• Immer

Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!

Stamceller finns på många ställen i kroppen, inte minst hos den vuxne individen. Vad man forskar på är embryonala ( inte adulta) stamceller från råttor, inte celler från navelsträngar, då de är av fel typ!

• Immer

Hej själv! Jag vill bara påpeka att stamceller är av OLIKA typ, alltefter mognadsgrad.

De celler man forskar på är totipotenta stamceller, dvs nyligen befruktade ägg från råtta eller mus. Det är de cellerna som fortfarande kan utvecklas till ALLA celltyper, och därför är intressanta att undersöka!

• Immer
    abuelita skrev 2009-11-29 21:25:38 följande:
    Är det här alltså något som man nyligen  börjat forska på? Och  tror man att  navelsträngsblod kanske inte kommer behöva användas om det går att  använda de här totipotenta stamcellrna från befruktade ägg från råtta och mus istället ? I så fall vore det ju väldigt bra (bara de är snälla mot mössen och råttorna).Har även läst att det finns stamceller i fostervatten, bröstmjölk och mensblod. Vet du om man har börjat undersöka hur det skulle kunna tas tillvara?
    Nej, det är inget nytt, detta har gällt sedan början på 2000-talet. Googla gärna embryonala stamceller. Däremot , som du skriver, är det relativt nya rön att stamceller finns i fostervatten osv. Dock ej de embryonala! Jag tycker det är viktigt att "särskilja" stamcellerna, de är inte en och samma sak.
    Kanske att man kan skippa embryonala celler framöver, och använda hudceller för forskning.. det vore ännu bättre!
  • Immer
    abuelita skrev 2009-11-29 22:41:48 följande:
    Ja bara det leder till att nyfödda barn slipper bli bestulna  på sitt blod.
    Jag upprepar - embryonala stamceller finns inte i navelsträngsblod.
  • Immer
    abuelita skrev 2009-11-29 23:16:17 följande:
    Men varför tar du upp den här diskussionen i en tråd om navelsträngblod då?
    Enbart för att KLARGÖRA att forskning bedrivs uteslutande på embryonala stamceller (och med ny teknik kommer vanliga hudceller att bli fullgott forskningsmatrial.) Där finns en stor potential för att kunna behandla svåra sjukdomar. Ett foster/fullgånget barn har ej embryonala stamceller.

Jag tycker att detta är basala fakta som är viktigt att känna till, annars blir all debatt missvisande.
  • Immer
    abuelita skrev 2009-11-29 23:56:45 följande:
    OK, det kan du ifs ha rätt i, men den här tråden handlar om att nyfödda barn blir bestulna på upp till hälften av sitt blod, utan att föräldrarna få information riktig om det.
    Ja, jag vill bara informera om vad blodet INTE används till, för fullständighetens skull.
  • Immer

bumsis mamma skrev 2009-11-30 17:38:21 följande:

Vet inte vad som är skillnad? Men såg ett program på tv där ett par som fått en svårt sjuk pojke fick inseminera ett ägg som hade rätt"gener" så de kunde ta navelsträngsblodet till brodern som var sjuk. Om nu inte blodet är bra-varför gör de så här då?Förklara det du som kan så mkt. Självklart är det celler i navelsträngen som det nyfödda barnet går miste om ifall de klampar direkt,det förstår tom en barnunge!! Låt varje barn få sitt blod...
    En stilla undran... hur sjuk blev småsyskonet sedan, som lämnade navelsträngsblod? Han/hon måste ju sedan ha blivit rejält sjuk själv, med din logik? Ganska elakt och oetiskt, eller fick han/hon sedan ett eget specialdesignat syskon?
  • Immer

bumsis mamma skrev 2009-11-30 23:16:28 följande:

Givetvis inte,då bebisen var frisk!Men som sagt,blodet behövdes till sjuke storebror. Varför är navelsträngsblodet så attraktivt i sådana situationer då-jo ,för det tillför nått som inte bebisen kan få på annat sätt!!!Kanske just därför de forskar i ämnet,men de skall inte gå ut över min bebis som det gjort på hennes 3 andra syskon. Finns blodsjukdommar då detta blodet tillförs barn. Vet en bebis som fick sen avnavling och sin fulla dos sen visade det sig att just denna lille parvlen hade just denna sortens cancer som gjorde att han behövde detta. Som jag förstått så tillfrisknade han väldigt snabbt just för han fick sitt blod. Om inte blodet behövs till en annan bebis så låt den nyfödde få sitt blod.
    Vid blodsjukdomar och vissa andra sjukdomar brukar man använda sej av benmärgstransplantation. Man använder antingen benmärg från donator(allogen transplantation) eller sin egen ,renade benmärg (autolog transplantation) , det senare har vissa immunologiska fördelar.
    Cancerceller är f.ö. stamceller som har tappat styrförmågan.
  • Immer

..men det jag reagerade på i trådstarten och var anledningen till att jag skrev här är att det står att "forskarna vill åt det" (navelsträngsblod) och det är vilseledande.
    Det är behövande patienter som kan få det.
    Forskning bedrivs på celler som är endast 4-5 dygn gamla, sedan försvinner viktiga egenskaper.

• Immer
    abuelita skrev 2009-12-01 00:14:45 följande:
     Så det var alltså att jag skrev "forskare" som gjorde att du började skriva konstiga saker här?  Vad kallas ni då, ni som sysslar med tranplantation av navelsträngsblod? Hade det inte varit bättre att du förklarat det på en gång, istället för att skriva en massa  kosntigt som vi vanliga männsikor, som inte forskar på råttembryon m.m. , begriper?   
    Rätt ska vara rätt!
Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!