browniieee skrev 2010-01-09 19:57:25 följande:
jo jag läste det i inlägg nr 1, att du gjort det samtalet alltså... Men med sen avnavling menar du när barnet är fött eller i slutet av graviditeten då?Du försöker alltså fighta för att vi ska få göra det senare och inte tidigare i graviditeten pga risken som påstås finnas? Varför är det så fel att göra en altruistisk gärning då ifall man kan hjälpa någon i behov? bara en undran..
Man avnavlar när barnet är fött alltså man klipper av navelsträngen. Det är det som menas med avavling. Jag tycker att det är ganska så logiskt att man avnavlar sent eftersom att barnet då INTE får blodbrist.
Vitulina skrev 2010-01-09 19:13:07 följande:
Håller helt med dig. Och Göteborg avnavlar inte tidigare än resten av Sverige har gjort i årtionden. Jag har läst högar med anledningar till varför man ska ha sen avnavling men jag skulle vilja ha konkreta bevis på barn skadats för livet pga tidig avnavling. Själv var jag nära att skadas av motsatsen, dvs jag fick för mycket blod.
Man har INTE haft tidig avnavling i årtionden.. Min mamma som jobbat som uska i MÅNGA år har ALLTID tagit phprov på pulserande navelsträng och avnavlat sent. Hon blev fövånad att man gjorde det tidigt...