
-
Jag undrar om ni har flickan på förskola? Och om ni i så fall har haft kontakt med specialpedagogen där? Ni har tydligen träffat en logoped, var det via barnavårdscentralen? Hos logopeden testades språkförståelsen, den impressiva delen av språket. Gjordes inget expressivt test, test av hur hon använder sig av språket? Det verkar lite underligt om ni bara fick konstaterat att hon har förståelse...Anjonen skrev 2010-01-03 17:14:50 följande:hejsan. har bara läst ts och tänkte att här kanske jag kan få lite svar... om inte annat tips å möjligheten att ta del av andras erfarenheter. Jag har en tösabit på snart 4 år som inte pratar än, hon har vissa ord i sitt vocabulär men det är inte många... mamma, pappa, "bubben" som vi kallar hennes lillebror, toa å kanske några få ord till men annars har hon antagit egna tecken som hon använder till det mesta. hon har inget fel på hörseln och "strängen" under tungan är inte för kort. Vi har varit på ett besök hos logoped och det är inget fel på hennes förståelse... jag kan inte låta bli att undra om det finns något bakomliggande... nån diagnos av nåt slag... nån slags språkstörning kanske. Hon har inget tålamod och skriker å gråter ibland av tillsynes ingen vettig anledning...hon är ibland väldigt "ond" mot sin lillebror och ofta skrattar hon bara när vi skäller på henne... nån med liknande erfarenheter :/Det finns ju barn som av någon anledning väljer att vara tysta i vissa sammanhang, selektiv mutism, men då brukar man i andra sammanhang se ett fungerande språk. Om hon finns på förskola, prata med personalen om hur de upplever hennes språk.De av oss som av någon anledning har svårt att uttrycka oss verbalt, oavsett anledning, drabbas ofta av frustration och kan då upplevas som aggressiva. Det är ju i sig inget konstigt då alla vill bli förstådda och kunna kommunicera sina tankar och känslor.Självklart kan det finnas en fysiologisk, motorisk eller mental orsak till varför er dotter inte ännu pratar, ta kontakt med förskolan direkt vid terminsstart, eller vänd er till bvc om ni inte har barnomsorg. Ni kan få hjälp med att hitta vägar att utveckla er dotters tal.
-
Anjonen skrev 2010-01-03 19:55:37 följande:Tack för ditt inlägg :) Vi har tösen hos dagmamma och hon pratar inte mer där utan använder sig mest av tecken... hon fungerar bra i barngruppen va jag vet, även barnen har nog lärt sig att förstå henne :) dagmamman är toppen och införstådd i situationen och läser mycke å kör rim, ramsor och sång väldigt ofta... Jag bor i en väldigt liten komun och det var via BVC jag fick träffa logoped 11 mil härifrån i ca 1 timma för här finns ingen tyvärr. har fått 3 nya tider (varannan vecka framåt) och några timmar varje gång så det blir väl grundligare tester då antar jag. Ibland får jag för mig att språket finns där för vi tycker ibland vi hör henne säga saker som vi aldrig hör igen sen... men man kanske bara hör det man vill höra.. Du kan säkert ha rätt i att det e mycke frustration som påverkar hennes humör, det är fler som sagt det men man kan ju inte låta bli att oroa sig, vill ju inte att hon får problem när hon ska börja skolan pga talet.Det är bra att de använder tecken, det finns olika varianter på tecken som stöd för kommunikation. En enkel och bra variant är TAKK. Ta reda på om man i din kommun har utbildning för personalen i detta? Annars kan dagmamman få en utbildning via habiliteringen som din dotter kommer att anslutas till via logopeden. Det finns lagar som reglerar att vi alla måste få tillgång till den språkutveckling och språkutvecklande åtgärder som vi har behov av. Så att personalen som arbetar med er dotter har teckenutbildning är ett krav! Som specialpedagog mot förskolan så märker jag dessvärre att barn som vistats hos dagmamma ofta är svagare språkligt än barn som går på en avdelning på en förskola. En dagmamma har ju inte lika mycket tid att samtala med barnen och talutrymmet blir då mindre än på förskolan. Dagmammor har inte heller särskilt ofta någon pedagogisk utbildning och har därför inte heller lika stora möjligheter att göra bedömningar om ett barns språkutveckling är normal eller avvikande. Det är bra att ni ska träffa logopeden fler gånger. Ni kommer säkert att få en grundlig utredning med goda förslag till åtgärder som passar er dotter. Men ett förslag kan kanske vara att kolla upp möjligheterna för en plats på en förskola istället? Jag är säker på att ni kan åberopa förtur om det är kö, med tanke på er dotters behov. Lycka till!
-
Först har vi ju språklagen som säger:Tuffen skrev 2010-01-03 20:41:45 följande:Exakt vilka lagar refererar du till, Joonas? Vore bra att få vetskap. Rektorer är inte lätta att tas med, nämligen.
