Inlägg från: lovecats |Visa alla inlägg
  • lovecats

Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!

Har läst i denna tråden några gånger och även kollat upp lite länkar och googlat på detta med sen avnavling.
    Och jag kan inte fatta att man inte fått information om detta inför förlossningen. På min andra förlossning frågade barnmoskan om jag ville lagra blod från navelsträngen för framtiden och självklart sa jag JA då de inte nämnde något alls om vad det innebar för barnet. Men vår dotter var endå kry och jätte pigg så var först när jag läste denna tråden som jag började fundera. Min första förlossning var som den skulle och tog verken lång eller kort tid. Och allt var som det skulle fram tills dess att vår dotter kom ut. hon avnavlades precis när hon kommit men hon skrek inte. Hon var inte pigg och sov lätt. Hon tittade lite emellan åt men somnade om efter det. Hon sov 99% av sina 3 först veckor. Hon skrek första gången när hon var runt 2 1/2 vecka. De kollad allt som går att kolla och hittade inget fel på henne.
    Så nu i efterhand skulle ju detta med avnavlingen kunna varit den bidragande orsaken till att hon var så trött. Och när nästa barn ska födas så tänker jag redan innan säga till att jag vill ha en senare avnavling.

• lovecats
    abuelita skrev 2010-01-14 10:21:33 följande:
    Borde man inte kunna stämma mvc och förlossningen för  undanhållande av viktig information??Hälso- och sjukvårdslagen (HSL) säger:*Vården ska bygga på respekt för patientens självbestämmande och integritet. *Vården och behandlingen skall så långt det är möjligt utformas och genomföras i samråd med patienten.*Patienten skall ges individuellt anpassad information om sitt hälsotillstånd och om de metoder för undersökning, vård och behandling som finns. Om informationen inte kan lämnas till patienten skall den i stället lämnas till en närstående till patienten.*Den som vänder sig till hälso- och sjukvården skall när det är lämpligt ges upplysningar om metoder för att förebygga sjukdom eller skada.
    Skulle kanske vara  idé att stämma dem men känns som om det skulle göra mer skada än nytta för oss just nu. Försöker få det till ett avslutat kapitel. Men kommer helt klart vara en gnällig och grinig morsa sen när vi väntar vårt 3:e barn.
  • lovecats
    abuelita skrev 2010-01-14 15:09:54 följande:
    Kan förstå att man inte orkar  , för sånt kan ju vara jättejobbigt.  Skulle i så fall vara om man gick ihop ett gäng föräldrar och drev den här frågan tillsammans.Hittade nu förresten att blödningschock uppstår då patienten förlorat en liter blod eller mer (vuxen). Och så här står det i de svenska riktlinjerna för avnavling :”Placentatransfusionen innebär att upp till 35 ml/kg av fosterblodet i placenta överförs till barnet efter födelsen. Det motsvarar totalt cirka 100 ml blod till ett barn som väger 3 kg. Omräknat till en vuxen motsvarar det cirka 1,5–2 liter blod. ”Omedelbar klampning, som görs på sjukhuen i VG-regionen,  skulle  alltså innbära blödningschock !!!
    Låter ju helt otroligt att de utsätter så små barn för detta. Det var vårt första barn som var helt normal men hon skrek inte, hon åt inte och hon ville inte vakna och till råga på allt så fick vi efter 2 dagar på BB höra att det var normalt för barn att inte äta första dygnen och inte gå att väcka. (tänk om de redan då misstänkte att det var avnavlingen det berodde på men inte ville säga något.) Då har man ju som förstagångs förälder oroat sig en himla massa i onödan för både det ena och det andra som skulle kunna vara fel på barnet.
    Och om det nu berodde på tidig avnavling så kan jag inte fatta att man fortsätter med det utan att informera. Vore något för uppdrag granskning eller dokument inifrån att ta upp så alla får ta del av denna informatione. Tänkte bara poängtera att jag inte till hör VG-regionen.
  • lovecats

abuelita: Detta hör ju kanske inte riktigt hit men förstod det som att du jobbat på förlossningen och har undrat över det dom sätter på huvudet på bäbisen när den ligger inne i magen. Tror det ska mäta hur barnet mår. Jag trodde det var typ som en elektrod med klister på som man satte uppe på huvudet och gav därför mitt godkännande men fick senare veta att man skruvar in den och undrar om det verkligen är som min barnmoska sa att barnet inte kan känna det? Bara för att barnet ligger i magen så borde den väl endå känna smärta som vi? (vår dotter hade ju en skorpa där i 1 1/2 vecka efter förlossningen)

• lovecats
    oväntatväntatgravid skrev 2010-01-20 21:15:52 följande:
    Va? Nej men usch, skruvar in den. Det låter ju väldigt smärtsamt! =(
    Japp, och fatta att man mådde illa när man fick veta vad man utsatt sitt barn för. Men kommer aldrig låta dem göra det igen. Men troligast är väl att det redan finns en tråd om detta.
  • lovecats
    abuelita skrev 2010-01-20 21:40:55 följande:
    ja mycket riktigt så skruvas  den in i skalpen på barnet, som en jäkla korkskruv!!   Har försökt hitta någon bild men det verkan nästan inte finnas några på nätet (då skulle väl ingen förälder gå med på att det användes!?)  Den bästa jag kunde hitta var den här. Där ser man själva korkskruven, om än lite otydligt.2.bp.blogspot.com/_MY1v9jVD8xc/RmhU1LiH0EI/AA...Den gamla tron att så små barn inte känner något lever skrämmande nog fortfarande kvar bland förlossningspersonal än i våra dagar. Jag bråkade en hel del om skalpelektroden på 80-talet, när jag själv jobbade på förlossningen,  och fick då alltid det oerhört korkade svaret att "de inte känner något", men inte trodde jag denna kusliga villfarelse skulle leva kvar långt in på 2000-talet .
    Fy fan va äkligt. börjar ju till och med lippa av att min dotter haft en sån i huvudet. Man känner sig så himla hemsk som förälder men man är ju inte det för man går ju bara på alla jävla dumma lögner från personalen. Känns hemsk att man är så utsatt som tex på en förlossning. Och att personal som jobbar där för barnens skull inte ser till barnets bästa. (gäller ju inte all personal såklart)
Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!