• Fru X

Usch på er som ger era barn KÖTT!

Hej TS.
    du accepterar ju inte mej...
    Vet du att flertalet av de anmälda gårdarna är gjorda utan vettig grund? Av människor utan djurkunskaper. Horribelt.
    Tänk om jag skulle gå till en läkare o mötas av en person "som vill människor gott" men som helt saknar kunskap inom området....
    Jag äter varierad kost, ffa egenodlade grönsaker, egenfångad fisk o mkt vilt, nu börjar vi komma den NÄRproducerade, ekologiska maten riktigt nära.

• Fru X

Lillis 1977 skrev 2009-12-05 13:18:21 följande:

Äter kött för det är gott. Det FINNS visst gårdar där djuren har det toppen. Men det är ju inte lätt att stå i affären och veta hur just det djuret haft det på sin gård. Men ALLA har det inte dåligt som du verkar vilja ha det till. Min man jagar så vi äter även viltkött.Grilla en god köttbit på sommaren....kan det bli bättre?
    Det är med kött som med allt annat: Man får det man betalar för...
    Är själv uppväxt på gård o är jättekräsen vad gäller köttkvalitet, äter bara svenskt o närproducerat.
    mätt o nöjd o glad
  • Fru X
    Dilong skrev 2009-12-05 14:57:30 följande:
    Vilka säljer GMO-grödor här i Sverige?
    fler än man kan tro...
  • Fru X
    Dilong skrev 2009-12-05 15:49:37 följande:
    Att ta bilen till gårdsbutiken för att köpa ett par kilo kött torde inte vara vidare miljövänligt, jämfört med att ta cykeln till närbutiken och köpa biff från Argentina.Vad säger att närproducerat är bättre? Tex är båttransporter ganska miljövänliga, och jag tror vi i Sverige gör av med mer energi/produkt vid produktionen.
    Biff från Argentina = inte bra. Det finns mul- och klövsjuka i A. biff från ett nedsmittat djur för smittan vidare. Vi vill inte ha denna sjukan i Sverige
  • Fru X
    Disela skrev 2009-12-05 16:35:04 följande:
    Ja, quorn är ett bra alternativ. Är man inte vegan så är ägg mycket proteiner i. Likaså keso och kesella finns det gott om proteiner i. Alla sojaprodukter innehåller 10-40% protein. Bönor och linser är ett annat bra komplement. Seitan är gjort av vetegluten och inehåller relativt hög proteinhalt.
    Quorn är det allra mest processade livsmedlet som man kan köpa.
    Mjölkprodukter, att först föda upp en ko som för att öht producera mjölk måste kalva varje år, och bara använda mjölken och inte resten av "biprodukterna" är väl knappast att rek? DET om något är väl slöseri?
  • Fru X
    nika skrev 2009-12-07 21:42:40 följande:
    Jo, du käftar om vad andra ska äta. Sätter dig till doms. Du är en av dessa missledda som kallar sina åsikter för information och inte kan acceptera andras åsikter om vad människor ska äta. För mig får du gärna äta bara grönsaker tills du skiter fiberhopprep men det gör dig inte till en bättre människa än folk som äter kött, fast du får gärna gå runt och tro det. Att äta kött är inte detsamma som att sätta på 3-åringar. Ska inte jämföras med pedofili. Och man är inte mer påläst för att man försöker lägga ner lagen för vad som är rätt och fel när det gäller kosthållning och hänvisar till att det är fel att göra sådant djur på denna planet inte gör. Oerhört tunnt argument.Om du inte vill tära på jordens resurser onödigt mycket föreslår jag att du lämnar jorden, för alls kan också vara onödigt mycket. Att du ens finns här är till gagn för dig själv, precis som jag och alla andra som lever här främst gagnas av det själva. Du får nog inse att du inte tillför så mycket utan mest tär du också oavsett hur mycket morötter du äter.
    *jag gör vågen, om och om igen. Du satte ord på allas tankar*
  • Fru X

Ett Liv skrev 2009-12-08 16:49:03 följande:

Nä SJÄLVKLART inte. Utan för att hon inte äter allsidigt och får i sig det hon behöver. (Eller är stressad, deprimerad...bla bla bla)Men det finns ju undersökningar på att vegetarianer är mindre sjuka i almenhet (de har länkats tidigare i tråden) så vad är det att tjafsa om?Sen finns det ju givetvis undantag både hos veg och köttätare som i allt annat.
    OM det var så att veg var friskare än gemene man, då skulle läkarkåren + soc styrellsen rek den kosten. Det gör de inte vad jag vet.
    De rek allsidig kost o motion...
    Så de undersökningar som länkats tid i tråden, de är inget att bry sig om.
  • Fru X
    Turran skrev 2009-12-08 19:53:24 följande:
    Varför skulle de göra det?

Enkelt, de rek den kosten som är mest lämplig för gemene man...
    OM vegokäk hade varit det allra allra bästa så hade den blivit den rek kosten.

Ett Liv skrev 2009-12-08 17:15:05 följande:
    Fru X skrev 2009-12-08 16:53:34 följande:
    Glömde även säga att soc. styrelsens rekommendationer är skrivna för väldigt många år sen och det finns mycket som de flesta människorna i dagens samhälle är medvetna om inte är bra men som rekommenderas där. Ett enkelt exempel är att man ska ha lätt-margarin på sin smörgås.
    lättmargarin är oftast ett bättre alternativ för de flesta som är normal-överviktiga och är stillasittande.

Jag själv tex har ett fysiskt krävande jobb, två hästar, hus o trädgård + att jag tränar 4-6 ggr/v.
    Jag använder riktigt smör o tjock grädde etc. Särskilt som jag äter mest viltkött, vilket har en fett% på 4-8.
    Jag fick lära mig som barn att äta "äkta vara". Det är ingenting som dykt upp i de senast årens "trend" hos oss.
    Har alltid hemlagad mat från Grunden hos oss. Undantaget är falukorv o knäckebröd - det köper vi färdigt
Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!