• Achillea

Jag har gått ned 7 kg på 10 dagar!

mayasmama skrev 2009-11-21 08:18:43 följande:
    jag har gått ner 13 kg på drygt 2 mån - de första 10 kg gick jag ner på 6 veckor. Jag kör LCHF - en ganska extrem diet som abslout inte passar alla, men är man rikgtigt sockerberoende borde man ge det ett försök. Jag var såpass sockermissbrukare att jag hade självmordstankar och var djupt deprimerad - alltså långt mer än bara överviktig. Skillnaden över hur jag mår idag är helt enorm. För mig funakr det absolut inte att bara dra ner på snabba kohydrater och byta socker mot frukt då det triggar igång sockerberoendet, kan vara ngt at tänka på om mna försöker men misslyckas - ta även bort frukt.Nu är nästa steg för mig att börja träna, har inte gjort det alls. vill gärna gå ner 6-7 kg till men har absolut inge brådska med det - huvudsaken är att jag vakanr på morognen och tycker livet är värt att leva!
    Tråkigt att du känner att frukt triggar igång socker beroendet, för mig har det varit helt tvärt om.
    Men det är som du säger sockerberoende är hemskt, man har inte bara suget utan är ju massor mer som påverkar en psykiskt.
    Grattis till viktnedgången
  • Achillea
    riskakan skrev 2009-11-21 11:48:49 följande:
    Faktum är att väldigt få är överviktiga av medicinska orsaker. I 9 fall av 10 beror övervikt på livsstilen. Jag hade halvhjärtat provat en antal dieter - som fungerade sådär eller bara fungerade kortsiktigt - tills jag helt enkelt lade om livsstilen. Dvs åt som vanligt men inte för mycket, drog ner på onyttigheter samt tränade mer. Jag gick ner 5 kilo de första veckorna och 15 kilo på tre månader. Nu går inte alla ner lika fort och det är inte bra att gå ner för snabbt heller. MEN att hävda att det inte "går" - om man inte har medicinska orsaker - eller att det beror på generna eller dylikt, är i de flesta fall direkt felaktigt. Det finns ca 5 gånger fler överviktiga svenskar i dag än för bara 30 år sedan och så snabbt ändras inte våra gener MEN många har dåliga vanor, matmissbruk, sockerberoende etc. Vilket kan vara nog så svårt att bryta, det har jag full förståelse för, jag har ju varit stor själv... Av en anledning... Bara man inte skyller på generna
    Min mamma är faktiskt överviktig av medicinska orsaker, hon har hållit på och kämpat i över 20 år. Prövat alla dieter, motion ect men inget händer Oehört trisst faktiskt när hon verkligen är motiverad, så hon har ju mer eller mindra fått aceptera hur det är. Min mormor var lika dan tyvärr.
    Detta är ju inte vanligt men det finns och jag tycker det är oehört tråkigt att när dessa berättar sin historia så hoppar folk direkt på med att - du kan visst gå ner i vikt, skyll inte på generna utan chocklad ect.
    Och ja som du säger 9 av 10 fall kan nog gå ner i vikt om de lägger om hela sin livsstil, medans tyvärr en av de inte kan :(
  • Achillea
    Spartacus skrev 2009-11-21 14:34:51 följande:
    fyfan så trist det låter att skippa allt som är gott men kul om du är nöjd! jag är en sån där som hellre bär på 5 kilon extra bara jag får äta vad jag vill,men det gäller ju att man vet sina begränsningar då...
    Hehe ja det var trisst i början men var tvungen att bryta då jag verkligen inte hade några begränsningar hehe
  • Achillea
    Black Fox skrev 2009-11-21 18:45:06 följande:
    Får man gratulera?!På samma sätt gick ja ner 15 ..också på några veckor...Sååå lycklig över det.. mår så bra!
    Åh vad kul för dig, gratulerar tillbaka
    Majakattan skrev 2009-11-21 20:42:12 följande:
    Har bara läst TS. Grattis!
    Tack snälla
  • Achillea
    Pallas skrev 2009-11-21 23:47:20 följande:
    Hade du sju kilos övervikt innan alltså? Förstår att det måste kännas skönt att gå ner i vikt, men detta låter verkligen inte sunt. 7 kilo på tio dagar är en extremt snabb viktminskning och riskerar påverkan på njurar och hjärta.
    Jag hade mellan 7-10 kgs övervikt, jag vet faktiskt inte hur jag kunnat gå ned så mycket i vikt. Som jag skrev tidigare levde jag oehört osunt, kunde äta 2 kg chocklad i veckan, hela vete längder till fikat och gud vet vad.
    Nu har jag slutat tvärt med detta äter enbart nyttig mat och tränar, och det har bara runnit av mig. Har ganska hög ämnesomsättning också...
    Så resultatet är väldigt chockande för mig med om jag ska vara ärlig.
  • Achillea
    Pallas skrev 2009-11-21 23:52:46 följande:
    Hur ser en matdag ut i dag, vad gäller kaloriintag och fördelning av näringsämnena?
    Har jag inte tänkt på, äter lika som tidigare dvs frukost, lunch, middag och kvällsmål men har dragit ned på potatis,pasta ris och ersatt det med mer grönsaker ect.
    Är ju konstant mätt också.

Har noll koll på kalori intaget men skulle tippa på att det ligger runt 1500.
  • Achillea
    Pallas skrev 2009-11-21 23:58:16 följande:
    Det låter iaf bra. Mitt tips är iaf att göra en hälsokontroll och berätta om din snabba viktminskning.
    Jo får väl göra det, har väl alltid haft lätt att gå ned i vikt och nu när jag slutat förpesta min stackars kropp med alla onyttigheter samt börjat träna så rinner det av en. Får hoppas det inte påverkar kroppen negativt.
  • Achillea
    Pallas skrev 2009-11-22 00:02:18 följande:
    Förlåt, jag menar inte att låta kritisk och sur, jag är bara rädd om dig.
    Nej men jag har inte uppfattat dig som kritisk och sur, absolut inte så du behöver inte be om ursäkt
  • Achillea
    nickefiki skrev 2009-11-22 13:34:45 följande:
    Vill bara påminna dig om att du den 17nov i en tråd skrev att du låg på ca 900kcal om dagen, och att det hade tagit dig närmare tre veckor att bli av med sex kilo. Det låter faktiskt rimligare för en sådan dramatisk viktminskning.
    Ja den tråden mins jag mycket väl men skrev att det rörde sig om ca 900 kalorier per dag, dock har jag nu kollat kalori tabellerna och ligger snarare på ca 1500 kalorier om dagen. Dessutom har jag tappat vikt innan denna tråd och då ca 6 kg på mindre än tre veckor. Dock  ca 8 dagar innan den tråden började jag träna och var mer fokuserad och då tappade jag 7 kg på 10 dagar. Så jag talade om tidigare viktminskning.
    Jag skrev där heller inte när dessa 6 kilo försvan, detta var innan jag la om min kost totalt samt motiverade mig själv till att träna
  • Achillea
    Blåbäär skrev 2009-11-22 15:42:57 följande:
    grattis:)
    Tack
Svar på tråden Jag har gått ned 7 kg på 10 dagar!