Inlägg från: Theréze |Visa alla inlägg
  • Theréze

Usch på er som ger era barn KÖTT!

Att äta kött eller inte handlar inte bara om att det är gott eller inte (för det handlar om vilka rätter man lagar, vad man är van vid, etc).

Det handlar också om att vegetarisk kost är mer miljövänlig än icke-vegetarisk kost. När hela vår planet är på väg att gå under så förstår jag inte varför man inte vill göra det som är bäst för vår planet och därmed våra barn, barnbarn och kommande generationer.
    (www.naturochmiljo.fi/sve/arkiv/artiklar_i_finlands_/artikel-10310-4815.html)

Precis som ts nämner så finns det många studier som visar att vegetarianer är friskare, mindre överviktiga och lever längre. Dessutom visar många studier att vegetarianer är intelligentare.
    (Personligen tror jag dock att intelligenta människor blir vegetarianer i större utsträckning än mindre intelligenta snarare än att vegetarisk kost leder till högre intelligens.)

Själv är jag vegetarian sedan jag var gammal nog att förstå vad kött var (5-7 år gammal) trots att hela min familj åt och fortfarande äter kött. Jag har nu varit vegetarian i ca 25 år och vet att man varken kan övertala eller övertyga någon att bli vegetarian, för det krävs en så stark övertygelse att det måste komma inifrån varje person att ta det stora steget.

Men även om ni är många som inte vill ge upp köttkonsumtionen helt och hållet så tycker jag att det vore ett bra alternativ att dra ner på köttkonsumtionen just med tanke på miljön.

Jag har en son på 8 månader och jag och min köttätande man tänker göra så här med vår sons kost:
    När vi är hemma så äter han vegetarisk kost (även om han någon gång kommer att få smaka fisk när min man lagar det). När han är hos andra eller på dagis äter han det som serveras tills han är gammal nog att själv bestämma huruvida han vill vara vegetarian eller inte. Jag tänker inte kräva att andra lagar specialkost till min son om han själv inte uppskattar det. Om min son väljer att bli vegetarian skulle jag bli enormt stolt! Men även om han väljer att inte bli det så kommer jag att älska honom lika mycket och hoppas att han accepterar mitt val att vara vegetarian och äter vegetarisk kost när jag lagar det hemma.

Synd att den här tråden i mångt och mycket spårat ur! Det här är ett intressant och relevant ämne och vi är MÅNGA vegetarianer som respekterar er köttätare även fast vi personligen föredrar en vegetarisk kost.

Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!