• sanlun

Usch på er som ger era barn KÖTT!

Min sambo är vegetarian men inte jag. Jag är dock ingen köttälskare så pga det äter vi bara vegetariskt hemma. Vår son på 1 äter bara vegetarisk kost... vi har kollat med dietist och allt är ok. Båda äter och dricker dock mjölkprodukter så då slipper man B12-brist och mår finfint :)

• sanlun

High Heel Bitch skrev 2009-12-04 20:30:02 följande:

Snälla nån, jag har ju sagt hur många gånger som helst att fisk, fågel och kött innehåller mer saker än vad linser och böner och annat vegitariskt innehåller. Det är grunat på ren fakta, men jag har fortfarande inte fått svar på min fråga. Vi behöver äta kött så är det bara, och man kan aldrig få i sig samma nyttiga saker som finns i det genom böner, grönsaker och linser.
    Nix, det behöver man faktiskt inte. Quorn- och sojaprodukter är fullvärdiga proteinkällor!
  • sanlun

Jag tycker det handlar lite om att man måste kunna ta beslut som känns bra för familjen. Man låter ju inte barnen göra det dem vill bara för att dem just vill det, även om det inte är ngt farligt eller dåligt. Vissa låter ju inte sina barn dricka läsk på helgen ens för att det tycker det är onödigt osv... medan andra inte ger sina barn kött då de tycker att det är onödigt. Folk anser ju att vissa saker är viktigare än andra och alla är ju olika!!

Det är bara ett sådant beslut som en förälder måste få ta ...och sedan när barnet är stort nog och kan fatta ett eget beslut kan man ju inte hindra dem.

• sanlun
    FruNaftra skrev 2009-12-04 21:26:34 följande:
    Ett litet barn kan självklart ha åsikter om vad hon/han äter. Det är en sak att äta varierad kost och därmed blanda både kött och vegetarisk mat, och en helt annan att systematiskt utesluta kött. Jag säger inte att vegetarisk kost är ohälsosamt men varför vara så extrem och neka ett barn rätten att få äta kött. Kött gör ingen skada. Så varför inte variera kosten och äta både och? Om barnet är stor nog att ha en åsikt, borde inte barnet få rätten att själv välja? Känns egoistiskt att frånta barnet den rätten
    ...för att man som förälder inte tycker det är rätt att stödja köttindustrin till exempel och alltså inte vill handla hem kött! Och om man tycker att det är hemskt att äta kött, varför då ge det till barnen? Jag är som sagt inte vegetarian men min sambo är det och det är så han tänker och jag förstår honom!
  • sanlun

High Heel Bitch skrev 2009-12-04 21:34:22 följande:

Men barnet har ju egna rättigheter helt enkelt, varför inte låta barnet ta det beslutet själv? Det är inte rätt att låta ett litet barn endast äta vegitarisk kost, barnen behöver allt som finns i kött.
    Nixpix, det behöver de faktiskt inte... är man orolig kan man besöka dietist. Så länge de äter mjölk och ägg kan man helt utesluta kött och få i sig protein via veg. substitutprodukter.

Men som jag skrev tidigare... får barn bestämma allt hemma? Om föräldrar är religiösa brukar barn fostras religiöst tex, då väljer de inte. När barnen har ett behov och en bra grund för att bestämma får de det... Jag tror inte det fattas dem att inte äta kött när de är ex 5, men vill de äta det utanför hemmet när de är 15 och har överlagt vad det innebär kan man inte hindra dem.
  • sanlun

High Heel Bitch skrev 2009-12-04 21:46:10 följande:

