Zano skrev 2010-01-29 22:58:04 följande:
Ang B12-brist:Påståendet att vegetarianer löper en större risk att få B12-brist är fel, det räcker med motsvarande 2,5 dl mjölk för att täcka hela dagsbehovet av B12, det är inte svårt att uppnå. Som bekant äter vegetarianer mjölkprodukter! Dessutom lagras B12 i levern så man måste inte dricka/äta den mängden mjölkprodukter varje dag. Veganer däremot kan behöva äta ett tillskott av B12. Dock är B12-brist sällsynt även hos veganer men relativt vanligt hos äldre, människor med sköldkörtelsjukdom eller vissa tunntarmsjukdomar samt hos gravida och ammande (även dessa kan självklart vara veganer/vegetarianer).Ang att vegetarianer/veganer kan tycka om "köttsubstitut":Många vegetarianer/veganer (de flesta?) blir inte vegetarianer p.g.a. att de tycker att kött är äckligt, utan för att de inte sympatiserar med eller vill stödja djurindustrin som den ser ut idag. Framförallt för nyblivna vegetarianer/veganar som inte är vana vid att laga vegomat kan det vara väldigt praktiskt att gå över till vegetarisk kost genom att äta mat som liknar den kosten man är van vid, men utan att bidra till lidande.-------Jag är inte vegan själv men jag verkligen beundrar veganer för att de förändrar sina liv så pass mycket för att inte bidra till att plåga
djur.Själv har jag varit vegetarian i sammanlagt 20 år. (Fick bara vegetarisk mat upp till fyra års ålder, sedan mest vegetariskt men ibland kött tills jag valde att bli vegetarian själv i tonåren). Min kille har vegetarian i 17 år. Båda har perfekta värden och inga brister (det kollade senast upp för min del under min graviditet).Och självklart ska jag låta mitt barn välja om hon vill äta kött, när hon kan det. Tills hon kan bestämma själv så får hon nyttig vegetarisk kost.
På vilket sätt lider en gris som får vara ute och böka?
Eller vildsvin som lever lyckliga i skogen tills nån skjuter dem?