Inlägg från: amomentlikethis |Visa alla inlägg
  • amomentlikethis

Autismtråd 9

Busbellan skrev 2009-12-26 19:59:31 följande:
    Jag behöver tips och råd!!Ni som är äckelmagade kan sluta läsa NU!August har den senaste tiden när han bajsat börjat kleta det överallt. Golv, väggar, möbler ja till och med insidan av garderober.Vi har ingen aning om vad vi ska göra åt det, det går blixtsnabbt och det är omöjligt att ha full koll på honom hela tiden.det är vidrigt äckligt särskilt när ha  gnott in det i tapeterna Vad gör man egentligen???
    åh, en till så...trevligt...

Tim stod senast dagen innan julafton med händerna inkletade med bajs och hans lillasyster undrade vad han gjorde och började med hans bajs hon med. När jag hittade dom (var bara att följa den underbara doften) så var det bara att slänga in båda barnen i duschen med kläderna på.

Vi använder body på honom men hade slutat med det för ett litet tag sen för bajskletandet upphörde ett tag, men han verkar ju inte ha slutat så nu blev det body på igen. dessvärre så finns det väl inga i hans storlek snart
    på nätterna får han ha sin pyjamas bak och fram så han inte kan ta av sig den för annars tar han av sig allt och kissar i sängen...

men finns det någon som har något bätte tips att bli av med bajskletandet så dela gärna med dig
  • amomentlikethis
    Skumboll skrev 2009-12-30 19:53:47 följande:
    Det är ju jobbigt nog med en diagnos, och sen ska man behöva försvara det gång på gång. Fattar inte, varför kan folk inte bara förstå? Jag blev så himla matt, hade bara lust att säga att vi ska ge sonen en medicin så är han botad sen... 
    jag vet hur det är.
    fick säga upp kontakten med min mamma i maj detta året pga detta. när jag berättade att sonen har fått diagnosen autism så sa hon att det var mitt fel, att vi är dåliga föräldrar och skulle skicka soc på oss
    så jag sa upp kontakten, fick hela tiden höra av mina syskon vad mamma berättade till dom. Trodde aldrig ena egna mamma skulle kunna göra något sådant...

har även fått höra om det inte går att bota, att det säkert går över m.m.
    Att folk inte ska fatta vad man säger till dom!
    www.sweetandsexy.blogg.se/ Mamma åt Tim 061208 & Isabelle 081010
  • amomentlikethis

Någon som fått atarax utskrivet till sitt barn? (lugnande medel för ångest och oro)

Vi ska få det till sonen nu så vi kan få ordning på hans sovrutiner. Det går inte alls...
    Theralenen spyr han utav så nu skulle vi få testa detta, så vi kan få någorlunda rutiner.

Fick slutdiagnosen igår så nu är alla papper klara-äntligen!
    Ska skicka in slutdiagnosen som komplement och hoppas på att vi får högre VB.
    Det är helt sjukt om vi inte får det.
    var på stan med enbart sonen idag för första gången utan vagn och jag var helt genomsvett när vi kom hem. lär inte göra om det, och absolut inte utan sele!
    Om FK visste vilket "jobb" det är med ett funktionshindrat barn...
    Bara som en sån sak som att han var tvungen att öppna och stänga alla lådor inne hos en smyckesbutik, dra handen på alla varor inne i matbutiken, smeka en tjejs lår på bussen och smeka en tants pälskappa, lägga sig på golvet mitt i klädbutiken och skaka och "snurra" med ögonen-för att sen resa sig för att dra händer och ansikte på en spegel och sen rusa in bland omklädningsrummen för att kika in hos alla...
    Men jag tyckte ändå det gick rätt så bra, så ni kan tänka er en dålig dag här {#lang_emotions_undecided}
    men att man ska behöva hålla så hårt i honom, han skulle smita som vanligt så jag fick ta fast honom och så rev jag honom med en nagel när jag fick tag i honom, inte ett ord sa han om det men skuldkänslor får man ändå. Får tänka att det är bättre med ett rivsår än att bli påkörd av en buss, eftersom han tänkte springa rakt ut på bussgatan...
    Men vi hade skoj ändå, och han kunde gå någorlunda normalt

angående VB så har vi bara 1/4 och det fick vi när sonen var rätt så nyligen fyllda 2 år, just för hans ålder så blev det lågt. Nu har han fått sin diagnos helt klar och har full diagnos (han är nyligen fyllda 3 år) och vi ska komplettera nu och förhoppningsvis få 2/4 i alla fall, men med våran kommun så är det väl bara att drömma.

