Inlägg från: browniieee |Visa alla inlägg
  • browniieee

Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!

Nu har jag inte läst hela tråden men menar ni att de tar ens moderkaka och navelsträngen för att göra forskningar på dessa utan att man ens gett tillstånd?

• browniieee
    abuelita skrev 2010-01-09 17:48:00 följande:
    Nej man måste ge sitt tillstånd först. Men alla barn på sjukhusen nära Nationella biobanken för navelsträngsblod på Sahlgrenska navlas av meddetsamma och blir av med allt sitt moderkaksblod (30-50% av barnets totala blodvolym) och syresupporten från navelsträngen, liksom de viktiga stamcellerna i detta blod, som ska skydda barnet mot sjukdomar under livet.  Anledningen till att även de barn vars blod inte ska doneras blir behandlade på samma sätt som donationsbarnen är förstås för att föräldrarna annars skulle börja undra varför deras barn blir behandlat annorlunda, och börja lägga ihop 2 och 2, och då inte gå med på donation.  Och det är förstås därför som varken mvc eller förlossningen upplyser om att man enligt Hälso- och sjukvårdslagen har rätt att begära sen avnavling även om inte sjukhuset har det som praxis.Jag kan åtminstone inte se någon annan anledning till att  dessa sjukhus inte följer svenska riktlinjer för avnavling, liksom WHOs och IFOGs rekommendationer.
    Hmm ja det är konstigt att alla inte följer samma regler...
    Så om jag förstått detta rätt så är min moderkaka o navelsträngen förvarad någonstans? Eller är det något jag ska be om själv?
  • browniieee
    abuelita skrev 2010-01-09 18:20:15 följande:
    Har du skrivit på papper om att du går med på donation av dittbarns blod? I så fall blev moderkaka och navelsträng omhändertaget av Nationella biobanken på Sahgrenska. F.ö. så tillhör varken moderkakan, blodet i denna,   eller navelsträngen dig, utan ditt barn . Enligt DNA är det här delar av barnets kropp. Om du är gravid nu så rekommenderar jag att du läser på ordentigt här. Först och främst  i trådpresentationen och inlägg nr 1.
    hmm ja jag är gravid nu.
    Nej jag har inte skrivit på om donation för hans blod. Vet inte ens vad det är bra till för Jag är lite trög när det gäller sånt hehe..
  • browniieee

Nu har jag läst inlägg nr 1 och blir inte så mkt klokare...
    Förlossningen tar alltså ett pH prov från navelsträngen för att ha ryggen fri ifall det är så att något händer bebisen i framtiden. Detta är då för att "bevisa" att barnet var friskt vid födseln och att kommande problem inte är deras fel osv..?

Sedan skriver du att du inte skulle vilja ta detta test ifall d var ditt beslut men som jag vet blir man ju inte ens tillfrågad? för jag fick inte reda på det för 3 år sedan i alla fall och än så länge har ingen sagt något trots att jag är i v 29+0 imorgon.
    Jag bor i Göteborg, födde på Mölndals sjukhus förra gången och kommer göra det denna gång igen....
    TS. du får gärna förklara lite mer utförligt för tröga mig

• browniieee
    Vitulina skrev 2010-01-09 19:09:26 följande:
    Blodstamcellerna i navelsträngsblodet kan användas för en sk benmärgstransplantation hos patienter som behöver en sådan pga sjukdomar som leukemier, immunbristsjukdomar hos barn samt vissa immunologiska sjukdomar. Transplantation sker idag fortfarande främst med stamceller från vuxna frivilliga i olika register runt om i världen eller från syskon. Men navelsträngsblodets stamceller har egenskaper som gör att man kan transplantera trots att HLA-matchningen inte är helt överensstämmande.Denna insamling sker endast på Östra sjukhuset och är helt frivillig. Men om du är helt säker på att föda på Mölndal är det inte ens säkert att du kommer att få info om insamlingen.
    hehe nu förstår jag
    Jaha men vad dumt att inte kunna bli erbjuden samma sorts tjänster oavsett sjukhus ju...

