• Gaby 01

kan det vara sant att jag får ks??*ÖVERLYCKLIG*

Stort grattis!! Vad skönt nu kan du slappna av och njuta av den lille/lilla i magen. Och snitt är ett jättebra sätt att föda, speciellt för bebisen. Jag har haft två toppensnitt, varav ett akut och ett planerat.

• Gaby 01
    Skogsflickan skrev 2009-12-01 11:44:30 följande:
    Phu! Då stämmer det då=) För jag var jätteorolig att snittläkaren kanske säger nej...Men då ska jag se till att njuta av de veckor som är kvar vilket inte jag kunnat under hela tiden samt innan jag blev gravid..Tack så hemskt mkt för era uppmuntrande svar! Men tyvärr så tror många att vi som verkligen är rädda gör det för att det är bekvämt..jag sa det till henne igår, hon svarade kvinnlig avundsjuka och oerfarenhet..jag för min del hade hellre gjort 10 ks utan bedövning än föda vaginalt..Så det är inte smärtan jag är rädd för för ont har man i vilket fall och jag tror knappast att vi som vill ha ks gör det för det..För ingen gör en bukoperation bara för att det är kul...
    Jag gjorde mitt planerade snitt för att jag ville garantera mig själv ett levande barn. Jag var inte förlossningrädd mer än för just detta, och då är det perfekt med ett helt team som tar emot barnet. KS är farligare för mamman men bättre för barnet.
  • Gaby 01
    Skogsflickan skrev 2009-12-01 11:58:50 följande:
    Gaby 01 skrev 2009-12-01 11:52:58 följande:
    Ja det va det jag sa till henne också! Vi har försökt i 7år utan resultat och vill inte riskera ngt för det heller...
    Nej, det förstår jag verkligen! Och ett ännu större grattis till guldklimpen!
  • Gaby 01
    Isabelsmamma skrev 2009-12-02 21:18:18 följande:
    um.. förstår inte riktigt.. hur kan ett kejsarsnitt vara bättre för barnet än normal vaginal förlossning??Sen förstår jag inte riktigt hur man kan önska sig en operationSmärtan,ärret,att inte känna sig lika bunden till sitt barn,återhämtningen som kan ta lääänge, + andra komplikationer..nää, fy fasiken, jag skulle aldrig våga..om jag nu inte var tvungenInte naturligt för 5 öre..men bara min åsikt,sorry om jag förargat någon,var inte meningen :)
    Jo det är så att det är säkrare för barnet med planerade snitt! De gånger som barnet fått skador så har det varit akuta snitt där den vaginala födseln gått åt skogen rent ut sagt och man fått akut snitta.
    Vid planerade snitt så har du extremt mycket personal att tillgå, alla står beredda att ta emot barnet (vid sista snittet hade jag 12 st) och jag har liksom föregående inte haft några som helst problem efter snittet. Uppe och gått samma kväll och inte förhindrats av mitt snitt mer än smärta första 3 dagarna, vilket man får smärtstillande emot.
    Jag snor en fras som någon skrev i ett tidigare ks-tråd att föda vaginalt är som att hoppa fallskärm utan skärm och för mig stämmer det rakt av. Jag ville som jag skrev tidigare bli garanterad ett levande barn.
  • Gaby 01
    kar0liiinan skrev 2009-12-03 19:41:57 följande:
    Jag har bara en fråga.. Det hör inte hit men det är av ren nyfikenhet, hur blir ärret efter ks? Har man svårare att få en "platt" mage sen? När gjorde min praktik på operation var jag med om ks och man blir så rörd.. Allt går så tyst och fint.. Så det kom några tårar av någon anledning;)
    Mitt ärr efter 2 snitt är jättefint. Smalt och lite mörkare än huden i övrigt. Då man sällan solar näck (aldrig i mitt fall )så förstör man inte ärret. Sol gör ju gärna ärr lite rosa annars.
    Säcken som kan bli tror jag man får oavsett vaginal eller snitt. Det är huden som är så uttänd och tyvärr aldrig blir detsamma. Jag är ganska så smal och har lätt att få en platt mage men tyvärr, tyvärr lär själva elasticiteten på huden aldrig bli den samma och har ett litet överhäng över skärpet. Suck!
    Isabelsmamma skrev 2009-12-03 17:31:35 följande:
    Ja ja man visste väl att man skulle bli påhoppad, ,jag vädrade bara min åsikt, som jag har all rätt att göra, sen vet jag inte särskilt mycket om kejsarsnitt utan tänker bara rent logiskt och undrar hur och varför folk väljer att göra ett så stort ingrepp, när det för mig och många andra är normalt att föda vaginaltSen kan det ju gå super bra och återhämtningen vara lätt, om man har turVisst ,det finns risker med allt men det är ju inte så att dom flesta väljer eller får välja KS, det finns orsaker till varför man måste ha special tillstånd eller hur?Hoppas ni förstår vart jag vill komma här.Jag tycker inte och kommer aldrig tycka att det är rätt att välja en väg som inte är naturlig, för vare sig mamma eller barn, ja ok du är rädd, men vem är inte det??Ni kan fortsätta bråka om ni vill men jag har sagt allt, vill ni inte lyssna så är det upp till er.
    Jag känner inte heller att jag hoppat på dig, mer att jag berättat och förklarat en annan sida av saken. Och dessa diskussioner vi har här i Sverige existerar knappt ens i andra länder utan där får man som vuxen människa ta sina egna beslut. I USA är det väldigt många mer procent som väljer snitt och de läkarna är väl inte sämre än här i Sverige? Snitt är dyrt, bara att man har så extremt mycket personal i ett rum kostar, men vilket trygghet som blivande förälder att veta att man har tillgång till de bästa.
  • Gaby 01
    siamusen skrev 2009-12-03 20:20:10 följande:
    Gaby 01 skrev 2009-12-03 20:15:41 följande:
    Hur manga hade du i rummet när du snittades? De 2 sista gangerna har jag bara haft narkosläkaren, snittläkaren, en barnsköterska och en sjuksköterska i rummet.
    Första snittet hade jag 8 st och det planerade 12 st! Det kändes som om det var folk överallt
  • Gaby 01
    siamusen skrev 2009-12-03 20:28:53 följande:
    Gaby 01 skrev 2009-12-03 20:27:27 följande:
    Ja, oj det var mycket folk. Hade de fest? Vad gjorde alla?
    MEN RACKARNS! Vad det det de hade!!! Det har jag inte fattat förrän nu Och inte blev jag bjuden på nåt att dricka!

Näe jag vet inte! Första gången så vet jag att jag frågade men då sade de bara att det var normalt med så mycket personal, fick inget vidare svar och jag tänkte inte på det då.
Svar på tråden kan det vara sant att jag får ks??*ÖVERLYCKLIG*