• Immer

Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!

abuelita skrev 2009-12-01 00:41:58 följande:
    Vad kallas ni då? Är det inte bättre att  du berättar det istället för att man ska behöva gissa sig till det?
    Påläst, kanske..?
  • Immer
    abuelita skrev 2009-12-01 15:55:03 följande:
    Tack för att du hjälper till att puffa fram tråden så att så många som möjligt får läsa det här, och därmed chans att avsäga sig både tidig avnavling och donation
    Ja, jag hjälper gärna till med lite av varje!
  • Immer
    abuelita skrev 2009-12-02 21:33:04 följande:
    Eftersom Gaspari inte hjälper till med puffandet här idag så får jag väl göra det själv då 
    Den dag du skriver en tråd utan massvis av flagranta faktafel så lovar jag att jag ska puffa dag och natt! Bye bye solong!
  • Immer
    abuelita skrev 2009-12-03 00:11:22 följande:
    Tack igen Gaspari! Du är en hyvens puffare du Men allvarligt talat, vore det inte på sin plats att du berättade vad det är för en massa flagranta faktafel, mer än att jag kallade dig och dina kollegor för forskare, så att trådläsarna slipper bli vilseledda?
    Jo, egentligen, men är du intresserad??? Jag skriver ju "en massa konstiga saker som vi vanliga människor inte begriper" ? Det blir inte enklare om man ska gå på djupet med alla fysiologiska omställningar i samband med födseln, som du så konsekvent undviker (inte känner till?) att redogöra för.
    Nej, jag tackar för mej och rekommenderar att du ringer Janne Josefsson, som tydligen är en auktoritet på området!?
  • Immer
    abuelita skrev 2009-12-03 13:12:16 följande:
    Jag har faktiskt skrivit om det flera gånger under de här 2 åren på FL. Bland annat har jag lagt in den här texten om lungfunkrionen hos nyfödd:?At birth as the baby is going through the pelvis some blood (about 66ml) backs up into the placenta (Peter Dunn 1966). It is believed that this helps by causing the placenta to be fully engorged as the baby emerges which in turn helps it stay attached to the uterine wall as the uterus changes shape from the loss of its contents as the baby exits the uterus.As the baby leaves the pelvis and the pressure is released on the vessels of the cord, a bolus of warm, ph balanced, highly oxygenated blood is forced through the fetal circulatory pathways into the baby?s lungs. The constricted capillary beds surrounding the alveoli dilate and expand, pulling them open and keeping them erect. This reduces the effort the baby needs to exert in order to breathe and expand the alveoli on her own. Also this dilation in the extracellular matrix of the capillaries supports continued alveolar erection. As the capillaries dilate the osmotic pressure within the alveoli and capillaries adjusts as fluids shift from inside the alveoli to the capillary beds. Judith Mercer CNM believes that this alveolar expansion often begins before the baby is born?thus the baby we sometimes see whose head is pink and making vocal sounds before the body is born.? It takes about 45ml to fully dilate the capillary beds of the lungs." (Anne Frye)
    Och för att vara helt tydlig- detta är en ytterst ofullständig (daterad 1966?) beskrivning av förloppet kring födseln. Här saknas djupgående fakta om det mesta.
  • Immer
    abuelita skrev 2010-01-09 22:39:54 följande:
    Egentligen har jag varken tid eller lust nu att svara på korkade kommentarer, men kunde nu ändå inte låta bli. Vill nämligen påminna  om David Hutchons syn på det här med blodbankning, alltså den obstetriker som för några år sedan införde HLR med intakt navelsträng på sitt sjukhus i England, för att förebygga förlossningsskador : "Slutligen vet vi att navelsträngsblod innehåller ett stort antal stamceller som snabbt kan reparera eventuella skador. Detta är anledningen till att studien i Dukes, North Carolina behandlar barn med HIE med egna stamceller som samlats in tidigare, efter omedelbar avnavling. Om barnen hade fått behålla dessa stamceller och fått allt sitt blod från moderkakan vid födseln så skulle de aldrig ha utvecklat HIE . " (jag har översatt)   Är det någon som är på barnens sida så är det han!!Och TACK SchumiFerrari för att du håller ställningarna!!! Och till Gaspari vill jag bara säga: Kul, verkligen jättekul, att byta namn så där, och  skoja till det!
    Öh, vad heter jag nuförtiden?
  • Immer
    abuelita skrev 2010-01-09 22:49:53 följande:
    Jag visste väl att du var med, din lille rackare

Ja, och jag önskar att du skulle börja uppdatera dej om de senaste rönen gällande stamceller... men du förefaller inte speciellt intresserad nu heller, eller hur? 

• Immer

En liten, liten tanke, så här mitt i natten...känner du till teratom (groddcellstumörer)och deras uppkomstmekanism? Dvs stamcell gone really bad? Det finns bilder på nätet- inget för känsliga personer.
    Allt är inte svart eller vitt ens hos stamcellerna.

• Immer

Jag känner snarare att jag lever i verkligheten, så som den faktiskt ser ut! Är isf insnöad på vetenskap och beprövad erfarenhet. {#lang_emotions_wink}

• Immer

Snälla du, ett för högt serum-järnvärde är en riskfaktor för cancer i sig...etc...!

Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!