Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!
Ni som tänkt föda Östra, var på er vakt !!! (gäller förstås även andra sjukhus)
Det här inlägget kom i går i Facebook-gruppen Sen avnavling – Barnets födslorätt:
Jag är otroligt besviken! Födde min underbara son på Östra och hade specifikt önskat sen avnavling, men min sons laktatvärde gick upp till 6,6 och han fick förlösas med hjälp av sugklocka. Det var mycket folk inne och hjälpte till och jag fick senare reda på att de INTE genomfört sen avnavling!!! De hade tid till detta då de gnuggade igång honom på mitt bröst och då hade avnavlingen kunnat ske då och PH provet hade kunnat tas i intakt navelsträng. Men nu blev det inte så och jag är djupt besviken och ledsen och arg!!! Finns det något jag kan göra?!
Och det här inlägget är från FL-tråden Sen avnavling – bra eller dåligt? # 23
Jag födde på östra i mars och jag hade bett om sen avnavling så det stog i min journal, sa även till när bebisen kom ut för att vara säker på att det blev så. Jag blev nämligen väldigt illa berörd då jag mitt under värkarna med nästan ingen värkpaus blir ifrågasatt av en främmande barnmorska som kom in i rummet och försökte få mig att ändra mig. Som tur var sa "min" barnmorska till henne att vi bestämt oss för sen avnavling. Mycket oproffsigt!
Förlossningspersonal som navlar av tidigt trots att föräldrarna begärt sen avnavling (eller gör andra ingrepp och interventioner utan att först rådgöra med patienten/föräldrarna) borde åtalas, eller åtminstone få en varning.
Den som anser sig felbehandlad kan på den här sidan få tips och råd om hur man anmäler, eller klagar på vården .
När, var och hur anmäler man en felbehandling i sjukvården
Saxat ur ett inlägg av en mamma som födde på Östra i december 2009 ( jag kan leta fram länken om någon vill) :
”Precis alla andra som vi kom i kontakt med sa att alla bm där ville arbeta efter "sen avnavlingsmetod" men att det var läkarna som stretade emot detta. Hon sa att när de pratar bm emellan så förstår alla att sen avnavling är att föredra för alla barnen, och inte bara för hudfärgen utan även för att de ska få i sig sitt blod och för ev sjukdomar ”
Barnmorskor och undersköterskor - slå näven i bordet, ena er, gå ihop och vägra lyd era chefers galna order! Och anmäl dem när de låter prestige, envis tjurskallighet m.m. gå före patientsäkerheten !
Hierarkier på sjukhus orsakar vårdskador
” Chefläkaren Christer Andersson, också han på Universitetssjukhuset i Linköping, vill framförallt få personalen att anmäla alla avvikelser och riskmoment man upptäcker, men han möter fortfarande misstänksamhet och motstånd.
– Många kanske tycker att man anmäler kollegor, men det handlar ju om patientsäkerhet, säger han.”
Precis, det handlar ju för tusan om PATIENTSÄKERHET, och sätter man inte den främst har man inget inom vården att göra!!!