• Dilong

Usch på er som ger era barn KÖTT!

Loupe skrev 2009-12-05 05:15:48 följande:
    Rekommenderar dig att titta på en dokumentär om Majs (amerikansk) och majsens inverkan på miljön.
    Jag vet att vegetarisk kost påverkar miljö och liv, det är därför jag frågar (igen) hur du gjort för att avgöra vad som är bäst att äta.

Ett djur som lever vilt, och skjuts, lär ju orsaka mindre död än odling av grönsaker. Men en mask som dör vid plöjning, är mindre värd än en hjort eftersom masken inte hunnit utveckla en hjärna?
  • Dilong
    Loupe skrev 2009-12-05 06:00:24 följande:
    Kolla på www.myfootprint.org/en/visitor_information/ och se hur många jordar som skulle behövas för att alla skulle leva som du.
    1.19 jordar. Du?
    Loupe skrev 2009-12-05 06:00:24 följande:
    Hur påverkar vegetarisk kost miljö och liv?
    Du läser in massor saker jag inte sagt, det är fult och/eller dumt.

Vi diskuterade liv, och jag förstår att du inte anser att en masks liv är lika mycket värt som en hjorts, eftersom en mask inte har någon hjärna.

Naturligtvis påverkar vegetarisk kost miljön, att ta sin mat från naturen påverkar mindre än att välja odlad (något som undersökningen inte tog hänsyn till).

Dessutom menade undersökningen att det skulle vara bra att köpa lokalt producerad mat, vilket jag inte anser behöver vara sant. Växthusodlad gurka med oljevärmt växthus är _inte_ mer miljövänligt än att köpa importerad, frilandsodlad.
  • Dilong
    ChildOfRagnarok skrev 2009-12-05 14:41:43 följande:
    Mmm... genmanipulerat... *dreglar*
    Vilka säljer GMO-grödor här i Sverige?
  • Dilong
    SuPe76 skrev 2009-12-05 15:15:01 följande:
    en liten fråga här, som passar in på det du just skrev. om man är vegetarian, känns det inte lite knepigt att man då vill ha biff, kebab, kyckling etc som inte är det, utan bara vegetariskt som smakar som de ovan? tycker faktiskt det är lite märkligt.
    De flesta verkar vara vegetarianer av etiska skäl, inte för att de ogillar kött, så speciellt märkligt tycker inte jag att det är.
  • Dilong
    Rae skrev 2009-12-05 15:37:54 följande:
    ...eller köp endast närproducerat ekologiskt kött.
    Att ta bilen till gårdsbutiken för att köpa ett par kilo kött torde inte vara vidare miljövänligt, jämfört med att ta cykeln till närbutiken och köpa biff från Argentina.

Vad säger att närproducerat är bättre? Tex är båttransporter ganska miljövänliga, och jag tror vi i Sverige gör av med mer energi/produkt vid produktionen.
  • Dilong
    ModestyB skrev 2009-12-05 16:11:24 följande:
    Länge leve bevarandebiologin och våra ursprungliga lantraser och kulturväxter!!
    Förstår du att även de är förädlade, och då enligt dig inte bra?
  • Dilong
    Disela skrev 2009-12-05 16:22:36 följande:
    Vad man ersätter proteinet med osv.
    Vad kan man ersätta proteinet med?
  • Dilong
    Disela skrev 2009-12-05 16:35:04 följande:
    Ja, quorn är ett bra alternativ.
    Då ersätter du inte proteinet.
  • Dilong
    Disela skrev 2009-12-05 16:59:44 följande:
    Protein måste du ju få i dig.
    Jo, det var därför jag frågade vad du tänkt att ersätta det med.
  • Dilong

Mephala the ranger skrev 2009-12-05 17:04:10 följande:

High Heel Bitch skrev 2009-12-04 21:59:36 följande: Man ska helst inte äta halv/helfabrikat alls. Förmycket E-nummer och annat skit. Trilla lite egna köttbullar istället eller falafel :)
    Visst är det trevligare med egentillverkad mat, ibland med e-nummer i. Pressar man lite citron över den nystekta abborren så har man tillsatt två e-ämnen.
Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!