Inlägg från: LillTussa |Visa alla inlägg
  • LillTussa

Usch på er som ger era barn KÖTT!

Bra skrivet!! Här gör vi likadant, köper kött av de vi VET sköter om dem och äter mycket vilt..
    Det handlar, som du skriver, om ansvar också..

MrsAlonso skrev 2009-12-03 23:00:00 följande:
    Men seriöst...det är väl att se till att ta lite ANSVAR!! Jag äter kött och älskar det MEN jag tar mitt ansvar som konsument genom vilket kött jag väljer att köpa. Halv gris köper vi från en liten uppfödare som har ca 10 "glada" grisar om året, de springer fritt på stora ytor, äter bara vegetabiliskt foder och grönsaksrester från gården,behandlas i mina ögon bättre än vissa av våra gamla på hemmen gör, grisarna tränas från de är små att "vandra slaktgången" så att de inte skall vara ett dugg stressade när det väl är dags så att säga. Ägg kommer från en bonde i närheten från glada hönor som är frigående utomhus med fint hönshus, kyckling finns kravmärkt att köpa, nötkött lika så ekologiskt/krav. Vill man vara 100% säker på att djuren behandlas väl köper man det från ekogårdar dit man själv kan åka och "kolla till dem" och se hur djurhållningen fungerar. Min sambo jagar och viltkött finns alltid i frysen, där kan vi snacka om djur som levt ett bra liv utan stress och jävelskap, närproducerat till tusen då jaktmarken börjar ca 100 meter bakom huset, jagar ingen i familjen finns viltkött att köpa i affären, garanterat frigående djur. Fisk, simmar och bubblar fritt, välj arter som inte hotas av utfiskning. Mjölkprodukter använder vi inte för lillan är allergisk mot mjölkprotein men en hel del havreprodukter, sojaprodukter undviker jag in i det sista på grund av all skövling av regnskogarna för att få fram odlingarna. TÄNKER NI veggosar på det...? Vegetarianer/veganer SKALL respektera oss köttätare då vi respekterar/accepterar deras val att inte äta animalier och inte prackar på dem kött. TÄNK EFTER före ni kastar "sten i glashus" vi lever i en biologisk hierarki där vi faktiskt är högst i näringskedjan äta eller ätas... MEN som tänkande, kännande varelser borde vi se till att istället bojkotta den vidriga industrin och ställa krav på handeln och köttproducenterna och deras hantering av djuren. KÖP KRAV,EKO produkter, närproducerat istället, detta är betydligt enkalare än att försöka "omvända" världen att sluta äta djur Och seriöst vegetarianer/veganer handlar knappst ALLA sina grönsaker och dyl ekologiskt, med all besprutning och genmodifiering/manipulation av grödorna idag så vågar jag påstå att ni får i er minst lika mycket skit!! Jag tackar för kaffet....(som alltid är krav i vårt hushåll, by the way!)
  • LillTussa

Vad hände med acceptans och tolerans för alla sorters åsikter? Om du har din åsikt har jag min, och du klankar inte ned på mitt sätt att leva så klankar jag inte ned på ditt? Svårare än så är det ju inte?

• LillTussa

Jag hade järnbrist, ganska ordentlig sådan och blev rekommenderad av läkare att äta hembundet järn som bara återfinns i animaliska produkter för att snabbt återfå mitt järnvärde. Hembundet järn tas upp lättare och snabbare av kroppen än järn som finns i vegitabiliska produkter och för att snabbt bygga på sina förråd så rekommenderas animaliskt bundet järn.
    Bara nåt jag lärt mig..

