abuelita skrev 2010-01-12 21:06:18 följande:
Amerikanska riktlinjer för avnavling, som du tycker det känns bra att följa, är alltså anpassade efter blodbankningens intressen, om du inte förstod det.. Jag veeet att ingen tvingas att donera sitt barns blod, men huuur ska man kunna begära sen avnavling om man inte får någon upplysning om det, vare sig på
mvc eller förlossningen??? Den enda information blivande föräldrar får om donationen är ju att det är helt ofarligt för både mamma och barn och att man gör en insats för sjuka människor, inget om att ens barn blir berövat upp till hälften av sitt blod och går miste om syreförsörjningen under de första kritiska minuterna i livet, eller att det är ökad blödningsrisk för mamman vid tidig avnavling, som alltså krävs vid donation. Att jag gillar att skriva brev vet jag inte om jag kan hålla med om, men jag känner mitt ansvar som samhällsmedborgare och gör det ändå, eftersom folk som jobbar med sånt här och har betalt för det inte tar sitt ansvar och sköter det här. . Själv gör jag allt det här helt ideellt, eftersom jag vill att alla barn ska få en så bra start i livet som möjligt och slippa bli bestulna på sitt blod. . Jag har skrivit måånga brev till Socialstyrelsen, liksom till Socialministern, men de få svar jag fått har varit rena Goodag Yxskaftsvaren., i synnerhet det från Göran Hägglund. Jag har lagt ut det tidigare, både på min blogg (se länkar i trådpresentationen) och här på
FL. och om man rotar lite i vilka som dunkar varandra i ryggen i och runt Socialstyrelsen, så kan man verkligen bli konspiratorisk. Jag blir lite glömsk ibland, så jag vet inte nu vad du menar med "brevet till Mölndal" ??
Du vill säkert väl men allt som syns här är din paranoia för knappast kan man tro att sjukvårdspersonal skulle riskera så många nyföddas liv som det faktiskt i så fall handlar om??? Tror du verkligen det så borde du nog skaffa lite mer tillit till sjukvården.
Hur som helst, jag är då inte orolig för min bebis och tror faktiskt att, om den nu brås på mig eller min sambo, skulle vilja donera till behövande. :) vad vore samhället utan donatorer. Gissar att du aldrig själv behövt får något donerat för har man det så är valet ganska självklart. I alla fall i så här kontrollerade former.