• amomentlikethis
    Klättermusen skrev 2010-01-14 20:26:39 följande:
    Det låter väldigt likt hur vår son är när man går i affärer även om han har andra saker för sig än de du beskriver. Vår son tycker om att hälsa på folk genom att putta på dem eller klappa till dem. Antagligen blir han förstärkt av hur människor reagerar när han ger sig på dem och vi har inte kommit så långt att vi kan träna dessa bitar ännu. Han springer så mycket att vi måste bromsa honom för att han inte ska köra slut på sig fullständigt och då blir han såklart jättearg. Just detta med att vi måste ha stenkoll på honom hela tiden är en stor anledning till att vi fått personlig assistans (fast vi vet ju inte ännu hur många timmar vi slutligen blir beviljade). Att du bara fått 1/4 vårdbidrag låter inte klokt! Det är allderles för lite. Jag begriper inte att försäkringskassan kan bedöma så olika. Vi har fullt vårdbidrag plus merkostnader för vår son sen över ett år tillbaka. Vi skrev ner hur mycket som helst och var helt slut efteråt. Det är inte lätt att få tid över till att sitta och skriva en massa när vardagen är ett kaos.
    Det där med att springa gör sonen också. Han har 2 sätt att gå på-släpa benen i marken eller jogga sig fram. Han kan inte gå normalt alls när vu är ute på stan och det är skitjobbigt. man kommer ingenstans!
    Vi måste också ha koll precis hela tiden, speciellt utomhus. Håller vi inte handen eller han inte sitter i vagnen-då sticker han...

Jag fattar inte heller vad dom tänkte med 1/4 vårdbidrag, men jag orkade inte överklaga så godtog deras förslag och kände att jag låter utredningen bli klar innan jag går vidare.
    Å idag damp den nya läkarintyget in, för nu är hans diagnos slutgiltig- autistiskt tillstånd.
    Så min man ringde våran handläggare innan idag för att fråga hur vi kompletterar, så nu ska vi skicka in nya papper och jag hoppas verkligen att vi får minst 2/4. Tycker vi ska ha minst 3/4 egentligen men våran kommun är snåla...
    fattar inte heller att FK kan bedömma så olika beroende på var i landet man bor, man har det väl för fasiken lika jobbigt som alla andra ändå oavsett var man bor.

Nu hade dock läkaren skrivit att vi ska börja med IBT till våren när sonen börjar dagis och att det är full tillsyn så gott som hela tiden.
    Å så skrev hon med hans sömnstörning också.

Appropå sonens sömnstörning, finns det någon som har en idé om hur vi ska göra med hans säng?
    Han är över 3 år gammal och sover fortfarande i spjälsäng, för det går inte att ha honom i en vanlig.
    Men han börjar bli för stor för den så vi funderade på hur vi ska lösa det.
    Finns det tex bidrag från FK att få till att specialbygga/beställa en säng till honom?

Vi funderade på om man sätter en madrass på golvet i hans sovrum (han har ett separat sovrum och ett lekrum) och sedan sätter en grind från vägg till vägg, så kan han bara gå runt i sin säng och inte vara överallt.
    Jag vet verkligen inte hur vi ska lösa det och nu vågar snart inte heller svärmor ha honom sovandes hos sig då han tagit sig ur resesängen han har där
    Kan man få bidrag för en grind? Från vägg till vägg är det ca 220 cm och det blir en dyr grind...
    att sätta grind för hans sovrumsdörr går inte då det är meningen att han ska dela med sin lillasyster och hon ska ju inte bli "instängd", och sen så kommer han riva rummet...
    Räknas detta som att bostadsanpassning och vi kan få hjälp via kommunen?
    Är det någon som har tips så är ni väldigt välkomna med dom!!
  • amomentlikethis
    Jonathanmamma skrev 2010-01-22 08:54:00 följande:
    Tack så jättemycket för länkarna!
    Jag och mannen min ska titta igenom dom ikväll när barnen sover.

