abuelita skrev 2010-01-09 19:48:37 följande:
Jag ringe Mölndals förlossning i somras och frågade varför varken
mvc eller förlossningen informerar blivande föräldrar om att de har rätt att välja sen avnavling, och fick då till svar att det inte behövs eftersom de ändå får lära sig det på internet (!?!?).Tyvärr kan jag nog inte föräklara mer tydligt än jag redan gjort. Hoppas någon annan kan göra det.Och sen vill jag tala om här att jag gör detta för att jag bryr mig om "andras ungar". Jag har kämpat dag och natt med den här frågan ända sedan jag närvarade vid mitt barnbarns födelse i april 07 och då nätt och jämt lyckade få barnmorskan att låta bli navlesträngen.Och det var faktiskt jag som lycklades driva igenom att Sverige nu har riktlinjer för avnavling, vilka presenterades i oktober 08, men som alla sjukhus tyvärr inte följer.Jag gör det här helt ideelt, för era barns skull, men just nu känner jag mig faktiskt lite trött på det här. Framför allt orkar jag inte argumentera med blodbanksagenter , som Vitulina är.
jo jag läste det i inlägg nr 1, att du gjort det samtalet alltså... Men med sen avnavling menar du när barnet är fött eller i slutet av graviditeten då?
Du försöker alltså fighta för att vi ska få göra det senare och inte tidigare i graviditeten pga risken som påstås finnas?
Varför är det så fel att göra en altruistisk gärning då ifall man kan hjälpa någon i behov? bara en undran..