Hur är det ifall jag säger att jag vill ha en sen avnavling då? Kan jag inte få det på sonen som är 3 år eftersom moderkakan förmodligen inte längre finns?
    Varför var TS så negativ till detta, är det inte bra att vuxna och syskon skall slippa genomgå en smärtsam tranplantation ifall det blir aktuellt när barnet blir äldre?
  • browniieee
    Vitulina skrev 2010-01-09 19:19:37 följande:
    Det är ju inte så att blodet sparas till just ditt barn, utan det är en sk altruistisk bank, dvs man sparar det utan egen vinning. Och sonens moderkaka slängdes efter förlossningen så den är long gone. Och syskonen/vuxna som skulle donera sina stamceller genomgår ingen plågsam process vid donationen av celler. Möjligtvis obehaglig. Och de celler som fryses in har barnet själv förmodligen ingen användning av. En sk autolog (ge till sig själv) transplantation är inte alltid ett alternativ. Och jag tror inte TS ser så långt till att blodet används till något bra som räddar andra människors liv. Hon tror att tidig avnavling riskerar varje barns liv och ser inte längre än så. Hon anser att sjukvården inte vet vad den gör.
    men hur kan det riskera barns liv ifall man klippt navelsträngen o bebisen är ute? eller är det i magen du menar?

Jaha här trodde jag att man sparade för sig själv...
  • browniieee
    abuelita skrev 2010-01-09 19:48:37 följande:
    Jag ringe Mölndals förlossning i somras och frågade varför varken mvc eller förlossningen  informerar blivande föräldrar om att de  har rätt att välja sen avnavling, och fick då till svar att det inte behövs eftersom de ändå får lära sig det på internet (!?!?).Tyvärr kan jag nog inte föräklara mer tydligt än jag redan gjort. Hoppas någon annan kan göra det.Och sen vill jag tala om här att jag gör detta för att jag bryr mig om "andras ungar". Jag har kämpat dag och natt med den här frågan ända sedan jag närvarade vid mitt barnbarns födelse i april 07 och då nätt och jämt lyckade få barnmorskan att låta bli navlesträngen.Och det var faktiskt jag som lycklades driva igenom att Sverige nu har riktlinjer för avnavling, vilka presenterades i oktober 08, men som alla sjukhus tyvärr inte följer.Jag gör det här helt ideelt,  för era barns skull, men just nu känner jag mig  faktiskt lite trött  på det här.   Framför allt orkar jag inte argumentera med blodbanksagenter , som Vitulina är.
    jo jag läste det i inlägg nr 1, att du gjort det samtalet alltså... Men med sen avnavling menar du när barnet är fött eller i slutet av graviditeten då?
    Du försöker alltså fighta för att vi ska få göra det senare och inte tidigare i graviditeten pga risken som påstås finnas?

Varför är det så fel att göra en altruistisk gärning då ifall man kan hjälpa någon i behov? bara en undran..
  • browniieee
    Vitulina skrev 2010-01-09 20:01:40 följande:
    Navelsträngsblodet samlas in efter att barnet är fött och skilts från moderkakan. Så det enda särskilda är att man tar tillvara blodet innan moderkakan slängs. Det finns biobanker utomlands där man kan betala för att spara blodet till sitt eget barn, men sådan är inte biobanken i Sverie. Och personligen tycker jag att de privata bankerna är ett sätt att skinna blivande osäkra föräldrar på pengar. Chansen att barnet ska behöva eller ens kunna använda navelstränsgsblodet från sig själv är försvinnande liten.
    jaha men vad trist att det ska vara så....
  • browniieee
    SchumiFerrari skrev 2010-01-09 20:02:25 följande:
    Man avnavlar när barnet är fött alltså man klipper av navelsträngen. Det är det som menas med avavling. Jag tycker att det är ganska så logiskt att man avnavlar sent eftersom att barnet då INTE får blodbrist. Man har INTE haft tidig avnavling i årtionden.. Min mamma som jobbat som uska i MÅNGA år har ALLTID tagit phprov på pulserande navelsträng och avnavlat sent. Hon blev fövånad att man gjorde det tidigt...
    vad räknas som sent?
  • browniieee
    SchumiFerrari skrev 2010-01-09 20:16:45 följande:
    sent är när navelsträngen är vit och slapp och inget blod längre passerar igenom den
    hmm okej... jag har för mig att den klipps direkt när barnet är ute... men i o för sig så minns jag inte hur det gick till när jag födde sist... ska tänka på det nästa gång!

