• Dilong

Usch på er som ger era barn KÖTT!

Ceal skrev 2009-12-04 20:44:54 följande:
    Ska djuren dö i onödan? Tänk så mkt kött som får slängas om ingen tänker äta upp det. Djuren föds ju upp för att bli mat...
    Antagligen skulle man väl sluta att föda upp köttdjur om ingen köper köttet. Eller hur tänker du?
  • Dilong

Lady Dahmer skrev 2009-12-04 21:29:22 följande:

kött skadar djur. jag vill inte att mitt barn ska ta del av det.
    Potatisodling skadar och dödar djur. Äter ni bara de vegetabilier som så lite som möjligt påverkar levande?
  • Dilong
    Turran skrev 2009-12-04 22:06:42 följande:
    High Heel Bitch skrev 2009-12-04 21:59:36 följande: Hur var det nu med processerade köttprodukter? Bra för hälsan eller bör undvikas helt enligt cancerstudier?
    Vad finns det som visar att processade köttprodukter skulle orsaka cancer?
  • Dilong
    Turran skrev 2009-12-04 22:14:17 följande:
    www.wcrf-uk.org/preventing_cancer/recommendat...
    Nu fanns det inga källhänvisningar på sidan, men tydligen ska det finnas studier som visar att ett högt intag av rött kött kan vara en tarmcancerrisk.

Jag hittar dock inget om att processade köttprodukter skulle vara en fara, på annat sätt än för det kött de innehåller.

Sidan rekommenderar att man äter mindre än 750g rött kött i veckan för att minska risken, vilket är ganska mycket kött.
  • Dilong
    Turran skrev 2009-12-04 23:22:17 följande:
    Finns en hel del studier på PubMed i ämnet om du är intresserad:
    Tack.

Och det var som tusan. Sökte också på Pubmed, men tydligen på fel sökord.
  • Dilong
    Loupe skrev 2009-12-05 03:48:30 följande:
    Lättare att vara självisk än att tänka på andra. Att vara vegetarian eller vegan är ett enkelt val!
    Även vegetarisk kost skadar och dödar djur. Hur har du avgjort att just din kost är det snällaste för djuren?
  • Dilong
    Loupe skrev 2009-12-05 04:04:04 följande:
    Sedan är alltid vegetarisk/vegansk kost det bästa för djuren, rätt uppenbart.
    Varför skulle det vara det? Räknar du i antal döda/energi, eller hur gör du?
  • Dilong
    Loupe skrev 2009-12-05 04:23:49 följande:
    Jag utgår ifrån att djuren (och vi männsikor) vill leva i en miljö där vi kan andas frisk luft, äta bären i skogen osv. Och sen utgår jag ifrån att alla har en strävan att vilja leva, ex djur kan också känna rädsla. Sist utgår jag ifrån all forskning som säger att det går åt mer energi till att producera kött än vegetarisk mat. Varför skulle köttindustrin vara bättra för djuren? Skulle vara kul att höra dina argument.
    Frågan jag ställde var:
    "Även vegetarisk kost skadar och dödar djur. Hur har du avgjort att just din kost är det snällaste för djuren?"

Jag har inte sagt att köttindustrin skulle vara bättre för djuren.

Det jag är intresserad av är hur du gjort för att beräkna att tex en morot är bättre för djuren än vad motsvarande energi i kött är.

Räknar du i antal liv som går åt, så ryker inte vidare många av slakta tex en ko, antagligen fler av att plöja marken som moroten vuxit på. Värderar du liven olika, är en ko mer värdefull än en mask eller en bladlus?

Eftersom även en ko måste äta, så måste man ju naturligtvis även ta hänsyn till hur dess mat odlas, hur många djur som får sätta livet till där osv.
  • Dilong
    Loupe skrev 2009-12-05 04:23:49 följande:
    männsikor...
    Precis det stavfelet gör jag _alltid_ när jag skriver ordet
Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!