• monica75

Språkstörningstråden fortsätter

Vårdbidragsansökan är inlämnad och på tisdag ringer en handläggare upp för samtal, verkar ju smidigt. Förra gången med storebror fick jag gå dit på ett möte=)

jag har skrivit ner en ganska exakt redogörelse för hur många timmar allt tar/vecka. Det jag kommit på som jag inte tagit med är att vi ska börja med bilder hemma också, ett bildschema över Fabians dag, främst eftermiddagar/kvällar och helger. Hur lång tid tar det att planera och förbereda? Att sen ta med honom till schemat flera gånger och visa bara det tar ju tid i vardagen. Någon som har erfarenhet?

Någon som fått vårdbidrag för grav språkstörning? Jag hade ett 1/4 med storebror så det blir väl lika nu kan jag tro.

Trevlig 2 advent på er =)

• monica75
    pinguuu skrev 2009-12-06 09:54:49 följande:
    Glöm inte merkostnaderna om ni ansöker om vårdbidrag!
    har inte så mycket merkostnader, så det har jag inte tagit med.
    Fabian går på språkförskola så det blir inga extra logopedbesök. Det som kostar oss är bensinpengar eftersom det är lite längre att åka.
  • monica75
    mammalollo skrev 2009-12-14 20:48:17 följande:
    Hjälp hoppas på snabbt svar.Jag skriver om språkstörning då båda mina barn har/haft det och jag undrar om rehab/habilitering både fysiskt/psykiskt och socialt.Finns det någon forskning om varför barn drabbas av språkstörning och LSS har dessa barn rätt till detta och särskilt boende?Skulle vara tacksam för snabbt svar.
    Svaren som jag fått veta av ivrigt läsande på nätet och av förskolepersonalen och logopederna. Angående LSS så har språkbarnen inte dom rättigheterna och inte särskilt boende heller, mend et finns säkert, beror kanske på om det finns andra problem än bara språkstörning.

Angånde orskaker så finns det vissa faktorer som bidrar, bla pojkar, en logoped sa att över 70% av barnen som var inskrivna var pojkar. Så det är en risk bara att vara pojke =)
    En annan betydande faktor är ärftlighet, jag läste i någon forskning att vuxna med dyslexi hade ofta en språkstörning som barn.
    Barn med språkstörning ligger ju i riskzonen för dyslexi.

Men som en logoped sa att oftast vet man inte orsaken det bara blir så.

Jag har ju två barn med språkstörning och deras pappa har dyslexi =)
  • monica75
    pinguuu skrev 2009-12-21 10:34:12 följande:
    Verkar tyvärr som tråden avstannat. Tyvärr. Kanske dags att lägga ner eller vad tycker ni??Men vill i allafall berätta att idag åker vi in och får Kevins hörapparat.Känns verkligen jättebra.Önskar er samtidigt en riktigt GOD JUL!!!!
    Behöver väl inte lägga ner, låt den finnas kvar....
    jag kikar alltid in med jämna mellanrum svarar om det finns något jag kan svara på.
    Skriver själv om jag har något på hjärtat =)
  • monica75

Hjälp mig nu.... har fått brev från fsk angående vårdbidraget.
    Det står att dom överväger att ge oss 1/4 vårdbidrag.
    Betyder det att vi får det om vi inte lämnar in synpunkter på detta ?

Jag är nöjd om vi får det så jag hopas att det är så.

• monica75
    pinguuu skrev 2010-01-12 20:50:41 följande:
    monica75Det är säkert ett förslag till beslut du fått.Ja nöjer du dig med det och allt stämmer i det de skrivit så behöver du inte göra någonting. Då får du 1/4 vårdbidrag.Men tänk på att du har rätt att få ersättningen retroaaktiv sen du ansökte.
    ja vi får retroaktivt från nov så det har gått rätt snabbt.

Vi är nöjd med det, Fabian är en 3 åring med språkstörning inga andra diagnoser.

Vi var faktiskt först i vår kommun med att få vårdbidrag beviljat för enbart språkstörning, det var 2005 och till Fabians storebror. Hade då 1/4 i två år sen sökte vi aldrig om. men nu var det dags igen med lillebrorsan =)
  • monica75
    Tuffen skrev 2010-01-13 15:23:57 följande:
    monica75, hur ser Fabians diagnos ut? Min son har diagnosen expressiv språkstörning, och jag har gått ned till 80% för att hans dagar inte ska bli så långa. Han orkar inte en hel dag. Vårdbidrag vore ju toppen.
    Läste igenom logopedutlåtandet vi fått och där står det att hans svårigheter är av expressiv art.

Klart du ska söka vårdbidrag, vill du ha hjälp med ansökan så hojta till så kan jag inboxa dig
Svar på tråden Språkstörningstråden fortsätter