Jag tar gärna en titt på allt du har att ge mig. Det känns som att det blir en kamp för att få höjt vårdbirdaget...

Sen det med merkostnader, sist nådde vi inte upp tillräckligt för jag kom inte på alls mycket som kan räknas in för merkostnader, så har du några tips där med så säg gärna till.
  • amomentlikethis

Dessa merkostnader blev godkända:

kostnad för muggar då Tim biter sönder dom (kan ej dricka ur glas) 300 kr
    tvättservetter 600 kr
    slitage på möbler 1000 kr
    slitage på kläder 1230 kr

då kommer vi alltså upp i 3130 kr.
    Nu skrev jag inte med så mycket merkostnader första gången vi ansökte för jag hade ingen aning om vad vi kunde ta med.

Men nu ska jag ta med slitage på skor, eller räknas det som kläder?
    Han släpar sina skor i backen hela tiden så det blir stora hål fram vid tårna

kan jag skriva med hans medicin som merkostnad? han har fått både theralen och ska nu få atarax.

Sen så har min son samma bajsbekymmer som busbellans son. Han tar handen i byxorna och kletar av det överallt så nu har jag köpt bodysar till honom, och det borde väl också bli en merkostnad?
    För jag skulle inte sätta på en 3-åring bodysar i vanliga fall...

Ska jag skriva med allt som han redan tagit sönder? leksaksbackar, cdskivor, leksaker, massvis med böcker...
    Dessutom så håller han på att slita sönder sin madrass. Den är i något slags skumgummi och det är inte så mycket madrass kvar efter att han slitit bort allt...så måste köpa en ny nu, och det känns inte alls roligt eftersom samma sak kommer hända med den.
    Å så var det ju hans säng. han kan inte sova i vanlig men nu är han för stor för spjälsäng. Ska jag skriva med att jag vill ha ett bidrag till en ny säng (typ modell spjälsäng för större barn) som merkostnad?

Tänkte skriva med extra tvätt denna gången med, eftersom sonen vägrar ha lakan och påslakan så får man tvätta kudde, täcke m.m. väldigt ofta så det är rent, samt så kletar han av tex mat om han ätit med händerna på vad som helst, gärna sina kläder och även andras.

vi fick inte godkänt för extra telefonsamtal men det ser jag att andra fått. Men ska jag ta med det igen?

Sedan så är sonen rymningsbenägen hela tiden när man är ute, kan jag skriva med en sele som merkostnad?
    Jag är ofta själv med barnen och så har vi två hundar, så när vi är ute och sonen ska öva på att gå bredvid så måste jag ha honom kopplad också, lite tufft med barnvagn, 2 hundar i koppel samt sonen som rymmer om man inte håller i honom...

• amomentlikethis

Boel: Usch så hemskt med lillebrors finger, men ja kan säga att samma sak har hänt här. min äldsta syster smällde igen en dörr och min yngsta syster fick sitt finger avkapat. Dom sydde det och idag har hon ingen känsel i toppen på det men inga andra men.
    Så hemskt bara när olyckor händer!

• amomentlikethis

Idag så började min tös gå på tå nu på morgonen och hon tycks inte sluta

Tror ni det kan vara ett tecken på Autism eller att hon bara lärt sig det nu och tycker det är roligt? Hon är 15½ månad gammal.

Bara känner paniken inom mig. Vilken annan förälder som helst skulle tycka det var skoj att dess barn kommit på att man kan gå på tå medans man själv bryter ihop och bara skakar inombords och rädslan man känner för om det är autism...

Sonen gick dock på tå tidigare än henne och var (är) inte alls med på samma sätt som Isabelle. Hon ger ju ögonkontakt, pratar så som hon ska för sin ålder m.m. men har hört att skenet kan bedra och autismen kan dyka upp från ingenstans...

