abuelita skrev 2012-08-17 02:02:44 följande:
Den här tråden handlar inte om provtagning från navesträngen, utan om donation av navelsträngsblod.
Riktlinjerna för avnavling kom i oktober 2008 och där står det beskrivet hur det går till att ta navesträngsprov utan att navla av. Fantastisk att de redan, på lite mindre än 4 år, har lärt sig det på Östra!
Ja du, det är ju underligt att det fortfarande finns folk som inte skiter i andra och sköter sig själva.
Jag tillhör nämligen detta utrotningshotade släkte (kanske för att jag blev sent avnavlad när jag föddes?) . Och råkar man då veta att det är farligt med kraftig blodförlust , i synnerhet för nyfödda, då kan man ägna många år åt att försöka rädda så många som möjligt av "andras ungar" från att bli bestulna på ca hälften av sitt blod i samma stund de föds, och att försöka banka vett i skallen på dem (er?) som utsätter ungarna för detta trots forskning som visar att det är skadligt. .
Känner du till att tidig avnavling kraftigt ökar risken för järnbrist, med eller utan anemi ( behöver man inte vara Einstein för att räkna ut) och att järn är viktigt när kroppens organ utvecklas? Studier visar att järnbrist kan försämra barnets motoriska utveckling och tankeförmåga. Borde väl vara tillräckligt för att man ska engagera sig i den här frågan? Men tidig avnavling kan orsaka så mycket mer, både skador och sjukdomar, mer eller mindre allvarliga. Ja i vissa fall t.o. m. att barn dör.
Men du har kanske rätt, varför bry sig? Det finns ju ändå så mycke ungar här i världen. Ja..... OJ, vi måste ju tänka på befolkningsexplosionen!! Och på läkemedelsindustrin för bövelen!&n
bsp; De sesätter en väldig massa människor , sojom skulle bli arbetslösa om folk inte blev sjuka längre. Och arbeslöshet är ju inte bra.
Hmmmm, jag kanske skulle börja spela golf istället? Eller något annat där man skiter i andra och sköter sig själv?
Oj! Vilken brysk ton! Nu var mitt inlägg inte menst som en anklagan utan som en nyfiken fråga. Jag ber om ursäkt om det uppfattades på annat sätt. Men om du vill få folk att lyssna på dig så kan jag rekommendera en mindre mästrande ton. Jag tappade t ex nu helt intresset för att ställa följdfrågor på detta. Och då ska jag föda på Östra om tre veckor.