Inlägg från: abuelita |Visa alla inlägg
  • abuelita

Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!

abuelita skrev 2010-04-29 08:59:37 följande:
     Och  Charles Darwins  farfar försökte ju redan på 1700-talet att öppna ögonen på sina tidigt avnavlade kollegor.  
    Tänk vad betydelsen kan bli helt annorlunda bara av att en enda liten bokstav fattas.

Det skulle stå avnavlande kollegor. Kollegor som navlade av barn för tidigt alltså. Inte att de själva var tidigt avnavlade (men det kanske de var?)
  • abuelita

Följande 3 inlägg  från en och samma person kom i dag, 6 maj,  i den här tråden 

”Hej!
    Jag har fött ett barn på sjukhus i sverige och han föddes blå med navelsträngen runt halsen. Han andades inte och hjärtljuden gick ner undertiden jag krystade. När han kom ut så började barnmorskorna (2 st) att massera honom. Navelsträngen fick vara kvar. Han började att andas själv efter ca 1-2 minuters massage. Navelsträngen klipptes av först efter att han fått normal färg. Jag känner inte alls igen den stress att klippa navelsträngen som här beskrivs. Tur kanske ”

” Eftersom det var första bebisen så hade jag naturligtvis ingen aning om avnavling och kunde därför inte önska att navelsträngen skulle sitta kvar. Det var helt och hållet barnmorskornas val eller rutin. De gick inte iväg med honom till akutrummet då han började andas och fick fin färg efter att han börjat andas.”

” Det var förlossningen i Falun. Han föddes hösten 2008.”

• abuelita
    strumpan77 skrev 2010-05-06 21:31:32 följande:
    Jag födde på östra i gbg 2008 och då min son kom ut lade dom upp honom på min mage och där låg han sen i några minuter (5 min ca )innan dom frågade min man om han ville klippa navelsträngen. Visste inte att det var vanligt att dom gjorde det snabbt för min bm tog det jättelugnt och grejade med andra saker de första minutrarna.
    Har du några kort från förlossningen, så du kan se om det sitter någon peang på navelsträngen? De brukar nämligen sätta på den forts som 17,  och sen tror föräldrarna att avnavlingen skedde förtst när det var dags för pappan att klippa.

Men jag tror faktiskt att det finns barnmorskor som trotsar läkarnas order,  och alltså väntar med att klampa navelsträngen tills den pulserat färdigt. Vi får hoppas att ni hade turen att få en sån barnmorska. .
  • abuelita

"Collection is also very lucrative for the collector (midwives get offered training in this too, some decline but some do it). Collectors get paid hundreds for doing the procedure "

http://www.bellybelly.com.au/articles/birth/cord-clamping-delaying-cord-clamping

Hur många barnmorskor är det som sysslar med insamling av navelsträngsblod i Sverige då? Och hur feta penningasummor blir de lockade med för att utföra detta?

Inte för jag tror jag kommer få något svar, men måste ju ändå kasta ut frågan nu när jag hittade det här.

• abuelita
    Vitulina skrev 2010-05-12 11:48:46 följande:
    Vad skulle de ha blodet till då? Ska man samla in det borde det ju vara för att spara det någonstans. Det är ju inget man har i frysboxen hemma direkt. Eller menar du barnmorskor som samlar in på begäran från föräldrar som vill spara utomlands i privata banker?
    Nej jag vet inte vad det här handlade om för insamling. Bara undrade, när jag läste den här artikeln, hur det går till med insamling av navelsträngsblod till Nationella biobanken i Sverige . Men det verkar det inte finnas någon som kan svara på.  Har försökt få svar på den frågan tidigare här i tråden, utan framgång.
  • abuelita

Tack för infon Vitulina! Det var värdefullt faktiskt.

Kan vi inte ta  och uppföra oss som vuxna  i fortsättningen?

• abuelita

I tråden Sen avnavling inte möjligt i Göteborg? Står det i dag så här (inlägg 51)

Födde min Alma på Östra i lördags natt. Hade skrivit i förlossningsbrevet att vi önskade sen avnavling. Det gick fort och jag hann inte prata med/vara med min bm mycket alls (öppnade mig från 1-9 cm på 40 min i ett badkar, utan hennes närvaro) så jag hade tyvärr ingen möjlighet att dessutom nämna mitt önskemål muntligt. När min dotter placerades på min mage sa jag "Sen avnavling" och möttes av ett "Men vi har redan gjort det" (hon menade klampat, inte klippt) varav jag säger "Men ta av den då!". "Det är försent" svarar hon.

Hon kom upp till oss på BB dagen efter. Jag sa att jag var besviken på vad som hänt. Hon bad om ursäkt och sa att hon inte hade hunnit läsa mitt brev eftersom de hade haft så mycket att göra. Hon frågade också varför jag önskade sen avnavling ("beror det på ADHD?") och jag berättade det jag lärt mig.

På henne verkade det som om det var ovanligt att man önskade detta och efter att ha argumenterat med henne (jag berättade alla födelar jag har hört/läst om, det enda hon kunde säga om syftet med tidig avnavling är att det är praxis) sa hon dock att hon skulle ta upp detta på mötet med - minns tyvärr inte riktigt vad hon sa, men något internmöte med chefer.

Som ni förstår är jag besviken över hur det gick och förvånad över att medvetenheten kan vara så ojämn på samma sjukhus. Så ni som ska till  Östra - stå på er och var tydliga, både skriftligt men framför allt verbalt!

Rent ut sagt för j**igt!!!
  • abuelita
    abuelita skrev 2010-05-25 00:27:16 följande:
    BreakThrough Digest Medical News,  May 23, 2010USF researchers: Early clamping may interrupt humankind’s first ‘natural stem cell transplant’ www.breakthroughdigest.com/medical-news/do-we.../

Men egentligen är det ju märkligt att det här anses som nyheter. Hur funkar egentligen kommunikationen forskare och läkare emellan??  Uppenbarligen inget vidare.
    Och det här kommer väl inte heller spridas till så värst många, utan snart är det säkert  ytterligare någon/några som tycker att de själva kommit på något genialiskt här och vill vara först med  det.  Men så klart jättebra varje gång någon "kommer på" det här, och naturligtvis oerhört viktigt att det publiceras lika ofta. Då når det nog snart "den hundrade apan", och DÅ finns det ingen återvändo längre

Jag gillar att de liknar sen avnavling vid  "naturlig stamcellstransplantation" eftersom det säkert kan öppna upp ögonen på de personer som varit låsta vid tanken att tidig avnavling är bra eftersom man då kan göra stamcellstransplantationer med navelsträngsblod.
     Vad jag hoppas nu är att det ska gå upp för dem att de patienter som  behandlas med stamceller kanske aldrig hade utvecklat  sin sjukdom om de hade fått den här  "stamcellstransplantationen " vid födseln istället. Alltså sluppit bli tidigt avnavlade.

• abuelita

Jo men titta, det sprider sig ju faktiskt!!    I går gick msnbc ut med det här.

"Ob-gyns and parents should think about giving the cord blood to the baby," said lead researcher Paul Sanberg of the University of South Florida. 

Är det förresten någon här som vet om det här stämmer som Sarah Buckley skriver  i  Gentle Birth, Gentle Mothering’ (2005):

* The likelihood of low-risk children needing their own stored cells has been estimated at 1 in 20,000

* Cord blood donations are likely to be ineffective for the treatment of adults, because the number of stem cells are too small

* Cord blood may contain pre-leukemic changes and may increase the risk of relapse.

* Autologous cord blood is only suitable for children who develop solid tumours, lymphomas or auto-immune disorders

* All other uses are speculative

Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!