nika skrev 2009-12-22 16:08:55 följande:
Ingen mer än du påstått att denna forskning skulle visa att vegetarianer i allmänhet har en mer ohälsosam inställning till mat och kroppsvikt. Det jag skrev var att studien visar att vegetarianer oftare är magrare än köttätare, oftare har en ohälsosammare inställning till mat och kroppsvikt samt är mer benägna (än köttätare) att utveckla ätstörningar.
Forskningsrapporten du hänvisar till visar inte att vegetarianer oftare har en ohälsosammare inställning till mat och kroppsvikt. Du får nog läsa det du länkar till.
Turran, i sann vetenskaplig anda uppmanar jag dig till lite mer korrekthet när du återger uppgifter. Egna förvrängningar är inget att be andra bena ut tycker jag.
Tack detsamma. Du verkar helt ha missat att undersökningen gällde ungdomar. Du verkar också ha missat att de med mest risk att ägna sig åt extremt ohälsosamma viktminskningsmetoder inte var vegetarianerna.
Nej studien är från 2009, rykande färsk precis som jag påstod.
Ja, studien är från 2009 och baseras på hemskickade frågeformulär från 2004.
Min egen slutsats är att en större andel vegetarianer än köttätare går över gränsen för vad som är ett nyttigt intresse för kost till kontrollfreaksbeteende i näringsintag vilket givetvis kan resultera i ett alltför lågt BMI.
Ja, det är din egen slutsats. Som sagt, forskningsrapporten som du länkar till drar inte samma slutsatser.
Finns det forskning som visar att vegetarianer har ett alltför lågt BMI?