• amomentlikethis
    Ejnie skrev 2010-01-26 12:47:08 följande:
    Hon är så liten att det väl inte är otroligt att hon bara tycker det är skoj. Går det att distrahera henne till att göra annat? Hon verkar ju trots allt vara 'normal' i övrigt?(och det är väl helt rimligt att man söker efter tidiga tecken hos småsyskon eftersom man vet vad det innebär, jag vet hur det känns, jag har en lillebror till min a-son...)
    jadå, det går det. om jag säger vovvarna så slutar hon och ropar på vovvarna och går och tittar efter dom. något sonen aldrig har gjort.
    det som jag mer kan se som ett tecken på autism är angående maten. hon är kräsen och äter helst bara gottis, men det försöker vi ju undvika så mycket som möjligt. har ätit 1 burkmat totalt och vägrar massa, känns som hon äter samma om och om igen. Å det kan ju vara ett tecken på autism med maten.
    Samt att hon har ett jävla humör så man börjar undra om det är så en normal 15 månaders betér sig eller om det är adhd/damp eller något sånt.
    Har ju inget alls att jämnföra med...
    kaffemamma skrev 2010-01-26 13:08:00 följande:
    jag vet många barn utan autism som gick på tå länge! Försök ta det lugnt även om det är svårt!
    Känns skönt att höra! ska försöka att inte oroa mig för mycket men det är inte lätt.
  • amomentlikethis
    Mia66 skrev 2010-01-26 21:57:21 följande:
    Ni är alla så duktiga (jag menar detta positivt) och fina med era barn. Vissa av barnen jag läser om är besvärligare än min son. Ända är det så nedbrytande för mig att jag studtals helt tappar livslusten. Jag tänker förbjudna saker, att jag hoppas att jag får dö ifrån alltihop. Tycker att livet är bara trist och skit. Är jag ensam  om de här känslorna? Jag är less på att han har ett sånt jävla humör, rivs, slåss, skadar sig själv, skriker (skriker nästan jämt), slänger sig på golvet, vägrar äta själv, och hans motstånd mot nästan allt gör mig så arg, besviken och ledsen. Kan inte ens ta med honom in i en affär och köpa en mjölk efter dagis. Vill han inte, så vill han inte och då går det inte! Han styr vårt liv helt. Jag älskar honom, men jag är less, less på att livet med barn blev så här. Hur länge ska man stå ut? Blir det bättre med åldern? Han är 3 år.
    du är inte ensam...jag orkar inte längre. har slutat blogga för det händer inget roligt i livet längre. Senast ikväll så sa jag att det är "bara" 15 år kvar tills han flyttar hemifrån...tills dess får jag väl fortsätta ta mig fram med lyckopiller och sömntabletter... har sedan innan en diagnos själv som heter kronisk depression och sömnsvårigheter och detta hjälpte ju inte till precis.
    vi var på stan idag för att göra några ärrenden och jag kan säga att det var så jobbigt med sonen idag att jag fick be min man köra bilen hem (jag körde dit) för jag var så trött att jag somnade på vägen hem. helt slut efter 4 timmar på stan med sonen...å då ingår en halvtimmes lunch och en liten lekpaus i en barnbutik medans jag kollade kläder åt barnen.
    Ska skicka in nya papper till FK om vårdbidrag nu och tänker skriva ner hur psykiskt jobbigt det är med ett autistiskt barn. det är _inte_ normalt att jag som förälder ska må så här dåligt och behöva tänka på precis allt i flera veckor innan saker ska göras bara för att han har autism och inte ens kunna ha med honom på stan, och då fick ändå han sitta i vagn en timma med. lillasyster fick gå istället,duktiga tjejen!

Nu håller jag som bäst på att planera hur vi ska ha hans säng. Att man ska behöva planera en sån sak. en föräldern till ett normalt barn hade ju bara köpt en barnsäng och ställt in i rummet men nej, vi ska behöva bygga en ny vägg, hög nog för att sonen inte ska kunna klättra över den, skaffa en rejäl grind att fästa till denna väggen så kan vi boa in sonen i en hörna av sitt rum så han kan sova där utan att vi behöver oroa oss för att han ska rymma iväg på natten eller hitta på en massa annat. Tråkigt att det ska behöva se ut som ett fängelse men jag vet inte annars vad vi ska göra. spjälsängen kan han ju inte sova i längre. han är över 3 år nu.
    Med hans lillasyster är det helt annat, skulle hon vakna på natten så vill hon komma och sova hos mig, inte försöka ta sig ut ur huset...

