Inlägg från: konkelbär |Visa alla inlägg
  • konkelbär

Usch på er som ger era barn KÖTT!

Som vegetarian sedan 12 år råder jag dig TS att lägga ner. Det är ingen idé, folk har aldrig och kommer aldrig bry sig om någonting än sig själva.

Bespara dig alla upprörda känslor, var glad för att du inte bidrar till dålig djurhållning och för att du lever ett sunt och friskt liv.

• konkelbär
    Utopia skrev 2009-12-03 14:32:06 följande:
    fy för att inte låta barn avgöra själv om den vill äta eller inte äta kött Jag lever i ett förhållade där manen är vegeterian och jag är köttätare mina barn kommer få vällja den dagen då dom vet vad det innebär vad dom vill och inte vill äta och här tvingas ingen äta varken det ena eller andra däremot kan jag säga att dom nästan alltid väljer köttalternativet istället för det vegetariska hemma och då står det två olika rätter på bordet vid varje måltid
    Man kan väl låta ungarna äta kött när de faktiskt efterfrågar det? Så gör vi här.
  • konkelbär

With a devilish smile skrev 2009-12-03 14:31:32 följande:

Tydligen blir man ju alldeles galen av att vara vegeterian ( syftar på ditt inlägg TS ) ,  så jag kör hellre på att ge min dotter kött i all evighet ;) Ser hellre att man ger barn valmöjligheter än att utesluta något.  Du påstår att vi tvingar på våra barn kök, du tvingar ju ditt barn från att avstå som är tio gånger värre. Är alla veggisar lika respektlösa & hysteriska ? Isåfall borde ni faktiskt ta ett ett riktigt gott blodigt köttstycke & käka upp så ni blir lite trevligare :D
    Nej, man blir inte alldeles galen. Men jag förstår TS frustration. Det finns allvarliga problem förankrade i den ökade köttkonsumtionen. Det är problem som först och främst rör en stor skara levande varelser, vars liv saknar värde för de allra flesta. För oss vegisar, som ser på djur som levande, tänkande och kännande individer är köttkonsumtion och köttindustrin rent vidrig. Det handlar om vad man väljer att ha i sitt synfält helt enkelt.

Men efter många år som veg lär man sig att helt enkelt ge upp. Man får sitta och titta på och önska att saker såg annorlunda ut.
  • konkelbär

La Lola skrev 2009-12-03 14:36:18 följande:

Ts Gör du som många andra vegetarianer o äter fisk o räkor? *nyfiken*
    Sen är ju detta med värdegräns, en personlig tolkning och värdering, något som alla vegetarianer får frågor om.

Det handlar ju helt enkelt om att man, som fisk och skaldjurs-konsument inte värderar sådana i jämförelse med oss väldigt annorlunda djur på samma sätt som de djur som liknar oss.

Jag äter inga djur som vårdar sina ungar. Att de vårdar sina ungar tyder på att de känner samma instinkt som vi gör, som får oss att hålla ihop och ta hand om våra egna - kärlek. Det är en känsla värd respekt.

Det är min personliga värdegräns. Andras ser annorlunda ut. Detta kanske hjälper dig att förstå varför vissa vegisar äter fisk, andra inte.
  • konkelbär
    Utopia skrev 2009-12-03 14:37:19 följande:
    Visst kan man det men då blir jag utan, jag serverar två rätter för att jag vill ha mitt kött på bordet. men jag anser att man inte ska tvinga ett barn att varken äta eller inte äta olika saker utan barn måste få testa sig fram och den dagen då dom är stora nog att ta egna beslut vad man vill och inte vill
    Min dotter kommer också få testa sig fram. Men här hemma är normen att leva utan kött. Om min dotter sedan vill välja till kött - fine. Men det är knappast troligt. Hon ärver nog min livsåskådning till viss del. Hon lär inte gå förbi den obemärkt iallafall.
  • konkelbär
    maruttan skrev 2009-12-03 14:39:23 följande:
    Hmmm det där med att vegetarianer är friskare vet jag inte om jag håller med om... Har en kompis som är vegetarian och hon är sjuk jämt! Medans jag som är en karnival och älskar en köttbit med pommes sällan är sjuk!
    Din kompis är ingen representant för hela veg-klanen. TS talar nog om vegetarianer generellt i jämförelse med köttätare.
  • konkelbär
    Lajkie skrev 2009-12-03 14:41:20 följande:
    Du verkar väldigt naiv TS? Och väldigt icke utbildad. Du går på Expressens löpsedlar och sen inget mer. TS, har du sett en slakt? Isf av vilket djur/vilken mängd av djur?
    Sen undrar jag hur man avrättar någon på ett humant sätt?
  • konkelbär

Oktober Längtan skrev 2009-12-03 14:42:41 följande:

Tvivlar starkt på att det är någon som tvingar i sitt barn kött. TS, du har valt att inte ge ditt barn möjligheten att välja själv, undrar vem som tvingar på barnen nåt.
    Beror ju helt på vad man anser är normen.
Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!