• Esmiso

Usch på er som ger era barn KÖTT!

Millan77 skrev 2009-12-16 21:10:03 följande:
    Men varför e så mångga emot att äta kött? Jag älskar kött, jag kommer att äta kött o mina barn oxå. Varför kan inte Ni acceptera oss som VI e när VI måste accepera ER. Jag kan förså folk som väljer att inte äta kött, men det e ju upp till ER. Att jag väljer att äta kött e väl upp till MIG?? Varför skulle VI vara sämre än er?
    jag accepterar och respekterar absolut köttätare och tycker inte ni är sämre människor. Men som svar på din fråga så är det ju ändå så att du som köttätare bidrar mer till miljöförstöringen än en vegetarian...
  • Esmiso
    nika skrev 2009-12-21 11:56:02 följande:
    Vilket är en sanning med modifikation och stor variation. En vegetarian som handlar all sin mat i affär och inte är så nogräknad med varifrån maten kommer och hur den producerats och en köttätare som producerar egen gårdsmat och som därtill tänkt till, ja där ligger nog vegetarianen lite pyrt till om man ska räkna miljöpoäng. Dessutom är ju någon (som klassas som miljöbov?) tvungen att hålla kor för att även vegetarianer ska få sina mjölkprodukter. Det råder en övertro på vad den stora gruppen vegetarianer som "skördar" i butik bidrar till världen med att utesluta kött ur sin diet. Andra som man sedan pekar finger åt får dessutom ta tillvara på de delar av djuret som blir över när man mjölkat dem. Det är inget helhetstänkande. Det är resursslöseri. Sedan att en del äter alldeles för mycket kött och processat kött därtill det är en annan femma, men man är ju inte tvungen att göra det bara för att man är köttätare. En gång för alla: att vara vegetarian innebär inte automatiskt att man vet mer om mat och hälsa, är friskare, mer miljövänlig och att man är högre moraliskt stående. Det beror snarare på hur man lägger upp det - precis som för köttätare. Den stora skillnaden är att det verkar som att fler vegetarianer än köttätare ändå påstår det.
    du har helt rätt i att man inte är miljömedveten bara för att man är vegetarian, MEN när man äter kött bidrar man ju b kla till skövling av regnskog för att de ska kunna odla mer mat åt djuren som sedan ska slaktas och ätas av köttätare...
  • Esmiso
    nika skrev 2009-12-21 17:37:59 följande:
    Inte nödvändigtvis.
    nej, förlåt, nu tog jag givetvis bara majoriteten. För inte f-n äter majoriteten kött från närliggande gårdar! Då hade köttindustrin inte sett ut som den gör...
  • Esmiso
    nika skrev 2009-12-21 17:58:47 följande:
    Sverige producerar en hel del kött som ligger i närheten av där någon bor och någon äter upp allt det köttet också. Om man vill försäkra sig om att köttet är regnskogskövlingssafe kan man läsa på förpackningen. Det finns köttbönder som gått samman och säljer sina produkter till livsmedelskedjan som finns lokalt. Man behöver inte själv vara bonde eller ha nära till en gårdsbutik för att undvika kött som producerats i länder där det växer regnskog.
    nä, men det är ju inte bara djuren i regnskogsländer som äter fodret som produceras i andra länder. Att djuren dessutom i de flesta fall har ett trångt stressigt liv med ångest på slakthuset som slut på sitt liv, stärker bara min övertygelse som vegetarian ännu mer!
  • Esmiso
    nika skrev 2009-12-21 21:34:52 följande:
    Asså. Djur i regnskogsländer äter foder som produceras i andra länder och det gör även andra djur i andra länder - alltså äter foder som produceras i andra länder. Är måntro någon av dessa "andra" foderproducerande länder samma länder som dessa andra länder som har djur? Konstigt att just köttvärlden tycker det är så skojigt att köra runt på allt och inte grönsaksvärlden. Hmm. Ja, våra kor äter gräset på gärdet utanför fönstret och hö tar vi en bit längre bort där det inte finns tillgång till vatten och skugga på sommaren. De gärden som har det reserverar vi för sommarbete. Det finns gott om plats men de tycker om att krypa ihop. Och när vintern nalkas står de på kö utanför ladugården och vill in i värmen. Men nog av mig nu. Kan inte du istället berätta om någon av dina besök till ett slakthus. Du kan väl bara välja ett, vilket som helst av dem och berätta lite mer om dina självupplevda erfarenheter om dem. Hur såg det ut och hur gick det till? Nyfiken på vad det är som du faktiskt grundar din starka övertygelse på.
    menar du att djuren i Sverige bara äter betesmat??? De föds upp på foder berikat med all möjlig skit. Något slakthus har jag aldrig varit på, dock sett en hel del skrämmande filmklipp som filmats i smyg...

Har du besökt ett? Berätta isf gärna vad du tycker är djurvänligt där!!!
  • Esmiso
    nika skrev 2009-12-22 16:28:03 följande:
    Svar: nej, men man kan välja att äta kött som är producerat så och på så vis påverka så att fler producerar så. Inte kasta ut babyn med badvattnet. Skrämmande filmklipp. Ante mig. "Larmrapport" Högst representaivt för hur det går till rent generellt;) Välkommen hem till oss så kan du få vara med på nästa slakt och själv se hur det kan gå till rent generellt här och på mindre gårdar. Du kan få med dig en knippe hemproducerade morötter om du inte tycker om kött:) Men om du inte tycker man ska döda andra varelser har jag full respekt för det. Ingen ska tvinga dig att göra det eller äta kött, men andra såsom jag själv ser människan som placerad på toppen av näringskedjan. Precis som många djur äter varandra äter vi djur och vill också respekteras i den synen.
    som jag tidigare sagt har jag full respekt för dem som äter kött. Alla gör vi våra val, och det är ju fantastiskt om man som köttätare kan äta enbart djur man själv fött upp och slaktat, som du tydligen gör?!

För mig spelar det ingen roll om de filmklipp jag sett är av majoritet eller inte. Det är illa nog att det sker, och äter man kött som man inte fött upp och slaktat själv har man ingen aning om hur det djuret haft det.

Dina hemproducerade morötter låter jättegoda! De skulle jag absolut inte tacka nej till!
Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!