• Rani

Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!

Nu har inte jag läst trådens 670 inlägg så det kanske redan sagts en och två gånger detta. Men riktlinjerna i Göteborg ser sedan ganska nyligen ut så att eventuella blodprov m.m. ska tas med fingerklampning och att blodet därefter får pulsera klart. Alltså borde väl inte detta vara en källa till upprördhet längre?

Sedan kan ju jag av ren nyfikenhet undra varför man väljer att ägna fem år av sitt liv åt att grotta ner sig i detta?

• Rani
    abuelita skrev 2012-08-17 02:02:44 följande:
    Den här tråden handlar inte om provtagning från navesträngen, utan om donation av navelsträngsblod. 

Riktlinjerna för avnavling kom i oktober 2008 och där står det beskrivet hur det går till att ta navesträngsprov utan att navla av.   Fantastisk att de redan, på lite mindre än 4 år, har lärt sig det på Östra! 

Ja du, det är ju underligt att det fortfarande finns folk som inte skiter i andra och sköter sig själva. 

Jag tillhör nämligen detta utrotningshotade släkte  (kanske för att jag blev sent avnavlad när jag föddes?) .  Och råkar man då veta att det är farligt med kraftig blodförlust , i synnerhet för nyfödda, då kan man ägna många år åt att försöka rädda så många som möjligt av "andras ungar" från att  bli bestulna på ca hälften av sitt blod i samma stund de föds, och att försöka banka vett i skallen på dem (er?) som utsätter ungarna för detta trots forskning som visar att det är skadligt. . 

Känner du till att tidig avnavling kraftigt ökar risken för järnbrist, med eller utan anemi ( behöver man inte vara Einstein för att räkna ut) och att järn är viktigt när kroppens organ utvecklas?  Studier visar att järnbrist kan försämra barnets motoriska utveckling och tankeförmåga. Borde väl vara tillräckligt för att man ska engagera sig i den här frågan?    Men tidig avnavling kan orsaka så mycket mer, både skador och sjukdomar, mer eller mindre allvarliga. Ja  i vissa fall t.o. m. att barn dör. 

Men du har kanske rätt, varför bry sig?  Det finns ju ändå så mycke ungar här i världen.   Ja..... OJ,  vi måste ju tänka på befolkningsexplosionen!!  Och på läkemedelsindustrin för bövelen!&n

bsp; De sesätter en väldig massa människor , sojom skulle bli arbetslösa om folk inte blev sjuka längre.  Och arbeslöshet är ju inte bra. 

Hmmmm, jag kanske skulle börja spela golf istället? Eller något annat där man skiter i andra och sköter sig själv?    

Oj! Vilken brysk ton! Nu var mitt inlägg inte menst som en anklagan utan som en nyfiken fråga. Jag ber om ursäkt om det uppfattades på annat sätt. Men om du vill få folk att lyssna på dig så kan jag rekommendera en mindre mästrande ton. Jag tappade t ex nu helt intresset för att ställa följdfrågor på detta. Och då ska jag föda på Östra om tre veckor.
  • Rani

Jag frågade för övrigt min bm om detta iveckan ich hon berättade att rutinerna säger att handklampning gäller vid provtagning och donation med undantag för om barnet måste skiljas från modern snabbt p g a fara för liv eller liknande. Så jag hade ett intresse för detta och relevant info att komma med. Men jag tappade intresset av att bli dumförklarad.

• Rani
    abuelita skrev 2012-08-19 23:00:29 följande:

Vid donation blir barnet berövat ca hälften av sitt blod.  Då hjälper det inte att det är handklampning som gäller vid provtagning. 

Hälsa din bm, som uppenbarligen inte har "grottat ner sig"  i detta ämne, att  "vid fara för liv eller liknande" är det förenat med livsfara att skilja barnet snabbt från modern. 

I april 2013 blir det internationell konference om avnavling i England.  Då kommer nergrottade avnavlingsexperter bl.a. att förklara det farliga med att navla av medtagna barn och hur livräddning med intakt navelsträng går till.

International conference on cord clamping 2013

Men det är ju långt kvar till dess, och antagligen kommer det dröja länge efter konferensen  också innan nya rutiner införs.   Så till alla icke nergrottade läkare och barnmorskor  som säger  "Vi måste klippa-och springa om barnet är medtaget",  hänvisa till detta och detta och detta och detta och detta och detta.    ....så kanske de också blir nergrottade till slut. 

2012-10-17  kommer bl.a. detta diskuteras hos Födelsehuset i Göteborg

Kangaroo Mother Care - dag med Nils Bergman! "Under denna heldag kommer vi att få del av hans kunskap och erfarenhet. Lika intressant för vårdpersonal som för föräldrar, blivande föräldrar och andra intresserade! Start 9:00 och slut 16:30.- Var står forskningen idag när det gäller det nyfödda barnets utvecklingen och hur den gynnas på bästa sätt?

- Vilka är fördelarna med nära kroppskontakt mella

Fara för livet kan ju även gälma modern...n mor och barn?

- Hur påverkas amningen?

- Tidig eller sen avnavling - vad betyder det?

- Kan medtagna barn få sen avnavling samtidigt som insater görs? "  

Fara för liv kan ju även gälla modern. Inte bara barnet.
  • Rani
    abuelita skrev 2012-08-19 23:30:51 följande:
    Jag har grottat ner mig i den biten också.Putting an End to Women?s Global Slaughter: Bleeding to Death 

I detta blogginlägg har jag översatt artikeln till svenska .