Jag är psykiskt sätt slut som människa, men bara för att hoppet är det sista som överger människan så kommer jag fortsätta ett tag till. för jag hoppas våran livssituation kan bli bättre.
    Om inte annat så är vi nu LSS berättigade och kan kräva att få hjälp och det lär vi göra så fort sonen börjat på dagis och vi kommit in i en annan vardag där jag inte är mammaledig och hemma i detta kaoset dygnet runt alltid. Har varit hemma sen sommaren-06 och nu fixar jag inte mer. jag behöver komma ut och andas, ett vanligt jobb kommer ju kännas som semester!
  • amomentlikethis
    Neko,

Tack för att du berättade det! Känns väldigt ensamt om att ha en 3-åring i spjälsäng.
    Tim skulle mycket väl kunna sova i den ett tag till om det inte vore för att han snart har hoppat sönder botten på den
    Han gräver i sängen, lägger sig inne i madrassfodralet eller inne i påslakanet, river sönder madrassen å en massa massa mer...som nu när jag la honom för kvällen-då hittade jag hans rumsmatta i sängen. såg inte den innan. är väl så van vid att han drar in allt han kan.
    så en säkrare säng är prio 1 nu. Ska kolla med hab och se vad vi kan kräva. Tycker dom ska kunna hjälpa till, eller att kommunen tar det som bostadsanpassningen eller något.

förresten, är det någon som vet om man kan "kräva" trappräcke som bostadsanpassning?
    Å lås till dörren? Sonen försöker öppna hela tiden...Ska finns något som man kan låsa med nyckel innifrån och inte kunna öppna med "snurran" om ni fattar. den ska bara gå runt runt om man sätter den i det läget.
    Eller är det en merkostnad?

Å tror ni det finns något så man kan ha altandörren öppen lite på sommaren utan att han tar sig ut? har hört det ska finnas något och det borde väl med kunna gå som en merkostnad?

Å en sista fråga angående merkostnader, måste man redan haft utgiften eller kan man räkna med sånt som man vet kommer inom en snar framtid? Så som jag tänkte med altandörren, ny madrass m.m. måste jag köpt allt först och sedan ge kvitto?
  • amomentlikethis
    pcalma skrev 2010-01-27 22:04:24 följande:
    Ang detta med barn som går upp o hittar på saker/går ut, om nätterna:Min dotter på 5,5 år med någon form av autism har grava sömnstörningar som hon medicinerar mot, funkar bättre nu men sover aldrig en hel natt!Lillebror på 3,5 år är under utredning o han är en riktig tornado. När vi tog lillebror ur spjälsängen (han tog sig ur den själv vid 16 mån ålder) så köpte vi en säng på ikea, som är somm en soffa, med "galler" på tre sidor i smide, så att det är en sängsoffa eller vad man ska kalla det! Vi satte sängen så att öppningen är mot väggen! Min man ligger med sonen på nätterna i hans säng o jag ligger med dottern i vår dubbelsäng. de sover bättre då o vaknar inte lika tidigt. Nu får vi iaf oftast sova till 04-05.Vi fick ett golvlarm från HC som vi sätter på när vi lägger oss. det är en rörelsesensor som går igång o det börjar larma i en dosa som jag eller maken har bredvid oss på natten, när de små kliver upp. Det betyder att vi kan slappna av o inte vakna vid minsta ljud om nätterna av rädsla för att någon av de små ska ska hitta på något farligt/olämpligt! Vi har också satt extra lås på ytterdörrar så att det är "utbrottssäkrat!"
    Från HC?

