-
Javisst. Jag vill bara kommentera att det är felaktigt att säga att det inte finns en koppling mellan köttkonsumtion och cancer. Naturligtvis står det alla fritt att föda sina barn processerat och rött kött 7 dagar i veckan.Phlippan87 skrev 2009-12-04 12:29:39 följande:just det, jag glömde ju säga: det är dumt att kliva utanför dörren, himlen kan ramla ner i skallen på dig, ett träd kan ramla ner i skallen på dig, du kan bli påkörd av en bil osv. kanske är så att köttätarna anser att det är värt risken att få cancer bara för att få njuta av sitt kött?! vi tar risker i varenda val vi gör, varje dag
-
Inte hållbart argument? Överkonsumtion i detta fallet handlar om över 500 g i veckan. Btw - med rött kött menas inte rått kött.Phlippan87 skrev 2009-12-04 12:49:08 följande:risken för cancer är inte ett hållbart argument i en sådan diskussion. överkonsumtion av vad som helst är inte bra, men det är ju långt ifrån alla som äter sitt kött rött.. genomstekt ska det vara för min del
"To reduce your cancer risk, eat no more than 500g (cooked weight) per week of red meats, like beef, pork and lamb, and avoid processed meats such as ham, bacon, salami, hot dogs and some sausages.
If you want inspiration for meals that do not use a lot of red meat, then there are lots of ideas in our recipes section.
What is red meat?
Red meat refers to beef, pork, lamb and goat ? foods like hamburgers, minced beef, pork chops and roast lamb.
As a rough guide 500g of cooked red meat is the same as 700 to 750g of uncooked red meat. To help visualise how much this is, a medium portion of roast beef or pork is about 90g and a medium steak is about 145g.
What is processed meat?
This is meat preserved by smoking, curing or salting, or by the addition of preservatives. Examples include ham, bacon, pastrami and salami, as well as hot dogs and some sausages. Hamburgers and minced meats only count as processed meat if they have been preserved with salt or chemical additives.
Meat and cancer ? the evidence
The evidence that red meat is a cause of bowel cancer is convincing and there is also convincing evidence that processed meat is a cause of bowel cancer.
Red meat contains substances that are linked to bowel cancer. For example, haem, the compound that gives red meat its colour, has been shown to damage the lining of the colon.
Studies also show that people who eat a lot of red meat tend to eat fewer plant-based foods, so they benefit less from their cancer-protective properties."
www.wcrf-uk.org/preventing_cancer/recommendations/meat_and_cancer.php -
Ja, det får man ju hoppas ur hälso- och miljösynpunkt.mee2 skrev 2009-12-04 12:54:54 följande:men vem äter KÖTT 7 dagar i veckan, bara för att man e köttätare kan man väl äta fisk och kyckling med och även veg ibland.
-
Människan är knappast skapt för den kosthållning vi har idag.Phlippan87 skrev 2009-12-04 13:19:15 följande:som så många andra har sagt, människan är faktiskt skapt för att äta kött (vi har inga huggtänder elelr klor, men våra kindtänder är skapta för att kunna finmala kött tills killnad från ex. idisslarnas tänder som inte alls är lika vassa). och om man väljer att öka risken för att få cancer genom att äta kött istället för att öka risken för cancer genom att äta besprutade grönsaker är väl varje enskild individs eget val?
Sen förstår jag inte riktigt din inställning... Givetvis vill man väl ge sina barn en bra kost som _minskar_ risken att få cancer? -
Re: hälsoaspekter gällande vegetarisk kost (från PubMed)
"An evidence- based review showed that vegetarian diets can be nutritionally adequate in pregnancy and result in positive maternal and infant health outcomes. The results of an evidence-based review showed that a vegetarian diet is associated with a lower risk of death from ischemic heart disease. Vegetarians also appear to have lower low-density lipoprotein cholesterol levels, lower blood pressure, and lower rates of hypertension and type 2 diabetes than nonvegetarians. Furthermore, vegetarians tend to have a lower body mass index and lower overall cancer rates."
www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19562864&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_SingleItemSupl.Pubmed_Discovery_RA&linkpos=3&log$=relatedarticles&logdbfrom=pubmed
"In most cases, vegetarian diets are beneficial in the prevention and treatment of certain diseases, such as cardiovascular disease, hypertension, diabetes, cancer, osteoporosis, renal disease and dementia, as well as diverticular disease, gallstones and rheumatoid arthritis."
www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15702597 -
High Heel Bitch skrev 2009-12-04 15:13:03 följande:
Vi är skapta för att äta kött, inte en ensidig kost, det är varken bra för kropp eller knopp.Det är väl ingen som förespråkar en ensidig kost? En vegetarisk kost är fullgod ur näringssynpunkt. -
High Heel Bitch skrev 2009-12-04 15:48:43 följande:
Nej det finns ämnen i kött, fågel och fisk som vi behöver. Alltså blir vegitarisk mat alldeles för ensidigt för oss.Menar du att det finns essentiella ämnen i kött, fisk och fågel som inte går att få ifrån en annan källa? Isåfall vet du mer än experterna! Berätta!!! -
Nu blandar du väl ändå äpplen och päron?Phlippan87 skrev 2009-12-04 15:43:08 följande:nej, ingen variant av den kosthållning vi har idag, varken med elelr utan kött och andra animaliska produkter men herregud människa, om jag ger mitt barn enbart vegetarisk kost innebär det inte automatiskt att barnet får i sig mindre cancerogena ämnen. att få ner mängden cancerogena ämnen i kosten KRÄVER att vi äter ekologisk och KRAV-märkt mat, oavsett vilken typ av kost vi håller oss med. ett barn som föds upp på enbart vegetarisk, icke-ekologisk kost får i sig minst lika mycket, om inte mer, cancerframkallande ämnen än ett barn som föds upp på kost innehållande ekologisk och kravmärkt mat.
Det jag skriver är att överdriven konsumtion av rött kött inte rekommenderas samt att man bör undvika processerat kött - detta enligt cancerforskning.
Hur cancerframkallande olika bekämpningsmedel är kan ju givetvis också diskuteras - men det kanske är lite ot i denna tråd? Det är ju inte direkt så att det enbart är vegetarianer som äter besprutade grönsaker. -
Dessa "fyndiga" kommentarer är frekventa i tråden, må jag säga! Angående kosthållning, utbildningsnivå och IQ finns det en ganska intressant studie som jag länkat till tidigare. Passar på att klippa in ett stycke:Flina78 skrev 2009-12-04 17:20:52 följande:(Dessutom verkar man ju inte bli kung på att stava av att vara vegetarian.)
"A new British study has found that having a high IQ as a child is significantly linked to being a vegatarian as an adult."
"Most of the vegetarians were women of higher social class and well educated although their income levels varied widely. However, when the results were adjusted for sex, social class (in childhood and present day), education and qualifications, high childhood IQ and having a vegetarian diet as an adult were still strongly correlated."
www.medicalnewstoday.com/articles/59220.php -
Det stämmer inte. Jag tror inte att _alla_ köttätare äter mer än 500 g rött kött i veckan. Siffror visar dock att vi i I-länderna överkonsumerar kött.Phlippan87 skrev 2009-12-04 18:22:21 följande:men du verkar automatiskt dra slutsatsen att alla som äter kött överkonsumerar (enligt de siffror du själv angett).