Den enskildes tillgång till språk
14§ Var och en som är bosatt i Sverige ska ges möjlighet att lära sig,
utveckla och använda svenska. Därutöver ska
1. den som tillhör en nationell minoritet ges möjlighet att lära sig,
utveckla och använda minoritetsspråket, och
2. den som är döv eller hörselskadad och den som av andra skäl har behov
av teckenspråk ges möjlighet att lära sig, utveckla och använda det svenska teckenspråket.
Skollagen
3 § Förskoleverksamhetens uppgift är att genom pedagogisk verksamhet erbjuda barn fostran och omvårdnad. Skolbarnsomsorgens uppgift är att komplettera skolan samt erbjuda barn en meningsfull fritid och stöd i utvecklingen. För bedrivande av förskoleverksamhet och skolbarnsomsorg skall det finnas personal med sådan utbildning eller erfarenhet att barnens behov av omsorg och en god pedagogisk verksamhet kan tillgodoses. Barngrupperna skall ha en lämplig sammansättning och storlek. Lokalerna skall vara ändamålsenliga. Förskoleverksamheten och skolbarnsomsorgen skall utgå från varje barns behov. Barn som av fysiska, psykiska eller andra skäl behöver särskilt stöd i sin utveckling skall ges den omsorg som deras speciella behov kräver. Lag (1997:1212).skollagen:8 a § /Träder i kraft I:2010-07-01/ Barn ska erbjudas plats i förskola från och med höstterminen det år då de fyller tre år. Förskolan ska omfatta minst 525 timmar om året. Lag (2009:341). 9 § Barn som av fysiska, psykiska eller andra skäl behöver särskilt stöd i sin utveckling skall anvisas plats i förskola eller fritidshem, om inte barnens behov av sådant stöd tillgodoses på något annat sätt. Kommunen skall genom uppsökande verksamhet ta reda på vilka barn som behöver anvisas plats enligt första stycket. Kommunen skall verka för att barnen utnyttjar den anvisade platsen och informera föräldrarna om verksamheten och syftet med denna. Om ett barn efter beslut av en kommun vistas i familjehem eller i hem för vård eller boende i en annan kommun, har den kommun som beslutat om vistelsen ansvaret för det individuellt behovsprövade stöd enligt första stycket som barnet kan behöva. Placeringskommunens ansvar upphör om ärendet överflyttas enligt 16 kap. 1 § socialtjänstlagen (2001:453). Lag (2001:462). Läroplan för förskolan Lpfö: Länk till skolverkets publikationsdatabas. I lpfö står tydlig hur förskolan ska se till att alla barn får det stöd de behöver för att kunna utveckla sitt språk.www.skolverket.se/sb/d/193/url/0068007400740070003a002f002f0077007700770034002e0073006b006f006c007600650072006b00650074002e00730065003a0038003000380030002f00770074007000750062002f00770073002f0073006b006f006c0062006f006b002f0077007000750062006500780074002f0074007200790063006b00730061006b002f005200650063006f00720064003f006b003d0031003000360037/target/Record%3Fk%3D1067
-
ojm det blev konstigt. Jag ska kolla på det igen lite senare...
-
Tuffen: Jag hade problem med scripten på sidan, jag har istället mailat lagtexterna till din inbox. framförallt gäller ju:
språklagenskollagennya skollagen (som alla rektorer bör känna till och arbeta efter trots att den inte träder i kraft förrän 2011)läroplan för förskolan
sedan kan man säkert få stöd i barnkonventionen och salamancadeklarationen också, men förhoppningsvis känner rektorerna till sina skyldigheter... -
AnneH: Jag har inboxat utdrag från lagtexterna som inte fungerade i skripten här på sidan. Vad gäller Salamancadeklarationen bör alla som har barn med funktionshinder nog läsa den i fulltext. Deklarationen är undertecknad av Sverige och behandlar just hur vi ska hantera arbetet med att inkludera alla barn i undervisningen. Så det du beskriver ovan ang ditt barns exkludering i skolan kan ju vara något att fundera på om man tar Salamancadeklarationen som underlag. Sedan kan det ju finnas begränsningar inom organisationen som gör att man inte lyckas inkludera fullt ut. Men det är viktigt att sträva efter inkludering och arbeta mot det där det är möjligt och önskvärt. Jag bifogar en länk till Unesco där deklarationen finns att ladda ner som PDF. Den heter: Salamancadeklarationen och Salamanca + 10 (ersätter 1/2001)
Barnkonventionen är nu åter aktuell och UNICEF kräver att sverige tar med den i lagtexten. Läs om de olika delarna här:Hoppas ni kan finnaa stöd för förbättring i kontakt med era barns skolor och barnomsorg/Eva -
Tuffen skrev 2010-01-13 15:23:57 följande:monica75, hur ser Fabians diagnos ut? Min son har diagnosen expressiv språkstörning, och jag har gått ned till 80% för att hans dagar inte ska bli så långa. Han orkar inte en hel dag. Vårdbidrag vore ju toppen.Länkarna brukar fungera dåligt här på fl, men jag provar ändå...Här finns en infobroschyr om vårdbidrag och barn med språkstörning som afasiförbundet gett ut.Den massiva informationen finns ju annars på försäkringskassans hemsida:
-
Jag tycker att du absolut borde fundera på att lära familjen tecken som stöd. Din gosse har ju behov av att uttrycka sina tankar och känslor, möjligheten till det kan göra frustrationen mindre vilket lämnar mycket mer energi till att utveckla språket.tindra 77 skrev 2010-01-27 18:29:40 följande:Har en son på sex år som ochså pratar dåligt har talpedagog till han, men hon tycker inte han har gjort framsteg direkt är lite orolig att han alldrig kommer prata så att alla förstår vad han säjer. Talpedagågen tycker att vi ska börja lära ut tecken språk som stöd men jag är lite tveksam vad hadde ni gjort?? Han e värdens goaste kille men frustrerad av att inte kunna berätta allt.Ge det ett försök och se hur ni tycker det fungerar. Naturligtvis ska ni då kräva att personal i f-klass (vilket jag antar att han går i om han är 6 år) också utbildas i tecken som stöd så att han kan kommunicera under hela dagen. Det är jätteviktigt tycker jag!Lycka till!