ett sånt vill jag ha
  • amomentlikethis
    caropia skrev 2010-01-30 16:01:39 följande:
    Hej allesammans, kastar in en fråga, ni med barn som är maniska snoppdragare och behöver body även vid 3 års ålder (har sett i nån av autismtrådarna att det finns fler med samma problem) vart hittar ni större bodies? Dom jag har nu är från dunnis och dunnis finns ju inte kvar tyvärr, behöver minst storlek 92...Skickar även en kram till dig skumboll, hoppas ekonomin löser sig, inte roligt att bli av med jobbet
    jag köpte till sonen på cubus i stl 98 för bara 2 veckor sen. skulle du inte hitta där du bor så kan jag kika ifall det finns kvar här å skicka
  • amomentlikethis

Jag skrev ju häromdagen att lillasyster börjat gå på tå, å nu har hon börjat snurra runt runt runt...{#lang_emotions_cry}
    Sonen gjorde det väldigt mycket i samma ålder som hon är i nu.

Kanske förklarar hennes matvägran. hon äter absolut inte vad som helst utan snarare har vi slitit vårat hår för att försöka få i henne olika saker.
    Å hennes häftiga humör, damen är inte att leka med.

Så som det känns nu har hon också någon form av autism.
    Behöver jag ens säga att livet suger...

vad ska jag göra nu? ta upp det med hab eller avvakta och se om det bara är tillfälligt?

• amomentlikethis
    SaramedM skrev 2010-01-30 21:34:56 följande:
    Om du är orolig så ta upp det med HAB, nu minns jag inte hur gammal hon är?*teflonminne*men kan det inte vara att hon ser sin bror göra såna saker och så härmar hon?Nej du behöver inte säga det , vi förstår dig
    Tim snurrar inte så mycket längre, kommer inte ihåg när han gjorde det sist. när han var i hennes ålder var han besatt av det. snurr snurr snurr hela dagarna långa...
    Numera håller han på att skaka på huvudet och gör rörelser med händerna.

Går på tå gör han ju så det är möjligt att hon härmar, men när jag sett att hon gör det så har inte han gjort det precis och hon sett honom göra det.
    SaramedM skrev 2010-01-30 21:36:40 följande:
    Ser nu hur gammal hon är, sorryHm, jag tycker du ska ta upp det med HAB faktiskt. för om det är nått är det bättre ju tidigare hon får hjälp och är det ingenting mår du också bättre ju snabbare du får reda på det
    får nog ta upp det med dom. i alla fall så kan dom ju ha lite koll på henne med.
  • amomentlikethis
    pcalma skrev 2010-02-03 22:00:20 följande:
    Skäms nästan över hur bra vi har det när jag hör hur andra får kämpa med näbbar o klor! Att det ska vara så olika i landet!Vi har aldrig behövt att strida mer än om att dottern skulle få medicin på förskola efter frukost, men nu ges det utan problem.Annars har vi blivit/blir serverade på silverfat. Resurs till båda barnen på dagis utan att vi ens behövt att fråga efter det. Hjälp med utökade tider på dagis, stängsel, larm o en massa andra hjälpmedel. Samtalsstöd i form av en som kommer hit från ett mobilt team en g varannan vecka. Hon handleder o vi pratar av poss o hon pepprar oss mm mm.Ofattbart att det ska vara så olika..Likså tänkte jag att jag nog får kämpa iom skolstart till hösten, men det låter så bra när jag pratat med skolan, hon ska få en egen person med kunskap i ämnet! Hoppas att det inte är prata bara för det låter för bra för att vara sant.Isf får jag kämpa en gnutta jag med, men det orkar man ju isf när man inte behövt det innan. Energin behövs ju till annat o det är inte klokt att det ska vara på detta viset!!Kramar till er tappra o ge er inte!!
    kanske skulle flytta till eran kommun
    men för oss är det skit samma eftersom det inte ens är kommunen jag bor i nu som har hand om vårat ärrende utan en annan kommun pga en massa saker. å vi kan inte byta heller...
    jag vet inte heller hur jag ska göra om jag tex ska söka korttidsboende eller avlösare, eftersom vi är skrivna i en annan kommun. eller personlig assistent som vi är lite inne på nu.
    kommer kommunen hävda att vi inte har rätt till hjälp pga kvarskrivningen så har vi inte rätt till något alls
Svar på tråden Autismtråd 9