• pinguuu

Språkstörningstråden fortsätter

Tack Joonas för bra inlägg!!!

• pinguuu

Går in och "puffar" till tråden.....

• pinguuu

monica75
    Det är säkert ett förslag till beslut du fått.
    Ja nöjer du dig med det och allt stämmer i det de skrivit så behöver du inte göra någonting. Då får du 1/4 vårdbidrag.
    Men tänk på att du har rätt att få ersättningen retroaaktiv sen du ansökte.

• pinguuu

Hej
    Hedanefter kommer jag lägga till ev länkar på profilen om ni lägger in något sådant.

Hoppas det är okej för Er.

Lite lättare att hitta det man söker direkt.

• pinguuu

Vi kommer att få åka på TUFF till hösten. Vi kommer att få åka till Kungälv.

En termin till - sen..... Det ska bli sååå kul..

• pinguuu

Finns det någon av er som har hörapparat till era barn. Eller erfarenhet??

Kevin satt på toaletten och slängde av sig hörapparaten och naturligtvis hamnade den i toan. Nu är jag rädd att den blivit förstörd...

Det står att den ej tål vatten. 

• pinguuu

Visst vore det trevligt. kanske skulle försöka anordna någon sådan här träff - eller vad säger ni??

Kom gärna med förslag och plats???

/Kicki

• pinguuu

Kan du ta kontakt med något assistansbolag som har någon jurist?
    Assistanisa har vi och juristen har hjälpt oss med allt. Idag har vi assistans beviljad på 73 timmar i veckan samt ett ½  vårdbidrag,

• pinguuu

Jag tycker du kan åberopa den nya språklagen där ni som tredje person måste vara "tolk" till barnet.

Min son har ju en grav språkstörning samt atypisk autism. Han är även överaktiv.
    Han äter inte själv och tar inte på sig själv! Men det gör ju inte er alla gånger heller... som jag fattade det.
    Sen är det säkert för dig somhos mig/oss att det handlar om rutiner. Och de måste vara samma.

För att komma upp i assistans krävs den att du har ett grundläggande behov på 20 timmar i veckan. Men det innebär ca 3 timmar per dag. Det är kämpigt och det är svårt att gå med tiden och ta tid på ens barn men för barnets skull är det viktigt tycker jag. En rättighet man har.

Jag har inte varit i kontakt med kommunen på något sätt men Assistansia har varit till underbart stor hjälp. Jag har varken haft tid eller ork. Juristen och kundansvariga hjälpte oss med ALLT.

Tycker inte du ska ge dig med ett nagativt påstående utan gå vidare.

Kevin var ca 6 år när vi fick den första assistansen och delvis jobbar jag själv sen har jag 2 utomstående assistenter till honom. Han utvecklas och mår bra och har föräldrar som orkar med situationen idag.

Önskar dig Lycka till och har du frågor - kontakta mig gärna. Du får även skriva i inboxen om du vill.

• pinguuu

Undrar om det finns någon här som använder Communicate in print och ebba Editor
    Har haft stora problem att få fram tecknena och uppdateringarna och därför fått ta bort allt och göra en omstallation.
    någon som vet hur man gör för att ladda upp de nya tecknena och uppdatera programmet.
    hör av er i såfall.

TACK!!!

• pinguuu

Tre barns far...
    Vad är predictable??

• pinguuu

Ser att det kommit lite tips om APPAR till iPad

Lägger gärna ut lite fler appar jag tycker är jättebra...

Skolstil

teckna.se  Är samma program som teckenhatten,

Talkoing cards  Lägg in dina egna bilder och skapa eget ljud. Finns dessutom förinställda bilder.

Ritade tecken   Som Ebba Edtor

Happi läser
    Happi stavar
    Bokstavspussel
    Peka och lär
    Ordpussel
    Lär dig läsa
    Ordens magi

Dessa har vi som arbetsprogram till min son här hemma och han älskar dem.

Vad gäller matematik har jag
    Hungrig fisk
    2x2=4
    Fingu
    TL updare
    Caboose

• pinguuu

Tråden är fortfarande kvar och hoppas vi blirl ite mer aktiva :)

• pinguuu

Min son har gjort utredning för catch 22

• pinguuu

När det gäller material på teckenspråk är inte utbudet stort likså när man diskuterar tecken som stöd och tecknad svenska....

Har lite funderingar på att göra material, men VAD tycker ni saknas??

Ni som anväder er av tecken som stöd, finns det tillröckligt med material att köpa ute idag, likaså gäller det med teckenspråket.

TIPS mottages tacksamt.

Tacksam om det finns någon som vill återkoppla och svara, då jag har haft svårt att hitta material. Kanske rentav att det redan finns och VAR  hittar man det i såfall??

Svar på tråden Språkstörningstråden fortsätter