Inlägg från: abuelita |Visa alla inlägg
  • abuelita

Jo jag sa just det, att TV4 Nyheterna  nu  har avslöjat att  Göteborg m.fl avnavlar för  tidigt för att  navelsträngsblodbanken behöver blodet .  

Så gå för allt i världen  inte på nåt  mer snack om gulsotsrisk m.m.    och ställ för 17  era läkare och barnmorskor mot väggen och be dem förklara  varför i  hel**te   de har undanhållit er denna  oerhört viktiga information!

• abuelita
    mumama skrev 2011-11-17 10:44:50 följande:
    måste faktiskt bara säga att jag födde på östra sjukhuset spec förlossning nu i oktober och tvillingar därtill. Var inga som helst problem att få sen avnavling. De fick fint ligga på min mage tills navelsträngen var alldeles vit =)

Det var ju verkligen glädjande.        Hade de gemensam moderkaka eller varsin? Om de hade gemensam, tänkte personalen på att de båda skulle  befinna sig i samma nivå när tv 1 föddes och tv 2 fortfarande var kvar inne i magen?

Sen undrar jag ju också förstås; var det du själv som bad om sen avnavling eller gjorde de det ändå? Det är nämligen en  mycket viktig skillnad.   
  • abuelita
    mumama skrev 2011-11-17 11:15:28 följande:
    de hade varsin moderkaka. jag bad om det, eller rättare sagt sa till. 

vet att det är skillnad men jag trodde att jag skulle få försvara mitt val 

Det var ju verkligen glädjande att du inte behövde försvara ditt val, och mycket positivt att de väntade med avnavlingen tills navelsträngarna  slutat pulsera och att bebisarna då fick ligga  på din mage . 

Men  ren och skär skandal att de  uppsåtligen undanhåller blivande föräldrar information om  att de har rätt att välja bort tidig avnavling.  

Skönt att TV4-nyheterna avslöjade att det är navelsträngsblodbanken som ligger bakom   den tidiga avnavlingen på de sjukhus där insamling  av navelsträngsblod för donation sker.  . Hoppas många blivande föräldrar nås av detta , så att de inte låter sig luras. 

• abuelita
    Vitulina skrev 2011-11-17 20:09:16 följande:
    abuelita skrev 2011-11-17 12:51:27 följande:
    Det var ju verkligen glädjande att du inte behövde försvara ditt val, och mycket positivt att de väntade med avnavlingen tills navelsträngarna  slutat pulsera och att bebisarna då fick ligga  på din mage . 

Men  ren och skär skandal att de  uppsåtligen undanhåller blivande föräldrar information om  att de har rätt att välja bort tidig avnavling.  

Skönt att TV4-nyheterna avslöjade att det är navelsträngsblodbanken som ligger bakom   den tidiga avnavlingen på de sjukhus där insamling  av navelsträngsblod för donation sker.  . Hoppas många blivande föräldrar nås av detta , så att de inte låter sig luras. 

Du kommer aldrig att förstå, eller hur. Lyssnade du inte på inslaget där den kvalitetsansvariga på förlossningen pratade? Du anklagar andra för att undanhålla information och fara med osanning men du är inte ett dugg bättre själv. 

Det JAG gör, är att sprida information så mycket jag kan,  för att blivande föräldrar ska få chans att skydda sina barn mot  att bli bestulna på blod när de föds.   Vad  läkare och barnmorskor  som jobbar på de  aktuella mvc- och sjukhusen gör,  är att undahålla föräldrar information.

Följande  TT-artikelhar publicerats i de flesta svenska dagstidningar idag:

Sen avnavling hot mot stamcellsbank

Rekommendationen om sen avnavling av nyfödda kan utgöra ett hot mot den nationella stamcellsbanken i Göteborg. Sen avnavling, tre minuter efter födseln, minskar risken för järnbrist hos spädbarn.   Ur blod från navelsträngen utvinns stamceller. Väntar man tre minuter med avnavlingen töms strängen på blod.   - Stamceller är nödvändiga för patienter vid benmärgstransplantationer där vi inte hittar någon givare, säger Anders Fasth på Nationella navelsträngsblodbanken till TV 4 Nyheterna Göteborg.  

