Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!
En av mina vänner födde för 10 månader sedan i GBG och bad om sen avnavling men de avnavlade tidigt på grund at rutin, fyfasiken vad sur man blir på denna dumhet!
Jag bor i Trollhättan och har nu frågat min BM om hur det ser ut här (vi tillhör ju Västra Götaland). Hon svarade att man inte får sitt barn på magen direkt utan de håller barnet lägre än mamman i 20-30 sekunder innan för att navelblodet ska rinna snabbare. Vet dock inte om jag vill lita på dem, man hör ju hur folk har blivit lovade sen avnavling men sedan har det gått på rutin som det så fint heter.
Skulle jag kunna begära att jag och sambon själva ska säga till när de ska klampa? Att de inte får klampa förrän de har fått vår ok. Av det jag har läst så tar det ibland längre tid än 20 - 30 sekunder för all blod att rinna igenom naveln. Sedan har man väl rätt att avsäga sig en aktiv handling enligt HSL eller hur? Skulle det vara rimligt att be om något sådant?
Sedan sa de också att om barnet är medtaget så gör de tidig avnavling för att kunna göra HLR. Hur tänker de egentligen, det är ju DÅ som barnet behöver sitt blod som mest. Hur ska jag bemöta detta? Varför kan de inte göra HLR på golvet (har planerat att föda på golvet då jag känner mig tryggast där). Jag vet att jag oroar mig för mycket, men av det jag har hört så finns det anledning till oro då många inte blir lyssnade till och mångas önskningar ang sen avnavling inte lyssnas på.