Mjölk och ägg är ju jättebra och hur många är det inte i dagens läge som är allergiska mot det? Inte konstigt att det blir fler och fler om man tycker att det skulle vara något bättre att ge än kött, fisk och fågel. Det låter faktiskt väldigt skrämmande. Och maten har väl vilket barn som helst rätt att få bestämma över? Man kan ju inte neka dem till att få äta kött bara för att man själv som förälder inte vill det.
    Ja, självklart blir det klurigt om man inte kan äta ägg... men då finns ju sojaprodukter. Laktosfri mjölk är väl lika nyttig? Sen tycker jag visst att man kan bestämma vad barnen ska och inte ska äta (till en viss ålder). När jag växte upp och i alla mina vänners hus bestämde föräldrarna maten och gillade man det inte fick man inget annat... de allra flesta gånger är barn bara lite kräsna och jag tror varken att de har något direkt behov av att bestämma vad de ska äta eller kan göra det när de är små. Det spelar knappast roll för dem om de får sojakorv eller falukorv.
  • sanlun
    Shoegirl skrev 2009-12-04 22:50:47 följande:
    Det spelar en jävla roll hemma hos oss eftersom sonen är allergisk mot baljväxter.
    Ja, men då ger man ju såklart inte baljväxter utan nåt annat?!?! Och om det nu är så att man tycker att det är besvärligt med att hitta alternativa veg. maträtter får man väl ge kött om man vill det...! Jag pratar ju bara om hur VI gör och hur man kan göra, inte hur man måste göra!
  • sanlun
    majana skrev 2009-12-04 22:51:04 följande:
    Alltså, det känns verkligen som om den här tråden håller väldigt mkt dagis nivå. Jag accepterar att det finns folk som vill vara vegitarianer samt dom som vill äta kött. Äter själv både kött och grönsaker... Det jag inte kan förstå med tråd startaren är hur man kan samla så mkt osanning och själviska åsikter i en sådan kort text. För det första, människan är kött ätare, vi äter kött och har gjort det i många 1000år. O det jag störde mig mest på var hur man kan gå in med en bedömning om hur det ser ut på alla kött gårdar, dra en slutsats att Alla djur har det dålig. Det är faktiskt inte så. Många djur har det väldig bra tills den dagen dom går till slakt. Ta ett exempel med ekologiska gårdar, där grisarna får gå ut i hagar, i deras naturliga miljö tills dom ska åka till slakt. Även om det nu känns väldigt illa med allt djurplågeri som står i tidningarna, där djuren ligger i gödsel utan vare sig mat eller strö i flera veckor osv. Men, alla djur har det faktiskt inte dåligt, och det är Vi som konsumenter som kan påverka detta, välja att köpa ekologiskt eller välja dom kött producenterna som känns mest pålitliga. Jag tänker fortsätta äta både kött och grönsaker och ge detsamma till min son.
    Men många, ex min sambo (jag är ju inte veg och har väl kanske inte lika starka åsikter), tycker inte bara att det är dålig djurhållning när djuren lever. Det är det där med att säga: Vi har alltid ätit kött, ja, förut behövde man ju kött för att överleva, men idag behöver man inte det. Alltså dödar man bara djuren och äter dem för att man är giriga och gillar kött...!
  • sanlun
    Shoegirl skrev 2009-12-04 23:03:01 följande:
    Har du läst vad du skrev? Du skrev om vad "man" och "barn" - inte ett ord om VI. Jag tyckte inte alls det var besvärligt att laga vegetariskt innan sonen fick en grav allergisk reaktion mot ärtor. Nu är det mycket svårare då jag vill laga fullvärdiga måltider dvs med protein.
    Jag syftade på de som verkligen vill ge vegetarisk mat till sina barn och som stöter på problem i form av ex allergi. Vi har inte sett några allergier ännu, men det kanske dyker upp. Baljväxter ger vi faktiskt inte så mkt av ännu av ingen anledning alls eg. Det blir mest quorn och sojaprodukter som proteinkälla.
  • sanlun
    Shoegirl skrev 2009-12-04 23:11:22 följande:
    Eum... soja är en baljväxt.
    Ja, visst är det så. För att förtydliga... vi ger inte så mkt baljväxter i form av ex vanliga bönor och linser. Inte så mkt färdiga sojaprodukter heller för den delen... det skulle stå ...och ägg som proteinkälla!
  • sanlun

Frökensvår 83 skrev 2009-12-04 23:30:49 följande:

Jag kan förstå varför man inte vill äta kött när man tänker på djurhållningen osv men då ställer jag mig frågan, om man nu ska vara så moraliskt korrekt när det gäller detta, borde man inte då utesluta alla animaliska produkter? så som ägg, mjölk, skinnkläder, osv. Jag tror ju knappast att hönan som sitter i en bur på 50*50 cm o värper ägg har det bättre än grisarna som äter på varandra så vart drar du gränsen? Jag kritiserar inte inlägget men tycker det är intressant att ifrågasätta iden bara, skapa en debatt likom.
    Det kan jag också tycka... för man gör väl saker med hönor och kor så att de ska värpa samt ha mjölk hela tiden dessutom. Grejen är väl att det blir så svårt med att få tillräcklig näring utan ägg och mjölk?! När vi shoppar skor åt min sambo köper vi vegetariska :)
Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!