• Marylin76

2000 pers dör av den vanliga flunsan/år...?!

Ja så sa en läkare till oss för några månader sen när vi var på jouren och var oroliga för vår tös som var sjuk..
    alltså, 2000 människor bara i sverige fattade jag det som då, är det verkligen SÅ många per år??? Tycker det låter fruktansvärt mycket!

• Svar på tråden 2000 pers dör av den vanliga flunsan/år...?!
  • Mamma matte hustru
    förnuftokänsla skrev 2009-11-23 13:37:17 följande:
    Mamma matte hustru skrev 2009-11-23 13:27:41 följande:
    Hade ngt liknande hösten 2007... blev inte människa/full ork förrän våren var på G.
    så förmodligen har ju svinisen funnits längre...
  • vittra

Mamma matte hustru skrev 2009-11-23 13:40:44 följande:

Hahaha ja eller så är det helt enkelt så att det rör sig om influensa, med influensa-symptom precis som vilken influensa som helst

Någon som vet hur hög dödlighet den årliga influensan har globalt sett?
  • förnuftokänsla
    vittra skrev 2009-11-23 13:48:23 följande:
    Hahaha ja eller så är det helt enkelt så att det rör sig om influensa, med influensa-symptom precis som vilken influensa som helst Någon som vet hur hög dödlighet den årliga influensan har globalt sett?
    200 000 - 500 000 beroende på om det är ett "bra/dåligt" flunssa år.
  • Rigmor Mortis

Njae, alla influensor har sådana symptom, det var knappast nya influensan.
  • Mamma matte hustru

Vanlig flunsa brikar ju ta ett par dagar först känner man sig ju bara hängig typ i alla fall de gånger jag haft flunsan... 03 gång gick det på timmar

• Rigmor Mortis

Jag har aldrig hört talas om influensa där man insjuknar så långsamt, det typiska är att bli sjuk pang bom, från fullt frisk till ett vrak på bara några timmar.

• gammeltacka
    EKJ76 skrev 2009-11-23 19:46:27 följande:
    Jag har aldrig hört talas om influensa där man insjuknar så långsamt, det typiska är att bli sjuk pang bom, från fullt frisk till ett vrak på bara några timmar.
    Precis!
  • Mamma matte hustru
    EKJ76 skrev 2009-11-23 19:46:27 följande:
    p+ang bom har det aldrig varit för mig förutom 03.. har alltid känt mig hängig ett tag innan men sen är jag sällan sjuk heller så man kanske känner av det lite innan då ah sak samma.. Tycker ändå det är hysteri över hela svinisen och aftonbladets rubriker hetsar ju bara mer...
  • Realist1979

Innan sa de ju att den nya influensan var så farlig för oss för den tog unga, helt friska personer (den vanliga influensan har så många dödsfall som upp till 3000 i sverige för den tar personer som redan har någon sjukdom eller är gamla). Men så verkar det inte vara... De flesta hittills är i någon riskgrupp och/eller är äldre, precis som med den vanliga influensan.

Kopierat från aftonbladet:

15 döda i svininfluensan

Tre kvinnor och tolv män har hittills dött i den så kallade svininfluensan, enligt Smittskyddsinstitutet, som nu publicerat en lista över de avlidna.

Bland de avlidna finns två treåringar och en sextonårig pojke. Alla tillhörde en riskgrupp.

De flesta av de avlidna var över 50 år och majoriteten av dem tillhörde också någon riskgrupp. Tre av de elva personerna tillhörde inte någon riskgrupp.

• sahara

Jag jobbar i äldreomsorgen.Både hemtjänst och särskilt boende.
    Varje år dör ett par stycken i influensa och magsjuka.Men då ska man ju ha i åtanke att detta är gamla människor som redan har en eller flera sjukdomar.Och då räcker det med en magsjuka så är det slut.
    Så det stämmer säkert att ca 2000 dör i influensa varje år.

• eli1

Jag har tidigare tänkt att svininfluensan är väl inte värre än någon anna influensa.
    I förrgår insjuknade en kompis till mig. Hon vårdas nu på sjukhus och e ganska dålig. Hon har mycket svårt att andas. Hon tillhör INTE någon riskgrupp.
    Så även om de flesta tillhör någon riskgrupp så kan det även drabba en fullt frisk person.

• Tina A

eli1 hoppas att din kompis blir frisk snart.

Tror säkert att de kan drabba fullt friska men förhoppningsvis har fullt friska större chans att inte bli jätte sjuka ocg framförallt överleva!

• vittra
    eli1 skrev 2009-11-24 08:10:36 följande:
    Jag har tidigare tänkt att svininfluensan är väl inte värre än någon anna influensa. I förrgår insjuknade en kompis till mig. Hon vårdas nu på sjukhus och e ganska dålig. Hon har mycket svårt att andas. Hon tillhör INTE någon riskgrupp. Så även om de flesta tillhör någon riskgrupp så kan det även drabba en fullt frisk person.
    Insjuknade hon i förrgår och har redan nu så svåra komplikationer?! Låter oroväckande... säker på att hon inte har någon bakomliggande sjukdom? som jag har förstått det så har de flesta som lagts in på sjukhus legat sjuka en längre tid, jag trodde inte det kunde gå så snabbt. Ligger hon med respirator då eller? Hoppas hon blir bättre snart i alla fall, låter otäckt om en fullt frisk kan gå till att bli så sjuk bara på någon dag
  • Giiaa

Tänkte bara skriva en helt annan sak, Min storebror vaccinerade sin 5 åriga son , och han insjuknade efter sprutan , i 5 dagar låg han med hög feber..

antingen var det sprutan eller så åkte han väl på svininfluensan i kön till sprutan.

• Giiaa

hade bara läst ts när jag skrev, men ser nu att samtalsämnet här har ändrat sig, så min sak ver inte en helt annan sak här. Känner mig skeptisk mot både vaccin och svin.. Men Var inte meningen att lägga in en komentar om sprutan när ni skriver om att någon blivit jätte sjuk av svininfluensan.
    Hoppas hon verkligen kryar på sig. Kram

Svar på tråden 2000 pers dör av den vanliga flunsan/år...?!