browniieee skrev 2010-01-09 19:12:50 följande:
hehe nu förstår jag Jaha men vad dumt att inte kunna bli erbjuden samma sorts tjänster oavsett sjukhus ju... Hur är det ifall jag säger att jag vill ha en sen avnavling då? Kan jag inte få det på sonen som är 3 år eftersom moderkakan förmodligen inte längre finns? Varför var
TS så negativ till detta, är det inte bra att vuxna och syskon skall slippa genomgå en smärtsam tranplantation ifall det blir aktuellt när barnet blir äldre?
Det är ju inte så att blodet sparas till just ditt barn, utan det är en sk altruistisk bank, dvs man sparar det utan egen vinning. Och sonens moderkaka slängdes efter förlossningen så den är long gone.
Och syskonen/vuxna som skulle donera sina stamceller genomgår ingen plågsam process vid donationen av celler. Möjligtvis obehaglig. Och de celler som fryses in har barnet själv förmodligen ingen användning av. En sk autolog (ge till sig själv) transplantation är inte alltid ett alternativ.
Och jag tror inte TS ser så långt till att blodet används till något bra som räddar andra människors liv. Hon tror att tidig avnavling riskerar varje barns liv och ser inte längre än så. Hon anser att sjukvården inte vet vad den gör.