• Anonym

Vad händer med mitt CSN lån om jag blir underkänd i en kurs?

beror på vad du läser om det är högskolan måste du ju bli godkänd på vissa poäng för annars blir du av med csn har jag för mig??

• Anonym

När jag var i kontakt med CSN, sa de att man behöver ha godkänt i minst 50% av kurserna som man läser för att inte riskera att bli av med studielånet. Det gäller gymnasiekurser.

• Anonym
    Anonym (lite orolig jag med.) skrev 2010-12-14 03:32:36 följande:
    Nu kommer jag lite efter här... men det där med 50% av kurserna. Kan det gälla högskolan också? Jag studerar med bara bidragsdelen av csn. Men är osäker om jag får godkänt i allt. Frågan är då om jag kan få studiemedel nästa termin.

Är tacksam för svar på förhand :)
    För högskolan gäller att man måste bli godkänd på 62,5% av de poäng man sökt studiemedel för om det är första gången man studerar med studiemedel och 75% av poäng i fortsättningen. Har man redan blivit beviljad studiemedel för en period får man pengar hela perioden, men har man inte klarat kraven får man inte studiemedel nästa gång man söker.
    Har man blivit nekad studiemedel pga bristande studieresultat kan man åter få CSN när man tagit det antal poäng man saknar.
  • Anonym

Jag var själv orolig för en månad sen och jag ringde och frågade helt enkelt. Dom blir inte misstänksamma och sabbar för dig när du ringer och frågar. Killen jag prata med var jättetrevlig, lugnade ner mig och nu vet jag vad som gäller. Jag pluggar annat än du TS så jag vet inte om samma gäller men han sa 75% av poängen, så tekniskt sett om man studerar 4 kurser så kan man bli underkänd i en utan att det gör något. Har man dessutom ett intyg på varför så kan dom vara ännu mer förstående om det gäller lite mer.

CSN är inte omöjliga som man ibland kan tro, får alltid bra service och bra svar men så är jag alltid ärlig, kör med öppna kort och följer deras regler. 

• Anonym
    Lavish skrev 2010-12-14 07:12:10 följande: