Klättermusen skrev 2010-01-14 20:26:39 följande:
Det låter väldigt likt hur vår son är när man går i affärer även om han har andra saker för sig än de du beskriver. Vår son tycker om att hälsa på folk genom att putta på dem eller klappa till dem. Antagligen blir han förstärkt av hur människor reagerar när han ger sig på dem och vi har inte kommit så långt att vi kan träna dessa bitar ännu. Han springer så mycket att vi måste bromsa honom för att han inte ska köra slut på sig fullständigt och då blir han såklart jättearg. Just detta med att vi måste ha stenkoll på honom hela tiden är en stor anledning till att vi fått personlig assistans (fast vi vet ju inte ännu hur många timmar vi slutligen blir beviljade). Att du bara fått 1/4 vårdbidrag låter inte klokt! Det är allderles för lite. Jag begriper inte att försäkringskassan kan bedöma så olika. Vi har fullt vårdbidrag plus merkostnader för vår son sen över ett år tillbaka. Vi skrev ner hur mycket som helst och var helt slut efteråt. Det är inte lätt att få tid över till att sitta och skriva en massa när vardagen är ett kaos.
Det där med att springa gör sonen också. Han har 2 sätt att gå på-släpa benen i marken eller jogga sig fram. Han kan inte gå normalt alls när vu är ute på stan och det är skitjobbigt. man kommer ingenstans!
Vi måste också ha koll precis hela tiden, speciellt utomhus. Håller vi inte handen eller han inte sitter i vagnen-då sticker han...
Jag fattar inte heller vad dom tänkte med 1/4 vårdbidrag, men jag orkade inte överklaga så godtog deras förslag och kände att jag låter utredningen bli klar innan jag går vidare.
Å idag damp den nya läkarintyget in, för nu är hans diagnos slutgiltig- autistiskt tillstånd.
Så min man ringde våran handläggare innan idag för att fråga hur vi kompletterar, så nu ska vi skicka in nya papper och jag hoppas verkligen att vi får minst 2/4. Tycker vi ska ha minst 3/4 egentligen men våran kommun är snåla...
fattar inte heller att FK kan bedömma så olika beroende på var i landet man bor, man har det väl för fasiken lika jobbigt som alla andra ändå oavsett var man bor.
Nu hade dock läkaren skrivit att vi ska börja med IBT till våren när sonen börjar dagis och att det är full tillsyn så gott som hela tiden.
Å så skrev hon med hans sömnstörning också.
Appropå sonens sömnstörning, finns det någon som har en idé om hur vi ska göra med hans säng?
Han är över 3 år gammal och sover fortfarande i spjälsäng, för det går inte att ha honom i en vanlig.
Men han börjar bli för stor för den så vi funderade på hur vi ska lösa det.
Finns det tex bidrag från FK att få till att specialbygga/beställa en säng till honom?
Vi funderade på om man sätter en madrass på golvet i hans sovrum (han har ett separat sovrum och ett lekrum) och sedan sätter en grind från vägg till vägg, så kan han bara gå runt i sin säng och inte vara överallt.
Jag vet verkligen inte hur vi ska lösa det och nu vågar snart inte heller svärmor ha honom sovandes hos sig då han tagit sig ur resesängen han har där
Kan man få bidrag för en grind? Från vägg till vägg är det ca 220 cm och det blir en dyr grind...
att sätta grind för hans sovrumsdörr går inte då det är meningen att han ska dela med sin lillasyster och hon ska ju inte bli "instängd", och sen så kommer han riva rummet...
Räknas detta som att bostadsanpassning och vi kan få hjälp via kommunen?
Är det någon som har tips så är ni väldigt välkomna med dom!!