/ TT

Jo jag lyssnade  förstås på inslaget som jag länkade till, där den kvalitetsansvariga på förlossningen pratade.   och det var ju hur upppenbart som helst att det är  biobanken för navelsträngsblod som ligger bakom avnavlingsrutinerna i Göteborg.   Varför skulle de annars envisas med att fortsätta med tidig avnavling, som  ju är ett icke evidensbaserat ingrepp i det naturliga födelseförloppet?    Det var visserligen tidig avnavling som gällde på 70-talet också, ca 30 sekunder till en minut.  Men  inte den här extremt tidiga klampningen som sker i samma stund barnet föds.   

• abuelita
    Vitulina skrev 2011-11-17 21:08:31 följande:
    Ju kortare artikel desto fler fel kan man läsa in i den. Och här var det ju extremkort. Typ 95% fakta var ju utelämnat. 

Jodå, du informerar så mycket du kan och för att vara på den säkra sidan kryddar du det med lite dramatiska osanningar för att få fram din åsikt lite starkare. Imponerande...

Eftersom du vet så mycket om alla avnavlingsrutiner och när de infördes kan du väl upplysa mig om när man började klampa för att ta pH. Ett årtal på det hade varit intressant.

Nej jag vet inte när man började med pH, men det är  flera uskor och bm här på FL som berättat att  det  togs från intakt navelsträng  fram till för ca 5 år sedan, då man började klampa omedelbart för att ta  pH.  Alltså ungefär samtidigt som navelsträngsblodbanken öppnade.  

Här är en länk med  5  inlägg  av  en av de personerna   ( den enda jag hittade ) 

• abuelita
    Vitulina skrev 2011-11-17 22:13:13 följande:

Förstår du verkligen inte hur mycket du gör bort dig genom att med en dåres envishet  hävda att biobanken påverkar avnavlingsrutiner vid förlossningar i Sverige?

Näeh  Tungan ute
  • abuelita
    Vitulina skrev 2011-11-17 22:13:13 följande:
    Detta handlade om SÄS. Det skulle alltså innebära en nationell konspiration.

Ja vad ska man egentligen tro?   Det som står i det här inlägget skulle ju kunna tyda på  något slags  fiffligt samarbete  mellan sjukhusen  i  Västragötaland:

”Jag tror att det handlar om att många, som det ju ofta är, är rädda att stöta sig med någon. Detta är uppenbarligen ett mycket känsligt ämne, speciellt här i v:a götaland... När vi pratade om det, så frågade jag om hon kunde se ngn nackdel med sen avnavling (för det borde det finnas om förlossningarna inte vill göra det  ) hon sa: "Nej, absolut inte- men vad "de" säger är ju att de har svårt att ta blodprovet, dock har man klarat utmärkt att lära sig detta i resten av landet, så du kanske vill fundera själv?" Jag sa: "Hmmm, tror du att biobanken i gbg kan ha ngt med det att göra? " Då log hon och sa- "lite så jag tänker..." Jag förstår att hon inte vill hamna emellan i ngt tjafs, men jag tror att hon faktiskt är en av dem som arbetar för att vända det. ”
  • abuelita
    NicoAlvin4ever skrev 2011-11-18 00:49:46 följande:
    Ville bara säga att jag tycker det är bra att det startas sådana här trådar.. jag hade inte en aning om fördelarna med sen avnavling, visste inte ens att de fanns sen och tidigt avnavling..

Jag har iaf bestämt mig för att begära sen avnavling när syskonet föds!!!! 
     Det var glädjande       Hittade du hit tack vara att du hört på nyheterna av avnavling de senaste dagarna?
Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!