• Ett Liv

Usch på er som ger era barn KÖTT!

nika skrev 2009-12-09 19:42:27 följande:
    men att inte låta trevlig är inte detsamma som att låta okunnig. Man kan t.o.m låta jävligt otrevlig och ändå ha ordentligt på fötterna.
    Di kan säkert vara kunnig, men du får det inte all låta som det när du säger på det sättet. Det är därför jag sa sen att jag inte tror att någon blir ner plockad på jorden av det du skrev.
  • Ett Liv
    nika skrev 2009-12-09 21:32:56 följande:
    Ett Liv skrev 2009-12-09 21:03:11 följande: Säger iof sig inget okunnigt men det låter okunnigt när man säger det på det sättet... OK. Ljåter jag kunnigare nu? Kjam. Skämt åsido, alltså ingen substans i det du påstår.
    Jag har fortfarande inte påstått något. Jag har sagt hur jag uppfattade det du skrev.
  • Ett Liv
    nika skrev 2009-12-09 22:01:00 följande:
    Ett Liv skrev 2009-12-09 21:35:50 följande: Vad är skillnade på att påstå något och tala om hur man uppfattar något? Sorry men i min värld sysslar du med ordklyveri.
    Det är väldigt stor skillnad. Det känns till och med löjligt att behöva förklara det.
  • Ett Liv
    nika skrev 2009-12-09 22:01:00 följande:
    Ett Liv skrev 2009-12-09 21:35:50 följande: Vad är skillnade på att påstå något och tala om hur man uppfattar något? Sorry men i min värld sysslar du med ordklyveri.
    Tre enkla jämförelser är att om jag säger

"nu känns det som att du anklagar mig"
    Så betyder inte det "Du anklagar mig"

"Nu upplever jag dig otrevlig"
    Betyder inte "Du ÄR otrevlig"

"Nu uppfattar jag dig som ledsen"
    Så betyder inte det "Du ÄR ledsen"

Förstår du skillnaden?
  • Ett Liv
    nika skrev 2009-12-09 23:05:23 följande:
    Ett Liv skrev 2009-12-09 22:52:57 följande: OK. Du UPPLEVER att jag är okunnig, men det betyder inte att du säger att jag är det eller att jag är det. Jag förstår att du ser det som olika saker men jag UPPLEVER dem som samma;)
    okej
  • Ett Liv

Ulf Harrys Farsa skrev 2009-12-11 16:04:29 följande:

Apan ska minsann få smaka julskinkan idag, mixad dock men iallafall.
    "apan" haha jag kallar min för "grodan" men den är fortfarande i magen
  • Ett Liv

Ulf Harrys Farsa skrev 2009-12-11 16:11:04 följande:

Ett Liv skrev 2009-12-11 16:07:15 följande: iofs ser dom ju ut som grodyngel i början ;) åsså ser dom ut som grodor när dom är små och man lägger dom på mage ;)
    haha ja, och det känns som att man har en groda i sig när när de ligger där och hickar.
  • Ett Liv
    ica skrev 2009-12-16 15:38:07 följande:
    Som svar på mitt tidigare inlägg: Lady Dahmer skrev 2009-12-14 17:10:36 följande: Alla dessa aminosyror finns inte i icke -animalisk föda. Mjölk och ägg är ju animaliskt. Och utan att vara näringsexpert eller att anlita en sådan är det oansvarigt att föda upp barn på helvegetarisk kost.
    Helt utan animalisk föda dvs mjölk och ägg osv är inte vegetarian utan VEGAN. STOR skillnad där.
    Som svar på mitt tidigare inlägg: Lady Dahmer skrev 2009-12-14 17:10:36 följande: Vegetarianer blir mindre.
    Jag känner ingen vegetarian som är mindre? Det lät väldigt konstigt i mina öron.
    Som svar på mitt tidigare inlägg: Lady Dahmer skrev 2009-12-14 17:10:36 följande: Och det förkommer att barn som får enbart vegetarisk mat hamnar på sjukhus med svält-/bristsjukdomar.
    Det kan ju inte vara vanligt, jag har aldrig ens hört talas om det. OM det ens har hänt så tror jag inte att det har med att vara vegetarian att göra utan snarare om lathet från föräldern vilket kan hända om barnet äter kött också.
  • Ett Liv
    ica skrev 2009-12-17 07:15:43 följande:
    Att barn i sverige hamnar på sjukhus pg a föräldrarnas bristfälliga vegetariska kost vet jag då jag arbetat på barnavdelning. Vi fick in 3 barn under kort tid på en barnklinik här i sverige. Så det har tyvärr hänt. Våra magar och kroppar är gjorda för en blandkost och att ge något annat kräver stor kunskap. Något alla inte har.
    Det har ju i alla fall knappast med vegetarisk kost att göra utan enbart om okunskap att göra.
  • Ett Liv
    hedersknyffel skrev 2009-12-21 20:15:02 följande:
    Min åsikt, som inte är baserad på hur TS skriver (om någon moderator tror det), är att köttätare i allmänhet stavar bättre och inte har lika stor benägenhet att sär skriva orden som vegetarianer har.
    Ja, det är ju verkligen DIN åsikt.
  • Ett Liv
    Patricia99 skrev 2009-12-22 17:05:56 följande:
    Varför man äter kött? Människan har gjort det i alla tider, det ingår i basfödan, kroppen behöver protein. punkt.slut.
    En till? Shit alltså, jag visste inte att det fans så många som trodde att kött var något slags magiskt..
  • Ett Liv
    nika skrev 2009-12-22 18:40:59 följande:
    Ett Liv skrev 2009-12-22 17:27:01 följande: Rätt så magiskt. Det finns teorier om att människan började utveckla cerebrum först i och med en jämn tillgång till proteinet från kött, till en början benmärg från djur som dött eller fällts av andra djur. Tadamm! Fler intellektuella funktioner och mer finmotorik vilket ledde till större möjlighjeter att fälla fler djur. Lång evolutionkedja förstås. PS Länkar inte till den omsprungne Hasse Neanderthals sida;)
    Ja, det är som sagt väldigt längesen och andra saker som hände för så längesen brukar vi inte använda som en "referens" (eller hur jag ska uttrycka mig). Det finns ju som sagt mycket mer kunskap om allt nu än vad det gjorde då, jag menar Linser gick inte ens att få tag på om man bodde här uppe i Sverige, så det är ju ingen ide att diskutera så.
    Att hävda att vi MÅSTE äta kött för att få i oss proteiner är ju som att säga att vi MÅSTE äta persilja för att få i oss järn.
    Det jag vill säga är att det finns flera alternativ.
  • Ett Liv
    nika skrev 2009-12-22 21:42:32 följande:
    Ett Liv skrev 2009-12-22 21:33:39 följande: Vaddå inte diskutera så. Du sa att kött inte var magiskt och jag visade vilka trollkonster det uträttat. Klart det inte fanns linser i Sverige då, men det fanns gott om is till drinken;). Klart vi inte måste äta kött, men i mina ögon finns ingen riktigt bra anledning att utesluta ett så utmärkt livsmedel och jag är glad att mina tidiga utrikes förfäder resonerade på samma sätt.
    hehe, ja de hade nog inte så mycket till val heller
Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!