• Fisbulle

Vilket yrke har dina föräldrar?

Du som är adopterad. Vad har dina föräldrar för yrke?
    Känner på mig att majoriteten av alla som är adopterade har föräldrar som är "högutbildade"?

• Svar på tråden Vilket yrke har dina föräldrar?
  • mammamys06

Mina föräldrar är välutbildade på universitet och min far hade innan han gick i pension chefposition på en bank. Min mamma arbetat inom kultur/media.

Victor född september -06, Alice bf annandag jul 2009
  • mammamys06

Tillägg: De adopterade på 70-talet och jag tror att det var vanligare då att det var mer välutbildade och högavlönade par som adopterade då än vad det är nu, nu är det nog mer blandat.

Jag och maken som båda är adopterade har själva adopterat och vi har inga universitetsstudier ännu, jag jobbar inom vården och är inte läkare och har därför ingen hög inkomst, min man jobbar inom media och inom privat verksamhet och han räknas väl som rätt högavlönad men inte enormt högavlönad.

• Thalis
    mammamys06 skrev 2009-11-19 09:39:00 följande:
    Tillägg: De adopterade på 70-talet och jag tror att det var vanligare då att det var mer välutbildade och högavlönade par som adopterade då än vad det är nu, nu är det nog mer blandat. Jag och maken som båda är adopterade har själva adopterat och vi har inga universitetsstudier ännu, jag jobbar inom vården och är inte läkare och har därför ingen hög inkomst, min man jobbar inom media och inom privat verksamhet och han räknas väl som rätt högavlönad men inte enormt högavlönad.
    Tror nog också att det var vanligare förr.
    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • Josefina

Pappa Jobbat på landvetter, börjat på sas och lasten och slutat som en av de högsta cheferna på lufhartsverket..

Mamma jobbade på äldrevården och bytte inriktning och är nu en av sveriges ledande rekryterare på Proffice

• Fisbulle

Jag ska dela med mig också.

Min mamma är en väl engagerad psykolog och psykoterapeut inom Landstinget samt egen företagare.
    Min far är högt uppsatt universitetsprofil.

• Fisbulle

Jag ska dela med mig också.

Min mamma är en väl engagerad psykolog och psykoterapeut inom Landstinget samt egen företagare.
    Min far är högt uppsatt universitetsprofil med en professorstitel.

• mammamys06

ja, och vi som är deras barn kom till våra föräldrar för ganska länge sedan. Idag ser det annorlunda ut vad gäller yrkesbiten, en del är välutbildade och har högavlönade jobb och en del är vanliga arbetare, det är alltså inte enbart överklass som adopterar idag, skönt att det är så

• Josefina
    mammamys06 skrev 2009-11-19 21:40:06 följande:
    ja, och vi som är deras barn kom till våra föräldrar för ganska länge sedan. Idag ser det annorlunda ut vad gäller yrkesbiten, en del är välutbildade och har högavlönade jobb och en del är vanliga arbetare, det är alltså inte enbart överklass som adopterar idag, skönt att det är så
    Fast, här ute på öarna var det faktiskt nästan bara "vanligt" folk som adopterade runt omkring jag kom. Jag var ju en av de första och mina föräldrar har inte ngn högutbildning, de har jobbat sig upp till det de är idag. :)
  • mammamys06
    Josefina skrev 2009-11-19 21:42:07 följande:
    Fast, här ute på öarna var det faktiskt nästan bara "vanligt" folk som adopterade runt omkring jag kom. Jag var ju en av de första och mina föräldrar har inte ngn högutbildning, de har jobbat sig upp till det de är idag. :)
    ja, fast jag tror ändå att det var mer vanligt att det var sk högutbildade och högavlönade som adopterade på 70-talet faktiskt.
  • Fisbulle
    mammamys06 skrev 2009-11-20 08:47:10 följande:
    ja, fast jag tror ändå att det var mer vanligt att det var sk högutbildade och högavlönade som adopterade på 70-talet faktiskt.
    Jag tror nog det ligger mycket i det du säger. Även under en stor del av 80-talet också vill jag tillägga. Ja kom i början av 80-talet och lika så min syster, samt en hel del av våra vänner från samma barnhem/kloster.
Svar på tråden Vilket yrke har dina föräldrar?