Lady Dahmer skrev 2009-12-03 22:25:59 följande:
jag tror chansen är minimal att en född vegetarian går över. inte om man lärt dem att djur inte är mat. Sånt sätter sig djupt. Jo - mitt barn kommer få välja själv. När hon är gammal nog att ta det ansvaret och förstå innebörden av sitt handlande, Som med allt annat. Tills dess så bestämmer vi - hennes föräldrar. ---------En uppgift man har som förälder är ju dessutom att lära sina barn rätt och fel samt föregå med gott exempel. Jag anser t.ex att det är fel att döda djur för mat och då undrar jag hur jag ska lära min dotter detsamma om jag, i enlighet med köttnormens förespråkare, skulle låta henne äta djur...? Nej, fånigt säger jag! Givetvis så "prackar" ALLA ansvarsfulla föräldrar sina egna värderingar och moraliska ställningstagande på sina barn. Det kallas uppfostran. Men av någon underlig anledning uppfattas det alltså som tvång och påprackning att uppfostra sina barn till att inte döda någon genom sina matvanor, medan det är helt i sin ordning att uppfostra sina barn till att göra just detta. I själva verket borde det väl vara rimligare att uppfostra alla barn som vegetarianer, och sedan i vuxen ålder låta dem välja om det verkar klokt, och framförallt rätt, att tiotusentals djur ska dö helt i onödan för hamna på deras tallrikar. Eller???
Wow - jag tycker inte det handlar om att "uppfostra" barn som vegetarianer.
Vegeterian blir man av egen fri vilja, inte av att bara äta vegetarisk kost.
Och visst, man kan prackar på sina barn med diverse skrämsel & hymmel & ljug -dom följer ofta sina föräldrars fotspår. Religion är ett annat exempel där vissa beteenden utanför "sekten" inte är okej, och barnen känner även som vuxna en icke-uttallad press att fortsätta med ett visst beteende.