Vitulina skrev 2011-11-17 20:09:16 följande:
abuelita skrev 2011-11-17 12:51:27 följande:
Det var ju verkligen glädjande att du inte behövde försvara ditt val, och mycket positivt att de väntade med avnavlingen tills navelsträngarna slutat pulsera och att bebisarna då fick ligga på din mage .
Men ren och skär skandal att de uppsåtligen undanhåller blivande föräldrar information om att de har rätt att välja bort tidig avnavling.
Skönt att TV4-nyheterna avslöjade att det är navelsträngsblodbanken som ligger bakom den tidiga avnavlingen på de sjukhus där insamling av navelsträngsblod för donation sker. . Hoppas många blivande föräldrar nås av detta , så att de inte låter sig luras.
Du kommer aldrig att förstå, eller hur. Lyssnade du inte på inslaget där den kvalitetsansvariga på förlossningen pratade? Du anklagar andra för att undanhålla information och fara med osanning men du är inte ett dugg bättre själv.
Det JAG gör, är att sprida information så mycket jag kan, för att blivande föräldrar ska få chans att skydda sina barn mot att bli bestulna på blod när de föds. Vad läkare och barnmorskor som jobbar på de aktuella mvc- och sjukhusen gör, är att undahålla föräldrar information.
Följande
TT-artikelhar publicerats i de flesta svenska dagstidningar idag:
Sen avnavling hot mot stamcellsbank
Rekommendationen om sen avnavling av nyfödda kan utgöra ett hot mot den nationella stamcellsbanken i Göteborg. Sen avnavling, tre minuter efter födseln, minskar risken för järnbrist hos spädbarn. Ur blod från navelsträngen utvinns stamceller. Väntar man tre minuter med avnavlingen töms strängen på blod. - Stamceller är nödvändiga för patienter vid benmärgstransplantationer där vi inte hittar någon givare, säger Anders Fasth på Nationella navelsträngsblodbanken till TV 4 Nyheterna Göteborg.
/ TT
Jo jag lyssnade förstås på inslaget som jag länkade till, där den kvalitetsansvariga på förlossningen pratade. och det var ju hur upppenbart som helst att det är biobanken för navelsträngsblod som ligger bakom avnavlingsrutinerna i Göteborg. Varför skulle de annars envisas med att fortsätta med tidig avnavling, som ju är ett icke evidensbaserat ingrepp i det naturliga födelseförloppet? Det var visserligen tidig avnavling som gällde på 70-talet också, ca 30 sekunder till en minut. Men inte den här extremt tidiga klampningen som sker i samma stund barnet föds.