Turran skrev 2009-12-04 19:26:05 följande:
    High Heel Bitch skrev 2009-12-04 15:48:43 följande: Det är du som hävdar att det finns essentiella ämnen i kött som inte finns i vegetarisk mat. Jag antar att du inser att det inte stämmer eftersom du undviker att backa upp ditt påstående.
  • LillTussa
    Wolfclaw skrev 2009-12-04 21:20:00 följande:
    Om jag minns min urtidshistoria rätt levde vi ett tag som renodlade vegetarianer men den arten fick ge vika för våra köttätande förfäder. Visst finns det fullgoda alternativ om man av olika själ inte vill äta kött, men att som TS fördöma andra för sitt val tycker jag är förkastligt. Det jag tycker extra oroväckande är att det verkar finnas en trend att man automatisk hjälper miljö och djurhållning genom att välja vegetariskt, krav, ekologiskt etc. Som gammal lantbrukare kan jag säga att vi svenskar är ganska lurade på den punkten.
    Kan inte du utveckla det? Är nyfiken..
    För jag köper av bonde men mest för att jag vet att djuren har det bra och för att köttet är sååå förbannat mycket finare och mörare..
  • LillTussa
    Wolfclaw skrev 2009-12-04 22:06:42 följande:
    Ett exempel är reglerna kring läkemedel till djur. De är mycket hårdare än för icke-krav. Detta får till följd att djuren ofta inte behandlas lika snabbt eller inte alls då det innebär en ekonomisk förlust för bonden. Detta medför att djuret får dras längre med sin sjukdom, ergo, lider mer. Vad många tycks glömma är att djur också blir sjuka och behöver behandling precis som vi.
    Jasså, det visste jag inte. Det är ju som att bita sig lite i svansen då. Är det för att det inte ska räknas som tillväxthormoner eller dyl? Men det är dyrare att köra ekologiskt har jag förstått. Min bonde är inte ekologisk men LOGISK.
  • LillTussa
    ModestyB skrev 2009-12-07 14:00:11 följande:
    Mitt barn äter absolut inga tillskott. Var får folk allt ifrån? Ditt barn kanske inte VILL äta kött, om det fick se djuren slaktas, men det är ok att lura sina barn, eller? Tror ni barnen vet att det är djur, som en gång varit levande dom äter, eller hur djuren hamnade på talriken? Nog inget barn som VILL äta kött då om det är riktigt funtat.
    Min brorson frågade en gång sin mamma:
    - Är det Torsten vi äter? (fullt medveten om att det var tjuren som han en gång matat och borstat) Så är han inte riktigt funtad då?

Mina barn (10-årig bonustjej och 7 mån) har och kommer vara med om slakt (älg och ko). Pappa jagar dessutom så hon vet precis vars fågeln på bordet kommer ifrån och har själv plockat den. Är hon dum i huvudet då?

Sluta påstå att våra barn inte är riktigt funtade i huvudet, kanske är de bara medvetna om att det kan vara en naturlig del av livet att man äter kött, fisk, fågel och grönt. Och särskilt att de vet var det kommer ifrån, att potatisen inte växer på säck, att köttet inte kommer i plastförpackningar och att ägg är nåt från hönan. OM barnen ska äta kött så SKA de veta varifrån det kommer. Och det gör de. Det har vi sett till. Sen om de väljer annorlunda senare i livet så är de helt fria att göra det.
  • LillTussa
    nika skrev 2009-12-07 21:42:40 följande:
    Jo, du käftar om vad andra ska äta. Sätter dig till doms. Du är en av dessa missledda som kallar sina åsikter för information och inte kan acceptera andras åsikter om vad människor ska äta. För mig får du gärna äta bara grönsaker tills du skiter fiberhopprep men det gör dig inte till en bättre människa än folk som äter kött, fast du får gärna gå runt och tro det. Att äta kött är inte detsamma som att sätta på 3-åringar. Ska inte jämföras med pedofili. Och man är inte mer påläst för att man försöker lägga ner lagen för vad som är rätt och fel när det gäller kosthållning och hänvisar till att det är fel att göra sådant djur på denna planet inte gör. Oerhört tunnt argument. Om du inte vill tära på jordens resurser onödigt mycket föreslår jag att du lämnar jorden, för alls kan också vara onödigt mycket. Att du ens finns här är till gagn för dig själv, precis som jag och alla andra som lever här främst gagnas av det själva. Du får nog inse att du inte tillför så mycket utan mest tär du också oavsett hur mycket morötter du äter.
    Ja våra barn är tydligen inte riktigt funtade heller eftersom de vet vad de äter och gör det ändå..
  • LillTussa
    nika skrev 2009-12-07 22:51:01 följande:
    "det"?
    Äter kött
  • LillTussa
    nika skrev 2009-12-07 23:06:41 följande:
    Äh. Bara de inte blir militanta köttätare. Alltså de som skriker som stuckna palsternackor när folk berättar att de äter linser;)
    Åh nej, de (min sambo o bonustjej, liten har inte kommit så långt ännu) äter vegetariskt nån gång också och tycker det är gott. Linssoppa är faktiskt en favvo här.
    Jag skiter fullständigt i om folk äter linser, kött, fisk eller varandra. Och tänker så lära mina barn att alla människor är olika och att vi faktiskt har rätt att vara det. Man behöver inte tycka om allas val men man ska fan respektera dem. (i för sig så bryr jag mig föga om nån är veg eller inte, såvida jag inte ska bjuda dem på middag för då kan det ju vara bra att veta i förväg.. )
Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!