-
Solsken!anne h skrev 2010-01-27 19:54:39 följande:utan tvekan säger jag tecken. (är det tal om TSP eller TAKK/TSS?) De har gett min unge så mkt. När sonen här var 6 år började han i förskoleklass helt utan tal, han hade sina tecken men det var ingen på skolan som kunde.. så de fick lära sig. I fjol började han så äntligen tala, nu förstår snart alla honom, det hade jag aldrig trott för bara 2 år sedan!
-
Här finns en fin beskrivning av TAKK!
Ingelas lekstuga är en jättebra sida, hon förklarar skillnaderna du undrar över. -
Självklart ska du be logopeden förklara närmre vad en utredning innebär och vad de tror de ska få syn på. Det kan vara så att man vill göra ett impressivt test, som testar förståelsen av språket, ett expressivt test som visar hur man har förmåga att uttrycka sig. Man gör i bland också ett test som visar tydligt vilka starka och svaga sidor barnet har. Så att man får en begåvningsprofil och kan lättare få syn på vad man ska arbeta med för att få bäst resultat. Men det kan din logoped förklara bättre för dig!tindra 77 skrev 2010-01-28 19:31:11 följande:Min son har träning med logoped en gång i veckan vilket jag tycker är lite... Igår ringde hon(logopeden) och ville att vi skulle göra en utredning på han, vi har kollat mun och hörsel men hon ville ha in han hoss specialister. Är rädd att de vill ställa en diagnos för att slippa hålla på att traggla med han och bara köra in han på tecken men så kan de väll inte göra.. svårt och skriva vad jag vill få fram han var väldigt tidig gick vid 6 månader och klättrade lika fort men sa bara mamma å pappa. Började snacka mer vid 4 års ålder har snabbt och lära och på förskolan sa de att han var ok bara att han pratar dåligt och väldigt fort men hela meningar så jag vill gärna att de ska fortsätta träna på språket, men blir inte tecken för mycket tror ni? och ska han utredas och hur gör de?? Kan inget om sånt här men både jag och min man hadde problem med uttal när vi var små men inget som jag minns tack på förhandLycka till!
-
Som det tipsats om tidigare så har Borås logoåedmottagning en jättefin sida med bra information.kutiom skrev 2010-02-04 10:32:49 följande:Tack! Jag har pratat ett otal gånger med BVC och har tills nu trott att det är nödvändigt med en hörselundersökning först. Nu har jag däremot börjat jaga logoped på egen hand och hoppas att jag kan få något bra svar redan imorgon. Hon ska naturligtvis få en hörselundersökning också men jag vill ju komma igång nu. Dagiset hon går på är toppen och när jag nu pratat med deras specialpedagog förstår jag att dom behöver extra stöd av en mer kunnig person, så det är faktiskt deras förtjänst att jag nu är en extra jobbig förälder. Dom tar detta på allvar och hjälper till ordentligt men kan nog precis som jag behöva lite experthjälp. Ja, det är nog vettigt att komma igång så tidigt som det bara går. Trodde ju ett bra tag att det skulle växa bort och att hon skulle hitta ljuden ordentligt men... tja, nu är vi i alla fall i startgroparna. Blir bara lagom osäker på om hon verkligen hör dåligt eller om något annat är fel, vad nu det skulle kunna vara. Jag vill ju veta allt som går att få reda på nu. Finns det någonstans man kan läsa själv?Det finns många bra sidor och mycket att läsa generellt om språkstörning,Riksförbundet DHB har också bra information.En till!
-
Hej! Adhd o add brukar dessvärre vara undantagna i försäkringar. Språkstörningar kan ju vara förvärvade, till exempel vid hjärnskada, men anses nog oftast som medfödda. Så har du inte en ovanlig försäkring på LF så är nog inte hoppet så stort... :(
-
klockis är kul i pedagogiskt!