• Anonym

Vad händer med mitt CSN lån om jag blir underkänd i en kurs?

beror på vad du läser om det är högskolan måste du ju bli godkänd på vissa poäng för annars blir du av med csn har jag för mig??

• Anonym

När jag var i kontakt med CSN, sa de att man behöver ha godkänt i minst 50% av kurserna som man läser för att inte riskera att bli av med studielånet. Det gäller gymnasiekurser.

• Anonym
    Anonym (lite orolig jag med.) skrev 2010-12-14 03:32:36 följande:
    Nu kommer jag lite efter här... men det där med 50% av kurserna. Kan det gälla högskolan också? Jag studerar med bara bidragsdelen av csn. Men är osäker om jag får godkänt i allt. Frågan är då om jag kan få studiemedel nästa termin.

Är tacksam för svar på förhand :)
    För högskolan gäller att man måste bli godkänd på 62,5% av de poäng man sökt studiemedel för om det är första gången man studerar med studiemedel och 75% av poäng i fortsättningen. Har man redan blivit beviljad studiemedel för en period får man pengar hela perioden, men har man inte klarat kraven får man inte studiemedel nästa gång man söker.
    Har man blivit nekad studiemedel pga bristande studieresultat kan man åter få CSN när man tagit det antal poäng man saknar.
  • Anonym

Jag var själv orolig för en månad sen och jag ringde och frågade helt enkelt. Dom blir inte misstänksamma och sabbar för dig när du ringer och frågar. Killen jag prata med var jättetrevlig, lugnade ner mig och nu vet jag vad som gäller. Jag pluggar annat än du TS så jag vet inte om samma gäller men han sa 75% av poängen, så tekniskt sett om man studerar 4 kurser så kan man bli underkänd i en utan att det gör något. Har man dessutom ett intyg på varför så kan dom vara ännu mer förstående om det gäller lite mer.

CSN är inte omöjliga som man ibland kan tro, får alltid bra service och bra svar men så är jag alltid ärlig, kör med öppna kort och följer deras regler. 

• Anonym
    Lavish skrev 2010-12-14 07:12:10 följande:
    Du kan bli tvungen att betala tillbaka redan lånade pengar om du misslyckas med att ta ett visst antal poäng. (Du har ju fått låna pengarna för att du ska kunna ta dessa poäng, och gör du inte det tycker CSN att du inte uppfyllt kraven för att få låna) Men CSN brukar inte vara snabba i svängarna och skicka kravbrev dagen efter att du kört tentan. Utan man brukar väl åtminstone ha någon månad på sig att göra om provet/lämna in kompletteringsuppgifter och se till att bli godkänd innan några problem dyker upp.
    Jag är nyfiken på om detta något du varit med om, för så länge man är registrerad på rätt antal poäng och inte avbryter sina studier ska man inte bli återbetalningsskyldig. Däremot kan man få problem med att få CSN nästa gång man söker.
    Återkrav efter en månad skulle aldrig funka på de högskoleutbildningar där ungefär hälften brukar kugga en tenta, så det är tur att man har hela perioden på sig att skramla ihop tillräckligt med poäng.
  • Anonym
    Lavish skrev 2010-12-14 17:00:31 följande:
    Nej jag har inte varit med om det själv men jag har en kompis som har betalat av en massa pengar till CSN på kort tid. Det borde vara omöjligt alltså? Har det blivit några nya regler på sistone?

Nej oftast tar det förståss mer än en månad. Men nu antar jag att TS befinner sig precis i slutet av terminen? Annars har man väl hela terminen och minst någon månad till på sig att fixa poängen.
    Det är inte så att kompisen hoppat av en kurs eller kanske uppgett felaktiga uppgifter om hur många poäng h*n läser? Det kan ex. vara så att man trodde en kurs sträckte sig över 20 veckor när den eg. bara sträcker sig över 17 och så får man betala tillbaks 3 veckors CSN om man fått utbetalningarna. Annars ska man inte behöva betala tillbaks pga ett underkänt betyg. Även om man överskridit fribeloppet och tjänat mer pengar än man trodde kan man få återkrav få CSN som ska betalas snarast.

Många av CSN:s regler ändrades i  juli i år, men det var i allmänhet en skärpning med strängare krav på hur man räknar avklarade poäng etc. så jag har svårt att tro att just detta har förändrats.
Svar på tråden Vad händer med mitt CSN lån om jag blir underkänd i en kurs?