• Ingle

Bilstolsfästen i Passat

Vi behöver skaffa en bakåtvänd bilbarnstol till sonen som är på god väg att växa ur babyskyddet. Problemet är att vi inte kunde hitta några fästen i golvet att sätta fast bilstolen i. Vi har en Passat 96:a, nån annan som lyckats hitta fästen eller som kan berätta något annat säkert sätt att fästa banden i golvet?

• Svar på tråden Bilstolsfästen i Passat
  • Cecci78
    Ingle skrev 2009-11-14 23:53:56 följande:
    Vi behöver skaffa en bakåtvänd bilbarnstol till sonen som är på god väg att växa ur babyskyddet. Problemet är att vi inte kunde hitta några fästen i golvet att sätta fast bilstolen i. Vi har en Passat 96:a, nån annan som lyckats hitta fästen eller som kan berätta något annat säkert sätt att fästa banden i golvet?
    det går att montera fästen i golvet, finns på tex Biltema. Annars kan de flesta stolarna monteras genom att fästbanden sätts fast i stolen framför, tex i stagen längst ut på kanterna i fästet mellan ryggstödet och sittdeklen på stolen. Kolla tex på britax hemsida och på manualen för Hi Way, Two Way eller någon annan stol så ser du hur det fungerar.
  • Ingle

Tack för svaret! De i butiken sa att vi är tvungna att fästa i något som sitter fast i golvet, och inte kan flyttas, som stolen. Samtidigt när jag kollade runt på nätet, så hittade jag monteringsanvisningar som innebar att man fäste i framsätet mellan sits och ryggstöd. Det får nog bli en tur till VW-verkstan i morgon, eller åtminstone ett samtal till dem.

• cicci85

Annars hjälper de ju till med monteringen på barnaffären när ni köper ny bilbarnstol.

• Joico

Sa bilbarnstols-butiken att den typen av montering (i något fast, dvs. inte bilens stolar) gällde en viss stol, eller alla stolar?

Vad är det ni ska fråga VW-verkstaden? Jag är ganska säker på att bilbarnstols-butiken kan svara på era frågor bra mycket bättre än en verkstad.. på sin höjd så säljer dom bilbarnstolar eller kan montera fästen i golvet - men mer än så vet dom troligen inte.

• Ingle
    cicci85 skrev 2009-11-16 06:59:11 följande:
    Annars hjälper de ju till med monteringen på barnaffären när ni köper ny bilbarnstol.
    Tyvärr kunde affären inte hjälpa till, men kollar gärna så att jag gör rätt! Jag tror att hon var ensam i butiken när jag handlade och det fanns ingen parkering precis utanför...
    Joico skrev 2009-11-16 08:14:55 följande:
    Sa bilbarnstols-butiken att den typen av montering (i något fast, dvs. inte bilens stolar) gällde en viss stol, eller alla stolar?Vad är det ni ska fråga VW-verkstaden? Jag är ganska säker på att bilbarnstols-butiken kan svara på era frågor bra mycket bättre än en verkstad.. på sin höjd så säljer dom bilbarnstolar eller kan montera fästen i golvet - men mer än så vet dom troligen inte.
    Jag uppfattade det som att det gällde alla typer av stolar i alla bilar. Det knepiga är att i instruktionsboken till stolen jag köpte (Britax Multitech) så visar de hur man kan dra banden mellan sits och rygg på framförvarande stol. Och enligt VW så är den gula öglan, som sitter monterad under passagerarsätet, inte golvet, till för att sätta fast bilbarnstolar i.

VW kunde, i mitt tycke, beskriva mycket bättre hur jag ska montera stolen, än de två barnbutikerna jag besökte. De är ju experter på sina bilar. Enligt butiken jag köpte stolen i så skulle det gå enkelt att dra banden om golvskenan, och enligt VW så var man tvungen att lossa på ett par bultar för att komma åt! (Efter att ha prövat, så ger jag VW rätt, och ger upp den tanken!) Just nu är stolen monterad fram, men vi kommer att flytta bak den så fort vi får tid.
  • Joico

Dåligt att butiken inte kunde hjälpa dig, men är hon ensam så blir det ju svårt. Vi har heller ingen parkering utanför vår barnbutik men de löser det ändå.
    Att man måste montera förankringsbanden i något som är fast, och inte rörligt, stämmer inte. Däremot kan det underlätta att sätta banden i något som är fast för att slippa spänna om banden varje gång man flyttar bilens stol framåt eller bakåt.

Ja den gula ögglan är till för det Jag kan gå med på att bilbarnstols-butiken inte visste att den gula ögglan ens fanns, eller att den ens var gul. Jag tror inte heller att butiken visste att man måste lossa på några bultar för att komma åt skenan, det varierar mycket mellan bilmodellerna, om skenan är synlig/användbar eller inte.

Se till att stolen sitter korrekt, enligt den bruksanvisning du har för din stol. Alla stolar montera inte exakt samma, men på liknande sätt. Jag tror inte att VW säljer just Britax (eller?).. här i stan säljer dom BeSafe, tror jag.

SKönt att ni lyckades få den monterad iaf!

Ingle skrev 2009-11-19 11:38:17 följande:
    Jag uppfattade det som att det gällde alla typer av stolar i alla bilar. Det knepiga är att i instruktionsboken till stolen jag köpte (Britax Multitech) så visar de hur man kan dra banden mellan sits och rygg på framförvarande stol. Och enligt VW så är den gula öglan, som sitter monterad under passagerarsätet, inte golvet, till för att sätta fast bilbarnstolar i. VW kunde, i mitt tycke, beskriva mycket bättre hur jag ska montera stolen, än de två barnbutikerna jag besökte. De är ju experter på sina bilar. Enligt butiken jag köpte stolen i så skulle det gå enkelt att dra banden om golvskenan, och enligt VW så var man tvungen att lossa på ett par bultar för att komma åt! (Efter att ha prövat, så ger jag VW rätt, och ger upp den tanken!) Just nu är stolen monterad fram, men vi kommer att flytta bak den så fort vi får tid.
  • Mollly

Vi har en passat 01. och vi ska nu byta till stol nr två. Men jag kan då inte hitta någon gul öggla under våra säten.. vart fasen ska den sitta?

• Joico

Det är nog inte säkert att alla har det,, den ska sitta fram på stolen, in under liksom

Mollly skrev 2009-12-11 15:05:04 följande:
    Vi har en passat 01. och vi ska nu byta till stol nr två. Men jag kan då inte hitta någon gul öggla under våra säten.. vart fasen ska den sitta?
  • emsa

Jag har en passaat 07. Hur sättet jag fast min bilstol britax multi tech i framsätet

• Mellanmjölkens land

Om skenan sitter som på min mammas Polo så går det att få dit remmarna men det är inte enkelt. Tror jag kämpade i 30 min mha en trubbig bordskniv för att få in dem och nu sitter de där de sitter.

Svar på tråden Bilstolsfästen i Passat