Dilong skrev 2009-12-05 05:30:52 följande:
Jag vet att vegetarisk kost påverkar miljö och liv, det är därför jag frågar (igen) hur du gjort för att avgöra vad som är bäst att äta. Ett djur som lever vilt, och skjuts, lär ju orsaka mindre död än odling av grönsaker. Men en mask som dör vid plöjning, är mindre värd än en hjort eftersom masken inte hunnit utveckla en hjärna?
Hur påverkar vegetarisk kost miljö och liv?
Finns det någon kost som inte påverkar miljö och liv? Det handlar om att minimera lidandet så mycket det går. Att alltid välja det miljö vänligaste före sitt ego.
Det finns inget om säger att en hjort är viktigare än en mask (en mask hinner inte utveckla hjärna...den har ingen helt enkelt), men på samma sätt som du tycker att ditt barn är viktigare än en kanin så kan jag tycka att en hjort är viktigare än en mask. Helt ologisk i båda fallen.
Sen kan man ju dividera om hur miljövänligt jakt är, både till havs och i skogarna.
Jag följer forskningen om miljön och jag har eget sunt förnuft, så väljer jag. Hur väljer du?
Kolla på
www.myfootprint.org/en/visitor_information/ och se hur många jordar som skulle behövas för att alla skulle leva som du.