abovo skrev 2009-12-08 15:06:44 följande:
Hej, Jag ber om ursäkt för att jag tränger mig på i er tråd, men jag måste få fråga er lyckosamma
ivf:are en fråga... Det har precis konstateratas att jag och min man inte kommer att kunna få barn utan hjälp p.g.a. få och dåliga spermier. Ända sedan vi började försöka, för typ 100 år sedan har jag "känt på mig" att något är fel och även om jag älskar att ha rätt så var det väldigt jobbigt att få rätt i denna fråga. Jag trodde dock att problemet skulle ligga hos mig så på den punkten hade jag ju i och för sig fel. Eftersom jag nu går och tänker att jag ALDRIG kommer att bli gravid tror jag ju att jag ska få rätt i det också, jag tänker alltså att det inte är någon idé att ens försöka med
ivf då jag "känner på mig" att det inte kommer att
lyckas.Nu till själva frågan: Har ni någonsin tvekat på att ni kommer att bli gravida? Har ni någonsin tänkt "det kommer aldrig att gå" eller har ni alltid lyckats hålla hoppet uppe? Tror ni att man kan känna på sig att man inte kommer att bli gravid, eller tror ni att det är rädslan för att misslyckas som spökar i min hjärna?Mycket tacksam om någon orkar läsa och bemöda sig med ett svar!
Hej du!
Beklagar ert besked... men ge dig/er lite tid att smälta det!!
Jag kan bara svara för mig själv gällande dina frågor:
ja jag har tvekat, misströstat, skrikit - förbannat...har ofta trott att vi inte ska få barn alls. Har pendlat mellan ljusaste hopp och svartaste fötvivlan.
Att ens behöva ställa sig i kö till IVF var skitjobbigt.
För att inte tala om resan - att aldrig veta säkert att det skulle bli nåt.
Men jag ångrar inte en sekund nu. Visserligen är vi inte i mål ännu men vi blev gravida. Vi kan. Vi SKA.
Vi har ändå haft tur som lyckades bli gravida på vårt tredje IVF-försök.
Det jag vill säga till dig är: ni har ett konstaterat fel -utgå från det och ge er in i karusellen. Var beredd på att det kan ta ett par försök, även om man klart hoppas på första så ska man vara medveten om att det kan ta lite tid.
Ge inte upp. Stötta varandra. Prata med andra i samma sits, här på FL eller "på riktigt".
Önskar er all lycka till!!