Inlägg från: bumsis mamma |Visa alla inlägg
  • bumsis mamma

Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!

Begärde sen avnavling på vårt 4de barn efter jag följt Abuelitas tråd"Sen avnavling-barnets födslorätt"här på fl. Kan bara säga att inget av de andra barnen varit så fina på Apgar poängen som lillan. De andra har sett genomskinliga och blodfattiga ut-nu vet jag varför. Blir riktigt upprörd att våra förlossningsavd fortfarande leker översittare när det gäller en sån här grej. Alla mina vänninor har med reagerat negativt på informationen och skall nu begära sen avn. Tycker det är under all kritik att man som gravid inte får reda på detta en ända gång på besöken på mödravården och sen även under förlossning..

• bumsis mamma
    Immer skrev 2009-11-29 23:39:33 följande:
    Enbart för att KLARGÖRA att forskning bedrivs uteslutande på embryonala stamceller (och med ny teknik kommer vanliga hudceller att bli fullgott forskningsmatrial.) Där finns en stor potential för att kunna behandla svåra sjukdomar. Ett foster/fullgånget barn har ej embryonala stamceller.Jag tycker att detta är basala fakta som är viktigt att känna till, annars blir all debatt missvisande.
    Vet inte vad som är skillnad? Men såg ett program på tv där ett par som fått en svårt sjuk pojke fick inseminera ett ägg som hade rätt"gener" så de kunde ta navelsträngsblodet till brodern som var sjuk. Om nu inte blodet är bra-varför gör de så här då?Förklara det du som kan så mkt. Självklart är det celler i navelsträngen som det nyfödda barnet går miste om ifall de klampar direkt,det förstår tom en barnunge!! Låt varje barn få sitt blod...
  • bumsis mamma
    Immer skrev 2009-11-30 20:04:41 följande:
    En stilla undran... hur sjuk blev småsyskonet sedan, som lämnade navelsträngsblod? Han/hon måste ju sedan ha blivit rejält sjuk själv, med din logik? Ganska elakt och oetiskt, eller fick han/hon sedan ett eget specialdesignat syskon?
    Givetvis inte,då bebisen var frisk!Men som sagt,blodet behövdes till sjuke storebror. Varför är navelsträngsblodet så attraktivt i sådana situationer då-jo ,för det tillför nått som inte bebisen kan få på annat sätt!!!Kanske just därför de forskar i ämnet,men de skall inte gå ut över min bebis som det gjort på hennes 3 andra syskon. Finns blodsjukdommar då detta blodet tillförs barn. Vet en bebis som fick sen avnavling och sin fulla dos sen visade det sig att just denna lille parvlen hade just denna sortens cancer som gjorde att han behövde detta. Som jag förstått så tillfrisknade han väldigt snabbt just för han fick sitt blod. Om inte blodet behövs till en annan bebis så låt den nyfödde få sitt blod.
  • bumsis mamma
    Immer skrev 2009-11-30 23:46:00 följande:
    Vid blodsjukdomar och vissa andra sjukdomar brukar man använda sej av benmärgstransplantation. Man använder antingen benmärg från donator(allogen transplantation) eller sin egen ,renade benmärg (autolog transplantation) , det senare har vissa immunologiska fördelar.Cancerceller är f.ö. stamceller som har tappat styrförmågan.
  • bumsis mamma

Intressant att läsa dina källor. Tur att man hann läsa detta innan förlossningen om sen avnavling.

• bumsis mamma

Jag tjatade nog mest av alla de förlöst om sen avnavling-haha.

