• Trebarns far

Språkstörningstråden fortsätter

hallå

Har precis upptäckt att socialstyrelsen har lagt till E:s diagnos i sin databas över ovanliga diagnoser. Vi hade första kontakten om detta för ett och ett halvt år sedan. Tycker att det varit viktigt att på något sätt få något nedtecknat om diagnosen, officiellt. Tidigare har det bara funnits utländsk information och det som jag själv skrivit på hemsidan för Riksförbundet Sällsynta diagnoser.

Infon för den intresserade finns här: www.socialstyrelsen.se/ovanligadiagnoser/perisylviartsyndrom

Ha för mig att jag postade för nån dag sedan men ser inte det inlägget... Kanske censurerad?

Det fortsätter som vanligt i alla fall... För diskussioner med skolan om nivån av stöd... Vi är inte överens... Tycker att det är konstigt att talpedagog ska ha språkträning och läraren, utbildad i språk, ska sköta talträningen... Men så ser organisationen ut har jag hört... Ändra organisationen då! Tycker det känns konstigt att vi ska anpassa hennes talstörning till organisationen, och inte tvärt om... Hur mycket stöd får ni andra? E har 20 min talträning 3-4 ggr vecka... Logoped träffar hon 1 gång i månaden...

• Trebarns far

Fy vad sur jag blir. vår logoped ska gå i pension i februari, och det kan man ju knappast missunna henne. Problemet är bara att Habiliteringen inte kommer att återbesätta hennes tjänst. Hennes kollega, som redan har fullt, vad jag förstår, ska få ta över alla barn. Till råga på allt ska även hon vara ledig, bara en månad senare. Vem ska då ta hand om barnen som behöver logoped. Ingen verkar veta hur detta ska lösas. Hade vi varit en större patientgrupp hade man säkert inte vågat ta bort så mycket stöd, men barn med talstörning, är det visst inga problem att trampa på... Varför är det så viktigt att få tyst på barn som inte kan prata?

• Trebarns far
    nutra skrev 2010-01-28 22:23:20 följande:
    Är det någon av er vars barn har mild generell språkstörning inom precis alla berörda områden samt oralmotorisk utvecklingsförsening och inslag av oral och verbal dyspraxi? Hur jobbar ni då och hur går det? Tack:)
    Min dotter har grav talstörning som drabbar alla områden. Hennes oralmotorik och sensorik är kraftigt nedsatt och det finns inslaag av dyspraxi, men även av dysartri.

Vi har tränat mycket med att stimulera munnen och sensoriken. Logopeden och skolan har jobbat mycket med att lära henne var i munnen olika ljud görs, genom att rent fysiskt visa henne hur tungan ska vara och hur läpparna ska vara... Det är en metod som logopeden själv utarbetat. Vi har också från logopeden på Mun-H-Center fått ta del av en amerikansk logopeds metoder. Sara Rosenfeld Johnson, heter denna amerikanska logoped. Dessa övningar är främst till för att stärka munmotoriken och sensoriken, i syfte att minska E:s dregling. Det mest intressanta med det var att man upptäckte att E inte har någon styrsel alls i käken, trots att hon kan bita hårt och allt sådant... Eltandborste eller liknande bad man oss sluta använda eftersom det inte var rätt form av stimuli... Har en del tips om du vill ha...
  • Trebarns far

Kutiom: jag tycker du ska kontakta BVC och höra efter vad som händer. Har du själv tyckt att hon hör dåligt? Vi stod bakom ryggen på min dotter och viskade "Glass" lite tyst. Hon reagerade direkt och ville ha en glass... Då krävde vi att i första hand få komma till en logoped och i andra hand göra en hörselundersökning. Försök att kräva att komma till en logoped. Det låter på dig som om det är rätt uppenbart att det behövs. Min erfarenhet är att BVC inte alltid har kunskapen om talstöringar, så man får "hjälpa" dem med det beslutet ibland. Det är mycket viktigt att någon med rätt kompetens ges möjlighet att göra en bedömning.

Dagis har ju också vissa skyldigheter om det visar sig att barn behöver extra stöd. De behöver ingen diagnos för att sätta in extra resurser, det räcker med att de ser att ett behov finns...

Överlag med alla talstörningar är att ju tidigare man får behandling, ju bättre möjligheter finns att behandlingen går bra... I förlängningen innebär detta att man kan korta tiden med insatser genom att så snart som möjligt gå in med ordentliga insatser...

• Trebarns far

Hej. Ebba har nu börjat använda sin iPad som Akk i skolan. Hon använder programmet predictable som är ett program som bygger på att man kan skriva i alla fall ganska ok. Det funkar för henne och programmet har även ordprediktion. Det var det enda programmet som de från DART kunde rekommendera henne. Vi fick även reda på att grid 2 (tror jag det heter, borde veta då vi haft programmet på en rolltalk åt henne innan) kommer troligen nu i vår att släppas i tre olika varianter för just iPad. En av dessa var textbaserade så jag antar att de övriga då är bildbaserade, den vi haft var bildbaserad. Dessa program skulle om jag har rätt för mig även vara gratis.

• Trebarns far

DART har på sin hemsida en pdf som man kan ladda ner, med massa olika appar som bl.a. Har med kommunikation att göra, mitt bästa tips är att kolla där.

• Trebarns far

Hej
    Nu har grid player släpps på svenska. Det är en kommunikationsapp till iPad sopen är gratis och verkar det lilla vi kollat på den väldigt bra. Den går att använda både bildbaserad och textbaserad med ordprediktion.

Svar på tråden Språkstörningstråden fortsätter