• Loupe

Usch på er som ger era barn KÖTT!

AlexiusMamma skrev 2009-12-05 00:55:47 följande:
    Vissa vill väl bara äta kött kvinna!? Så som du väljer bort det ur din kost så väljer vi köttätare att äta det! Enkelt.
    Ja vill man inte tänka på konsekvenserna för andra...dina barn och djuren. Med dina barn menar jag att den största miljöförstöringen kommer från köttindustrin.
    Lättare att vara självisk än att tänka på andra.
    Att vara vegetarian eller vegan är ett enkelt val!
  • Loupe
    Turran skrev 2009-12-04 23:46:27 följande:
    Frökensvår 83 skrev 2009-12-04 23:30:49 följande: Oj, burhöns - finns de kvar i Sverige?
    Detta är kanske något som en viss del i befolkningen inte vet...att ja det finns burhöns fortfarande i sverige. Det är heller inte god djurhållning att hålla höns inomhus på cementgolv under sk. "frigående höns inomhus". Alla djur vill vara utomhus till största del. Så ska ni köpa ägg, köp äggen direkt från en bonde där hönsen får vandra fritt eller köp paketet där det står "frigående höns med fri ute vistelse", de ska också äta ekologiskt foder.

Sedan har vi kyckling industrin som är en av de värsta i Sverige, lätt att göra ett reportage där...liknande det som Djurrättsalliansen gjort om grisar.
    Måste du nu äta kött så ät MINDRE kött...ca 1-2 ggr i veckan, inte mer. Och köp ekologisk kött - ALLTID!
  • Loupe
    Dilong skrev 2009-12-05 03:53:57 följande:
    Även vegetarisk kost skadar och dödar djur. Hur har du avgjort att just din kost är det snällaste för djuren?
    Jag äter säsongs betonat och jag äter till största del ekologiskt.
    Sedan är alltid vegetarisk/vegansk kost det bästa för djuren, rätt uppenbart. Regnskogen och vattnet är väl det primära, regnskogen skövlas ju inte för oss vegetarianer, utanför djuren som sedan ska bli kött. Det behövs också mycket mer vatten till köttindustrin än till det jag äter.
    Att äta vegetariskt/veganskt är alltid bäst för miljön och är det bra för miljön är det bra för oss och djuren i det långa och korta loppet.
  • Loupe
    Dilong skrev 2009-12-05 04:10:15 följande:
    Varför skulle det vara det? Räknar du i antal döda/energi, eller hur gör du?
    Jag utgår ifrån att djuren (och vi männsikor) vill leva i en miljö där vi kan andas frisk luft, äta bären i skogen osv.
    Och sen utgår jag ifrån att alla har en strävan att vilja leva, ex djur kan också känna rädsla.
    Sist utgår jag ifrån all forskning som säger att det går åt mer energi till att producera kött än vegetarisk mat.

Varför skulle köttindustrin vara bättra för djuren?
    Skulle vara kul att höra dina argument.
  • Loupe
    Dilong skrev 2009-12-05 04:40:53 följande:
    Frågan jag ställde var: "Även vegetarisk kost skadar och dödar djur. Hur har du avgjort att just din kost är det snällaste för djuren?" Jag har inte sagt att köttindustrin skulle vara bättre för djuren. Det jag är intresserad av är hur du gjort för att beräkna att tex en morot är bättre för djuren än vad motsvarande energi i kött är. Räknar du i antal liv som går åt, så ryker inte vidare många av slakta tex en ko, antagligen fler av att plöja marken som moroten vuxit på. Värderar du liven olika, är en ko mer värdefull än en mask eller en bladlus? Eftersom även en ko måste äta, så måste man ju naturligtvis även ta hänsyn till hur dess mat odlas, hur många djur som får sätta livet till där osv.
    Jag ser en skillnad mellan en bladlus och en ko, bla pga att mig veterligen så har inte bladlusen ett centralt nervsystem. Där drar jag gränsen. MEN jag tycker inte att vi ska utrota ex bladlusen för det, eftersom den behövs i eko systemet. Man ska heller inte använda löss i smink eller godis. Men med en ekologisk vegetarisk kost så minskar man drastiskt att bladlusen dör, än med besprutade grönsaker och kött konsumtion och då tänker jag att en bladlus trivs bäst i en bra miljö.
    En ko/gris måste äta ja, men idag äter inte en ko gräs på en stor äng...som i Bregott reklamen. Den står oftast inne året om, i en onaturlig miljö för kon. Där äter den inte gräs, nässlor osv, utan till stor del genmanipulerad mat (majs), som resten av alla djur i köttindustrin. Rekommenderar dig att titta på en dokumentär om Majs (amerikansk) och majsens inverkan på miljön.
  • Loupe
    Lindaa1989 skrev 2009-12-05 05:26:18 följande:
    haha och du tror att ditt barn kommer vara vegetarian hela livet. hahaha. alla mina vänner som har blivit påtvingade vegetarisk kost har börjat äta kött förr eller senare. & det kan du inte kontrollera ditt freak. låt barnen välja själv.
    Å en bra diskussions nivå du håller...(ironi).
    Fråga: Är inte kött kost påtvingat?
    Alla vegetarianer jag känner har blivit påtvingade kött kost men blivit vegetarianer när de blivit äldre. Går ju totalt att vända på det.
  • Loupe
    Dilong skrev 2009-12-05 05:30:52 följande:
    Jag vet att vegetarisk kost påverkar miljö och liv, det är därför jag frågar (igen) hur du gjort för att avgöra vad som är bäst att äta. Ett djur som lever vilt, och skjuts, lär ju orsaka mindre död än odling av grönsaker. Men en mask som dör vid plöjning, är mindre värd än en hjort eftersom masken inte hunnit utveckla en hjärna?
    Hur påverkar vegetarisk kost miljö och liv?
    Finns det någon kost som inte påverkar miljö och liv? Det handlar om att minimera lidandet så mycket det går. Att alltid välja det miljö vänligaste före sitt ego.
    Det finns inget om säger att en hjort är viktigare än en mask (en mask hinner inte utveckla hjärna...den har ingen helt enkelt), men på samma sätt som du tycker att ditt barn är viktigare än en kanin så kan jag tycka att en hjort är viktigare än en mask. Helt ologisk i båda fallen.
    Sen kan man ju dividera om hur miljövänligt jakt är, både till havs och i skogarna.
    Jag följer forskningen om miljön och jag har eget sunt förnuft, så väljer jag. Hur väljer du?

Kolla på www.myfootprint.org/en/visitor_information/ och se hur många jordar som skulle behövas för att alla skulle leva som du.
  • Loupe

Dilong: Jag slår dig på fingrarna med 0.85 jordar. Alltså, skulle alla leva som jag skulle alla kunna nyttja vår jord.
    Du kanske ska fundera på varför din inte räckte till.

Men du kanske har svaren på allt?!
    Du verkar tro det iaf. Men det är rätt fint att våga öppna sig för lite nya idéer.

Trevlig söndag.

Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!