• bumsis mamma
    SchumiFerrari skrev 2009-12-05 08:57:46 följande:
    jag hann inte tjata...allt gick så fort...men fick det iaf tack vare min man..
    Jag började tjata direkt när jag fick reda på att jag skulle bli igångsatt-hehe. Höll på o tjata från tis till tors när hon kom....alltså inte i ett ,men varje byte på personal och sånt...
  • bumsis mamma
    SchumiFerrari skrev 2009-12-05 19:45:48 följande:
    blev ingångsatt..första tabletten 10.30, öppen 2 cm..andra tabletten 16.30 fortfarande 2 cm öppen..19.00 inskriven på FL (låg på bb under dagen) 19.09 kom sonen...
    Var födde du nånstans?
  • bumsis mamma
    SchumiFerrari skrev 2009-12-06 13:33:14 följande:
    Helsingborg
    Ok!
  • bumsis mamma
    abuelita skrev 2009-12-07 19:27:59 följande:
    Så här står det i Nationella biobanken för navelsträngsblods information till blivande föräldrar:  " Eftersom blodet vi samlar in kommer från Ditt barn, behövs bägge vårdnadshavarnas  samtycke (om två vårdnadshavare finns, dvs om ni föräldrar är gifta vid tiden för barnets födelse)." Alltså har de förstått att det är barnets blod som ska doneras, och inte mammans, Därmed måste de ju göra sig skyldiga till brott!!!  www.transfusionsmedicin.se/upload/SU/omrade_m...
    Jag får inte upp sidan?
  • bumsis mamma

Halmstad har inte sen avnavling som standard!De nämner inte ens alternativen hos mödravården. Tar man upp frågan så säger de att studien inte visade nått fast detta är fel!De berättar inte ens för gravida om att det öt finns en studie de kan få info ifrån.

• bumsis mamma
    abuelita skrev 2010-01-08 13:04:11 följande:
    Det är ju inte KLOKT!!!Vad är då detta???:SEN AVNAVLING MINSKAR RISKEN FÖR NEONATAL ANEMI HOS FULLGÅNGNA SVENSKA BARN Ola Andersson (2), Lena Hellström-Westas (3), Dan Andersson (1), Jesper Clausen (5), Magnus Domellöf (4)Barn- och ungdomskliniken, Länssjukhuset, Halmstad (1).Barn- och ungdomskliniken, Länssjukhuset, Halmstad  (2).Inst Kvinnor och Barns Hälsa, UAS (3).Institutionen för klinisk vetenskap, pediatrik, Umeå universitet (4).Kvinnokliniken, Länssjukhuset, Halmstad (5). Sen avnavling har beskrivits kunna förbättra järnstatus hos spädbarn men har befarats kunna öka risken för neonatal ikterus (nyföddhetsgulsot). Praxis i Sverige varierar och vetenskapliga studier i jämförbara länder saknas.Vi inkluderade 400 svenska mödrar utan graviditetskomplikationer och randomiserade barnen till tidig (< 10 s) respektive sen (> 180 s) avnavling vid förlossning i fullgången tid. Barnmorskan bedömde barnen vid 1 respektive 6 timmars ålder enligt protokoll. Blod- och järnstatus analyserades i blodprov som togs i samband med PKU-provtagningen, Hb<145 g/l användes som indikator för anemi. Det fanns inga skillnader mellan grupperna i kliniska symtom (t.ex. gnyende andning, näsvingespel eller indragningar) vid 1 resp 6 timmars ålder.Blodprov togs vid 2,6 ± 0,6 dygns ålder (medelvärde ± SD). Sent avnavlade barn hade, jämfört med tidigt avnavlade barn, signifikant högre Hb (189 ± 18 vs 176 ± 19 g/L, p<0,001), högre EVF (0,53 ± 0,05 vs 0,50 ± 0,05 fL, p<0,001) och högre MCHC (356 ± 8 vs 354 ± 7 g/L, p=0,004). Signifikant färre sent avnavlade barn hade anemi, 1% jämfört med  7% hos tidig avnavlade (p=0,02).  Däremot sågs ingen skillnad i MCV, retikulocythemoglobin, serum-järn, transferrin, ferritin eller transferrinreceptorer. Inte heller sågs någon signifikant skillnad i bilirubin (145 ± 67 vs 144 ± 61 µmol/L, p=0,91). Sen avnavling medför högre Hb och EVF, samt minskar risken för neonatal anemi hos fullgångna svenska nyfödda barn, men resulterar inte i högre bilirubinvärden vid 2-3 dygns ålder . (för höga bilirubinvärden innebär behandlingskrävande gulsot) 
    Just det retar mig att de inte skickar vidare infon till mödravården!Men de kanske är rädda att medge att de gjort fel i årtionden...hur skall man annars tolka att de inte lämnar ifrån sig rapporten och ger riktlinjer som stämmer övverens om WHOs..
Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!