Inlägg från: Anonym (orolig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (orolig)

Vad händer med mitt CSN lån om jag blir underkänd i en kurs?

Vad händer om jag blir underkänd i en av de kurserna jag ska läsa när det kommer till mitt CSN lån ??

Någon som vet?
  • Svar på tråden Vad händer med mitt CSN lån om jag blir underkänd i en kurs?
  • Anonym (orolig)

Studerar på gymnasinivå .

• Anonym (orolig)
    Themis skrev 2009-11-23 13:15:42 följande:
    Går du på högskola gäller detta: www.csn.se/hogskola/vanliga-fragor/krav/1.137... Om du tidigare studerat med studiemedel och inte har tillräckliga studieresultat, innebär det att du kan få avslag när du söker studiemedel på nytt. För att få nya studiemedel måste du klara det antal poäng som du saknar från föregående period med studiemedel. Du kan få studiemedel från terminsstarten, om du redovisar de resultat som saknas senast fyra veckor in på terminen. Om du redovisar resultaten senare, kan du få studiemedel igen tidigast från och med veckan efter den vecka då du uppnådde kravet på studieresultat. I vissa fall kan CSN ta hänsyn till personliga förhållanden som kan ha inverkat på studieresultatet. Dessa måste du i så fall redogöra för i din ansökan om studiemedel. Det är viktigt att du redogör för detta i ett tidigt skede, exempelvis genom att bifoga ett personligt brev med din ansökan. Du kan även vända dig till studievägledare, kurator eller studeranderepresentant på din skola för att få hjälp. De kan då i sin tur kontakta CSN för att lämna den information som behövs.
    Om jag fattar detta rätt så tar dom inte bort mitt CSN nu då utan kan påverka nästa gång jag söker csn ?
  • Anonym (orolig)
    Anonym skrev 2009-11-23 13:19:09 följande:
    När jag var i kontakt med CSN, sa de att man behöver ha godkänt i minst 50% av kurserna som man läser för att inte riskera att bli av med studielånet. Det gäller gymnasiekurser.
    Okej , skönt att höra. Det handlar om 1 kurs som troligen inte blir godkänd pga vissa omständigheter men kan ev. få en omprövning men vill veta innan hurvida det påverkar mig ekonomiskt eftersom jag har flera kurser framför mig .
Svar på tråden Vad händer med mitt CSN lån om jag blir underkänd i en kurs?