• Ejnie

Lindrig Asperger - kan det växa bort?

Om det går bort eller inte tror jag egentlgien är en fråga om definitioner. Som jag förstår det är autism/aspberger en samlad grupp egenskaper där personen avviker från det normala. Om man kan träna bort/lära sig hantera dessa egenskaper så att personen vid bedömningen inte skulle få en diagnos kan man väl säja att man är botad. Samtidigt kommer personen sannolik ha kvar drag av egenskaperna men inte så mycket att det märks, dvs det är egentligen itne borta bara lindrat.

Jämför med en diabetes-2 patient som med ändrade kostvanor slipper både sprutor och tabletter. Är hen då botad eller lindrad? Tja, inget stämmer riktigt, hen skulle ju inte diagnosticeras med diabetes om hen gick till doktorn då men samtidigt har hen ju antagligen rätt nära till att det "blommar upp" om hen missköter sig.

Och egentligen, spelar det roll i slutänden om personen är frisk eller lindrad?

• Ejnie
    Hoppentoss skrev 2009-11-20 08:54:13 följande:
    Du har rätt...men en liten tanke. Min kompis som har en stark diagnos på asberger. Hon har lärt sig att spela "normal". Hon har lärt sig hur hon skall uppföra sig på det sätt som räknas som "normal". Men i sina tankar så är hon samma person med samma drag.Det är knappt inga som skulle kunna gissa hennes diagnos. MEn jag ser tydligt när hon sätter in sig i rollen som "normal" och när hon är sitt underbara själv.Om man vänder på det. Om vi spelar "Asberger drag" är vi då en asberger?Dom som är i min omgivning lär sig att vad som är "normalt aggerande" och spelar där efter.Men jag är ingen proffs. jag har bara turen att ha många av dessa underbara personligheter omkring mig.
    Om du spelar aspberger konsekvent under en utredning och gör det bra kan du säkert få en diagnos. Skillnaden mellan detta och diabetes t.ex. är ju att man inte kan ta ett blodprov och säja om du har eller inte har en sjukdom/ett funktionshinder, det är en bedömningssak.
Svar på tråden Lindrig Asperger - kan det växa bort?