• rednose

Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!

Om det skulle vara skadligt för barnet, eller bara potentiellt skadligt för barnet, så borde det väl inte vara praxis? Eller? Verkar lite långsökt att de skulle med flit ta ifrån nyfödda människor nånting som kan vara dem livnödvändigt längre fram eller?
    Om nu så många barn blivit tidigt avnavlade i Göteborgsområdet och det var ett problem, så skulle det väl knappast få fortgå?
    Skulle vilja ha lite konkreta exempel på VARFÖR jag ska begära sen avnavling vid vår förlossning?

• rednose

abuelita - Kan inte du svara på mitt inlägg, det vore intressant att höra din åsikt? #119

• rednose
    abuelita skrev 2010-01-12 21:06:18 följande:
    Amerikanska riktlinjer  för avnavling, som du  tycker det känns bra att följa,  är alltså anpassade efter blodbankningens intressen, om du inte förstod det.. Jag veeet att ingen tvingas att donera sitt barns blod, men huuur ska man kunna begära sen avnavling om man inte får någon upplysning om det, vare sig på mvc eller förlossningen??? Den enda information blivande föräldrar får om donationen är ju att det är helt ofarligt för både mamma och barn och att man gör en insats för sjuka människor, inget om att ens barn blir berövat upp till hälften av sitt blod och går miste om syreförsörjningen under de första kritiska minuterna i livet, eller att det är ökad blödningsrisk för mamman vid tidig avnavling, som alltså krävs vid donation. Att jag gillar att skriva brev vet jag inte om jag kan hålla med om, men jag känner mitt ansvar som samhällsmedborgare och gör det ändå, eftersom folk som jobbar med sånt här och har betalt för det inte tar sitt  ansvar  och sköter det här. . Själv gör jag allt det här helt ideellt, eftersom jag vill att alla barn ska få en så bra start i livet som möjligt och slippa bli bestulna på sitt blod. . Jag har skrivit måånga brev till Socialstyrelsen, liksom till Socialministern, men de få svar jag fått har varit rena Goodag Yxskaftsvaren., i synnerhet det från Göran Hägglund. Jag har lagt ut det tidigare, både på min blogg (se länkar i trådpresentationen)  och här på FL. och om man rotar lite i vilka som dunkar varandra i ryggen i och runt Socialstyrelsen,  så kan man verkligen bli konspiratorisk. Jag blir lite glömsk ibland, så jag vet inte nu vad du menar med  "brevet till Mölndal" ??
    Du vill säkert väl men allt som syns här är din paranoia för knappast kan man tro att sjukvårdspersonal skulle riskera så många nyföddas liv som det faktiskt i så fall handlar om??? Tror du verkligen det så borde du nog skaffa lite mer tillit till sjukvården.
    Hur som helst, jag är då inte orolig för min bebis och tror faktiskt att, om den nu brås på mig eller min sambo, skulle vilja donera till behövande. :) vad vore samhället utan donatorer. Gissar att du aldrig själv behövt får något donerat för har man det så är valet ganska självklart. I alla fall i så här kontrollerade former.
  • rednose
    abuelita skrev 2010-01-12 21:53:29 följande:
    Var du varför vuxna blodgivare inte får ge mer än 10% av sin totala blodvolym, medn nyfödda får ge upp till 50%??? Och vet du varför  man får ta blod från nyfödda trots att blogivare måste väga minst 50kg och var 18 år fyllda?
    Nej det vet jag inte men skulle jag gissa så vore det kanske nåt i stil med att en bebis är en "ny kropp" som har lättare att snabbt bilda nytt blod och därför klarar av det på ett bra sätt? :) Låter logiskt i mina icke-läkar-öron i alla fall. :)
  • rednose
    Cyberdansken skrev 2010-01-13 01:29:20 följande:
    Och vist, man får hoppas att bebisen vill donera. När den blir gammal nog att fatta beslutet.
    ZZZzzz...
  • rednose
    Cyberdansken skrev 2010-01-13 15:36:53 följande:
    Så moget.
    likewise.
  • rednose
    Cyberdansken skrev 2010-01-13 16:39:05 följande:
    Varför överdriver du? För att förlöjliga? Det är en typisk härskarteknik. Jag förstår inte vad det är för fel på att informera blivande föräldrar om alternativen? Och att det finns fördelar med sen avnavling är väl inte så konstigt, det är ju så naturen vill ha det.
    Så det är alltså inte jättefarligt för spädbarn då?
  • rednose
    Cyberdansken skrev 2010-01-13 15:47:21 följande:
    Vet du Rednose, jag skulle kunde säga att det är upp till dig själv om du vill beröva ditt barn för en så stor del av sitt blodvolum. Jag har själv barn som har fått tidig avnavling, för att vi inte visste, och barn som har fått en naturlig avnavling. Det finns ingen tvekan om vem av dom som hade fullpott på apgarskalan. Men samtidigt så känns det som tidsspilla att säga det till dig, du verkar ha dina åsikter cementerade och vill inte alls se på andre synvinkler. Så gör som du vill, jag hoppas att ditt barn klarar sig bra ändå.
    det gör det alldeles säkert. Men tack för din omtanke! :)
  • rednose

Nu har jag pratat med både min BM och min läkare om det här med tidig avnavling.

Enligt båda två är det absolut inte skadligt för bebisen och båda verkar tycka att motargumenten är ganska dåliga.
  • rednose
    abuelita skrev 2010-04-22 23:28:27 följande:
    OK, så vad är då argumenten FÖR tidig avnavling , förutom att det ligger i nationella biobankens intressen ?  Låt höra!
    Men det vet du väl? Det var ju du som skrev så mycket om dem och sa åt mig att sen prata med min Bm och läkare för att se vad de sa. 
    Jag skrev vad de sa men JAG är inte nån som debatterar för eller emot och långt ifrån så insatt som dig att jag skulle kunna sitta och repetera allt du sagt för att sen väga det mot deras åsikter.
    Vad är ditt argument för att biobanken INTE skulle få bestå av det blod vi talar om, om det nu inte är farligt för barnet att inte behålla det själv?
    Det var ju liksom de argumenten som bm och läkaren inte tyckte höll.
    De tyckte dock att det är bra att debatten finns eftersom vi gör annorlunda här i Gbg mot resten av Sverige. 
    Spontant känner jag bara att jag litar på min BM och min läkare. Du är liksom bara en person på nätet med starka åsikter. Jag vet inget om din utbildning och därmed inget om din förmåga att faktiskt ha en värderbar åsikt i frågan.
Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!