Kan engelska. Men i denna text står inget om en situation där modern t ex behöver en akut operation eller liknande. Eller där det finns en akut risk för barnets eller moderns liv.
  • Rani

[quote=66284992][quote-nick]abuelita skrev 2012-08-20 01:02:10 följande:[/quote-nick] Nej det står inget om det, utan den handlar om att risken för komplikationer minskar drastiskt om mor och barn  får vara helt ostörda under den första timmen.   

Trots att Michel Odent har jobbat inom förlossningsvården sedan 50-talet  har han aldrig behövt ge någon injektion med livmodersammandragande medel för att kontrollera blödning.  

Kan du ge exempel på någon situation där navelsträngen måste klampas/klippas snabbt för att rädda mammans eller barnets liv?   

De enda tillfällen jag känner till då tidig klampning är nödvändigt är när moderkakan eller navelsträngen har gått sönder.  Jag vet inte vad det finns för orsaker till att moderkakan går sönder annat än vid placenta previa (föreliggande moderkaka) .  Om det inte börjat blöda redan innan  kejsarsnittet, kan det ändå  blir tvunget att skära i moderkakan för att få ut barnet.  Blödning  kan då förhoppningsvis stoppas genom att man nyper ihop blödningsstället. Men om man inte lyckas med det måste ba

rnet få omedelbar blodtransfusion (röda blodkroppar behövs så snabbt som möjligt för att syre ska kunna  transporteras till hjärnan och a viktiga organ), helst med det blod som kan räddas från moderkakan. Annars blod från vuxen blodgivare.

[/

Jag kan tänka mig en situation där mamman får en större blödning t ex. Men nu är inte jag någon försvarsre av tidig avnavling som du tycks utgå ifrån utan ville bara komma med ett inlägg om hur rutinerna ser ut. Om folk vill hjälpa forskningen genom dination lägger jag mig inte i. Tror jag stannar där.

• Rani
    abuelita skrev 2012-08-20 10:54:36 följande:

1.   Eftersom du ville komma med ett inlägg om hur rutinerna ser ut hoppas jag du vill förklara: 

* Hur går det till att stoppa blödningen?  

* Hur exakt skulle en intakt navelsträng förhindra detta? 

2.  Jag lägger mig inte heller i om "folk" vill hjälpa forskning genom donation av sitt eget blod ( och/eller organ) . Men jag lägger mig i när sjukvården lurar föräldrar att donera ca hälften av sitt nyfödda barns blod  och alltså går ut med direkt felaktig/vilseledande information.  Kan inte tänka mig att någon enda förälder skulle gå med på detta om de fick veta sanningen om vad donation av navelsträngsblod verkligen innebär för barnet (och för mamman).   Det är därför jag "grottar ner mig"  i det här . .

Det jag tänker på är en situation där mamman t ex behöver en operation och mor och barn därför måste skiljas av praktiska skäl. Jag påstår mig inte ha någon expertkunskap inom medicin och du tycks ta allt jag skriver som en anklagan, vilket det inte är. Det jag menade med rutiner var den handklampning som man numera använder. Jag visst inte om det framkommit tydligt i tråden eftersom det som jag förstår det är helt nytt. Nu drar jag mig ur tråden...
  • Rani
    abuelita skrev 2012-08-20 19:23:30 följande:
    1.  Om mor och barn behöver skiljas åt av praktiska skäl har jag svårt att tänka mig att det finns någon situation då det är så bråttom att det inte går att vänta tills moderkakan lösts. Och då borde det inte vara något hinder att navelsträngen är oklampad. Tvärt om.

Om anledningen till operationen är att moderkakan har fastnat så väntar man längre än den stund det tar för navelsträngen att puslera färdigt innan det konstateras att den fastnat. . Dessutom är det större risk att den  gör det om navelsträngen klampas innan den puserat färdigt och om mor och barn inte får bonda tillsammans och påbörja amningen. 

2. Som man ropar får man svar.  Inte särskilt trevligt att hoppa in här och kalla det helt obetalda arbete jag gjort under 5 år, i syfte att rädda nyfödda barn från att bli bestulna på sitt blod,  för att "grotta ner sig".

Dessutom borde man, innan man kommentrerar i en tråd, intressera sig så pass att man vet vad den handlar om.  Tråden handlar alltså om donation av navelsträngsblod ( innebär att  barnet berövas ca 50 % av sitt blod) och att föräldrar undanhålls information om vad donation innebär för barnet  (annars skulle de  förstås aldrig gå med på det) .  De barnen blir inte hjälpta av att provtagning sker med handklampning. 

Men tack ändå för att du berättade att tidig avnavling inte längre är standrad på Östra. Hade varit ännu bättre om du även talat om hur vi  som läser tråden ska kunna lita på de uppgifterna.  Var det för att din bm hade berättat det för dig?  Inte särskilt stor anledning att lita på det i så fall.     

Som sagt, jag menade inget illa med "att grotta ner sig". För mig är det inte negativt menat. Men OK, jag fattar. Man måste ha studerat detta noggrant i ett antal år för att få uttala sig sig över huvud taget. Denna tråd är uppenbarligen otroligt viktig för dig och du tar allt som skrivs här otroligt personligt. Detta är inte något jag räknar med när jag skriver i ett allmänt diskussionsforum på nätet. Då räknar jag med att man kan stöta och blöta och komma med snabba inlägg. Men om du inte vill ha den typen av respons så rekommenderar jag att du skriver detta i trådstarten (typ OBS endast för experter på och förespråkare av sen avnavling som har massor av källor att hänvisa till). Hej då och lycka till!
Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!