abuelita skrev 2010-01-09 20:08:30 följande:
    jag börjar tro att du försöker driva med mig. Trist i så fall.
    men nej det gör jag ju inte... jag sa ju att jag inte fattar...!
    Ifall okunskap om detta räknas som ett skämt så ber jag om ursäkt för att jag inte är ett ljushuvud som du inom detta område... Jag vill ju lära mig annars hade jag inte frågat!
    Jag förstår bara inte varför man är så nojig för att göra en altruistisk gärning. Skulle du inte vilja att någon räddar ditt barn ifall du/ni inte kunde? det är så jag tänker...
    Det är ju samma sak som att stå med i donationsregistret, visserligen är det fortfarande upp till var och en hur man väljer att göra även här, men jag tänker på så sätt att ifall jag kan hjälpa någon annan att fortsätta leva när jag är levande död så varför inte...
  • browniieee
    SchumiFerrari skrev 2010-01-09 20:35:01 följande:
    visst det är bra att strå i donatorregister mm men då är det DU som VUXEN som väljer. Ger du till nationella biobanken så bestämmer du åt ditt barn. Barn under 18 år får inte donera blod... Vilket de gör om man donerar till biobanken.. Du ger ju till ditt eget barn. Vill man hjälpa andra barn är det bättre att man står som donator, donerar blod och är anmäld i Tobiasregistert
    jo i o för sig...
    Men samtidigt är ju moderkakan något som mamman bildat. Barnet livnär ju sig på det under de 9 månaderna som det tar för att det ska bli "färdigt" men ofta är det också så att mitt barns blodgrupp stämmer överens med antingen mitt eller min makes vilket också betyder att vi lika gärna kunnat ge d.
    Barnet far ju inte illa utav att man tar det beslutet alltså... eller förstår jag fortfarande detta fel?
  • browniieee
    SchumiFerrari skrev 2010-01-09 20:45:53 följande:
    Barnet far illa. Det går miste om 30-50% av sitt blod. Det finns nyfödda barn som behöver blodtrasfusioner för att det har för lite blod. Moderkakan tillhör barnet. Det visar dnaprov som tagits.
    hur kan barnet fara illa ifall man klippt navelsträngen då?
  • browniieee
    SchumiFerrari skrev 2010-01-09 21:12:51 följande:
    Klipper man navelsträngen innan den slutat pulsera så mister barnet mellan 30-50% av det blod som är ämnat för barnet. Det kan med andra ord få blodbrist och behöva en transfusion. Det går dessutom miste om stamceller mm som det behöver
    jaha okej... Nu är jag med till fullo!
    Ja då är jag också emot det Tack för att du klargjorde så mycket Men det där med avnavling sker inte om man inte ber om det va?
    Jag ska som sagt tänka på det till min kommande förlossning och se till att de inte klipper navelsträngen förrän den blivit vit...
  • browniieee
    SchumiFerrari skrev 2010-01-09 21:52:35 följande:
    Var vaken på att INGA saxar eller peanger ska komma nära! Be personalen att backa när barnet kommit ut så att ni får bonda ifred. Finns en tråd som heter Saker som din BM inte informerar om innför förlossningen där det står mer info!
    oj okej.... jag ska försöka fråga min make hur det var eftersom det var han som klippte navelsträngen..
  • browniieee
    abuelita skrev 2010-01-09 22:39:54 följande:
    Egentligen har jag varken tid eller lust nu att svara på korkade kommentarer, men kunde nu ändå inte låta bli. Vill nämligen påminna  om David Hutchons syn på det här med blodbankning, alltså den obstetriker som för några år sedan införde HLR med intakt navelsträng på sitt sjukhus i England, för att förebygga förlossningsskador : "Slutligen vet vi att navelsträngsblod innehåller ett stort antal stamceller som snabbt kan reparera eventuella skador. Detta är anledningen till att studien i Dukes, North Carolina behandlar barn med HIE med egna stamceller som samlats in tidigare, efter omedelbar avnavling. Om barnen hade fått behålla dessa stamceller och fått allt sitt blod från moderkakan vid födseln så skulle de aldrig ha utvecklat HIE . " (jag har översatt)   Är det någon som är på barnens sida så är det han!!Och TACK SchumiFerrari för att du håller ställningarna!!! Och till Gaspari vill jag bara säga: Kul, verkligen jättekul, att byta namn så där, och  skoja till det!
    Antar att det är mina frågor som är "att svara på korkade kommentarer"...?
    Suck.. hur ska du kunna förmedla det du vet till folk ifall man inte får fråga?
Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!