• Lurifax

Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!

Har läst i tråden tidigare och ville bara nämna att vi var på föräldragrupp nu under denna veckan och barnmorskan tog faktiskt upp det med tidig och sen avnavling. Hon pratade om Östra och Mölndal eftersom det är de sjukhusen som är aktuella för oss.

Hon informerade oss om att det var vårt val och även om hon inte rakt ut sa att det allra bästa var sen avnavling så poängterade hon att bebisen faktiskt behöver den sista skvätten blod som de vid tidig avnavling går miste om. Hon var även tydlig med att blodet används till forskning vid tidig avnavling. Nu hade jag ju läst om detta innan så jag visste om det, men det var ändå skönt att höra henne berätta och bekräfta det man läst. De andra i föräldragruppen hade inte en aning om det så jag tror att det blev några fler som kommer att välja sen avnavling. Ville bara berätta det =)

• Lurifax
    Vitulina skrev 2010-01-14 20:32:35 följande:
    Om blodet som samlas in efter avnavling går till forskning är det inte biobanken som samlar in utan någon annan. Donerar man till biobanken sparas blodet för att finnas till hands om någon någonstans i världen behöver det för en transplantation. Biobankens enheter är en del av Tobiasregistret.
    Ahh, hade visst lite bråttom då jag skrev, trodde jag la in mitt inlägg i den andra tråden som finns om avnavling. Jag var bara så glad att de nämnde det på föräldragruppen och blev lite ivrig att berätta det =) 
  • Lurifax
    abuelita skrev 2010-01-15 13:50:04 följande:
    Men det var ju jättebra att du berättade i den här tråden, eftersom den vänder sig till Göteborgare Och nu la istället jag in ditt inlägg i den andra tråden, som du kanske såg?  Ville att alla skulle få ta del av denna goda nyhet
    Ja, jag såg det =) Jättebra tycker jag=)
Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!