporter för ett antal år sedan om att lök var cancerframkallande. Tänk vad föränderlig sanningen är...
    Och med detta inlägg vill du berätta att du inte tar till dig expertråd och seriös vetenskaplig forskning? Smart.
  • Turran
    mariamitsu skrev 2009-12-20 14:20:07 följande:
    Männsikan är gjord för att äta allt och de vegetarianer jag känner är en samling magra bleka stackare som är sjuka ofta. Du har nog bara tur som är så frisk av dig!
    Det har aldrig slagit dig att dina polare kanske inte är representativa för vegetarianer som grupp?

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15702597
  • Turran
    nika skrev 2009-12-21 00:42:39 följande:
    Har det aldrig slagit dig att de kanske är det? Forskning visar nämligen att vegetarianer oftare är magrare än köttätare, oftare har en ohälsosammare inställning till mat och kroppsvikt samt är mer benägna att utveckla ätstörningar.
    Ja, vegetarianer har lägre BMI än köttätare. Nu brukar ju inte det ses som en indikation på ohälsosamhet, snarare tvärtom.

Var finns denna forskning som visar att vegetarianer i allmänhet har en mer ohälsosam inställning till mat och kroppsvikt?

Att _ungdomar_ använder vegetarisk kost som bantningsmetod betyder inte att vegetarisk kost medför ätstörningar.
    nika skrev 2009-12-21 00:42:39 följande:
    Länkar till artikel om rykande färsk forskning. Är man matproducent måste man ju försöka hålla sig lite à jour.
    Rykande färsk och rykande färsk. Studien baseras på hemskickade frågeformulär från 2004.
  • Turran
    nika skrev 2009-12-22 16:08:55 följande:
    Ingen mer än du påstått att denna forskning skulle visa att vegetarianer i allmänhet har en mer ohälsosam inställning till mat och kroppsvikt. Det jag skrev var att studien visar att vegetarianer oftare är magrare än köttätare, oftare har en ohälsosammare inställning till mat och kroppsvikt samt är mer benägna (än köttätare) att utveckla ätstörningar.
    Forskningsrapporten du hänvisar till visar inte att vegetarianer oftare har en ohälsosammare inställning till mat och kroppsvikt. Du får nog läsa det du länkar till.
    Turran, i sann vetenskaplig anda uppmanar jag dig till lite mer korrekthet när du återger uppgifter. Egna förvrängningar är inget att be andra bena ut tycker jag.
    Tack detsamma. Du verkar helt ha missat att undersökningen gällde ungdomar. Du verkar också ha missat att de med mest risk att ägna sig åt extremt ohälsosamma viktminskningsmetoder inte var vegetarianerna.
    Nej studien är från 2009, rykande färsk precis som jag påstod.
    Ja, studien är från 2009 och baseras på hemskickade frågeformulär från 2004.
    Min egen slutsats är att en större andel vegetarianer än köttätare går över gränsen för vad som är ett nyttigt intresse för kost till kontrollfreaksbeteende i näringsintag vilket givetvis kan resultera i ett alltför lågt BMI.
    Ja, det är din egen slutsats. Som sagt, forskningsrapporten som du länkar till drar inte samma slutsatser.
    Finns det forskning som visar att vegetarianer har ett alltför lågt BMI?
  • Turran
    Patricia99 skrev 2009-12-22 17:05:56 följande:
    Varför man äter kött? Människan har gjort det i alla tider, det ingår i basfödan, kroppen behöver protein. punkt.slut.
    Och protein finns enbart i kött, menar du?
Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!