Inlägg från: Frökensvår 83 |Visa alla inlägg
  • Frökensvår 83

Usch på er som ger era barn KÖTT!

Jag kan förstå varför man inte vill äta kött när man tänker på djurhållningen osv men då ställer jag mig frågan, om man nu ska vara så moraliskt korrekt när det gäller detta, borde man inte då utesluta alla animaliska produkter? så som ägg, mjölk, skinnkläder, osv. Jag tror ju knappast att hönan som sitter i en bur på 50*50 cm o värper ägg har det bättre än grisarna som äter på varandra så vart drar du gränsen?
    Jag kritiserar inte inlägget men tycker det är intressant att ifrågasätta iden bara, skapa en debatt likom.

• Frökensvår 83
    Jag har aldrig förstått den där inställningen att allt måste vara svart eller vitt. Man kan väl bara försöka dra sitt strå till stacken så att säga. Måste man antingen vara en übermensch eller annars behöver man inte bry sig något och bara göra allt som man själv vill, individen i centrum hela tiden? Det vore väl bra om man trots att man inte vill förändra allt i sin kost och i sitt levnadssätt ändå är så stark att man kan göra små förändringar. Tex köpa ekologisk mjölk och eko-ägg. Ta tåg ibland istället för bil osv. *Hänger på debatten*
    Självklart tycker jag ocks att alla kan dra sitt strå till stacken, jag köper alltid ekologiska ägg tillexempel och nästan alltid ekologisk mjölk om det finns men det jag menar är att många är så extrema i sina åsikter att man ska inte äta kött och att man är en dålig förälder om man ger det till sina barn, sålänge det inte handlar om misshandel på barn så tycker jag inte att någon har rätt att kalla någon annan för en dålig förälder föratt den väljer att leva på ett annat sätt.
    Alla är olika och alla tycker olika, det är ju det som skapar individer eller hur? Inte att alla ska följa exakt samma mönster.
    Man behöver inte se allt i svart eller vitt men går man ut med ett uttalande som personen i fråga som startat detta forum gjort så får man ju räkna med att folk ifrågasätter ens åsikter och är nyfikna på vad denna drar sin gräns, det är inte ok att äta kött men är det ok att gå på seaworld eller zoo med sina barn?
    Det är kul att höra allas åsikter =)
  • Frökensvår 83
    Dilong skrev 2009-12-05 19:15:57 följande:
    Frökensvår 83 skrev 2009-12-05 19:10:49 följande:
    Är ekologiska ägg bäst för djuren?Någon här menade att man läkemedelsbehandlar sjuka ekologiska djur senare, eftersom de efter behandling inte få anses som ekologiska, alternativt att produkten under behandlingen inte är ekologisk.Är det, om det är sant, bussigt mot djuren?
    Nej det tycker jag inte men det är väl bättre att köpa ekologiskt endå för istället föratt 500 djur lider så kanske bara 2 lider pga sjukdom, om man nu ska välja något alls och det gör jag eftersom jag vill äta ägg och dricka mjölk tex.
  • Frökensvår 83

Snacka om att denna debatt har spårat ur totalt, påhopp till höger och vänster om allt möjligt.
    Min åsikt är att man ska göra det som känns mest rätt för sig och sina barn och ingen annan har rätt att lägga sig i det.
    Man är inte en dålig förälder föratt man väljer allsidig kost till sina barn, inte heller en dålig förälder om man väljer vegetarisk kost, det är ett val man är fri att göra och man ska inte behöva bli påhoppad pga av det.
    Vi äter mycket vegetarikt föratt vi tycker det är gott och föratt försöka minska ner på konsumtionen av kött som är onödigt hög.

Att man äter mindre kött i asien än man gör här tror jag isåfall om det nu stämmer har att göra med klimatet, där är det varmt året runt vilket innebär att människorna där inte är i behov av lika mycket underhudsfett föratt hålla värmen som vi är. Eskimåer skulle inte överleva på att äta vegetarikskt tillexempel så att alla människor kan överleva på att äta veg-kost är fel.
    Sluta klanka ner på folk som lever som de tycker, debattera är en sak men personliga påhopp är en annan.

Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!