• Busbellan

Autismtråd 9

Hej på er
    Var det nån som såg inslaget om autism på nyhetsmorgon idag?
    Funderar på vad det svenska hästcentret som var med i inslaget hette, nån som har koll på det?

Mamma till Nora, August och Ella
  • Busbellan
    Skumboll skrev 2009-12-22 12:28:30 följande:
    Hej! Nu hör vi definitivt hit. Idag fick tvåårige sonen sin diagnos. Även om jag misstänkt det så känns det tungt, jävligt tungt. Dethär är ju sånt som händer alla andra - men inte oss....
    Har inte hängt här på länge, men kommer ihåg dig från matvägrar tråden. Tror ni att er sons matvägran kan ha nåt att göra med den diagnos han nu fått?
    Vill hälsa dig välkommen hit, även om du antagligen inte vill vara här egentligen
  • Busbellan

Jag behöver tips och råd!!
    Ni som är äckelmagade kan sluta läsa NU!

August har den senaste tiden när han bajsat börjat kleta det överallt. Golv, väggar, möbler ja till och med insidan av garderober.
    Vi har ingen aning om vad vi ska göra åt det, det går blixtsnabbt och det är omöjligt att ha full koll på honom hela tiden.
    det är vidrigt äckligt särskilt när ha  gnott in det i tapeterna
    Vad gör man egentligen???

• Busbellan
    amomentlikethis skrev 2009-12-26 21:41:50 följande:
    åh, en till så...trevligt...Tim stod senast dagen innan julafton med händerna inkletade med bajs och hans lillasyster undrade vad han gjorde och började med hans bajs hon med. När jag hittade dom (var bara att följa den underbara doften) så var det bara att slänga in båda barnen i duschen med kläderna på.Vi använder body på honom men hade slutat med det för ett litet tag sen för bajskletandet upphörde ett tag, men han verkar ju inte ha slutat så nu blev det body på igen. dessvärre så finns det väl inga i hans storlek snart på nätterna får han ha sin pyjamas bak och fram så han inte kan ta av sig den för annars tar han av sig allt och kissar i sängen...men finns det någon som har något bätte tips att bli av med bajskletandet så dela gärna med dig
    Ja, body hade varit bra, kanske svårt att hitta det i strl. 116 bara
    Men det är verkligen äckligt. Idag öppnade lillasysters Augusts garderob och frågade "va är det?" ja då var det intorkat bajs på insidan av garderobsdörren, nåt vi antagligen missat sist han kladdade
  • Busbellan
    zelia skrev 2009-12-27 07:27:47 följande:
    HM har heltäckande pyjamas i storlek 116 i alla fall. Body är kanske svårare att få tag i . Det finns ju rätt mycket sybloggar där man kan beställa hemmasydda barnkläder ifrån (jättefina och personliga) och det går kanske att beställa bodies i strl 116 den vägen (eller sy själv, fast det har man ju aldrig tid med ).
    Han har båb hel pyjamas, men egentligen är det inte kväll och natt som är problemet, då bajsar han sällan
    Nej, det sker oftast på dagtid och body känns ändå inte som nåt alternativ eftersom han är så gott som blöjfri nu, vi sätter bara på blöja när det varit många olyckor en dag.
  • Busbellan
    zelia skrev 2009-12-29 08:53:59 följande:
    Busbellan: Ja,ha jag förstod inte att han var blöjfri. Vad svårt. Om det just är kladdandet han gillar kanske ni kan låta honom kladda med annat (lera, färg eller dylikt)? Men oftast så är det ju själva bajset som de är intresserade av.
    Nej, alltså han går utan blöja till och från. Han börjar alltid dagen utan blöja. Vissa dagar går det hur bra som helst och händer inga olyckor, andra dagar händer det flera olyckor under en timme och då får han ha blöja på sig. Allt beror på vilket humör han är på
    Ja, det är konstigt att just bajs kan vara så lpckande, han avskyr att vara kladdig annars.
    Vi får väl helt enkelt hoppas att det går över, många av hans "ovanor" brukar göra det efter ett tag
  • Busbellan
    Skumboll skrev 2009-12-29 09:52:46 följande:
    Ingen vars barn dreglar? Eller har dreglat? Jag håller på att bli tokig! Han är värre än en sexmånaders som håller på att få tänder. Får byta kläder flera gånger om dagen periodvis. Vad gör man åt det? Sen är sonen väldigt infektionskänslig, blir dålig av minsta lilla. Kan det ha och göra med autismen i sig eller är det något "eget"?
    Japp, August dreglade läääänge, nu har det dock avtagit, även om det kan komma en skvätt ibland när han blir väldigt uppspelt vid bus
    Infektionskänsligheten vet jag faktiskt inte. Här är det snarare så att August aldrig är sjuk. Det är till och med så de på dagis reagerar om bara näsan rinner lite för han är aldrig ens förkyld. De senaste 2 åren har han inte varit sjuk öht
  • Busbellan
    Skumboll skrev 2009-12-29 13:29:42 följande:
    Hur gammal är august? när började det avta för er? Jag frågade logopeden vad hon trodde om S dreglande och hon trodde att han helt enkelt att han inte sväljer ner saliven för att han är så känslig i munnen. Vi normalstörda gör ju det reflexmässigt men tydligen inte S. Skönt att han slipper vara sjuk. Jag hatar dessa infektioner, nu hostar han till han kräks, lagom kul! Fattar inte hur han ska kunna gå på dagis när han inte ens kan krama en människa utan att bli sjuk.
    Har för mig att det började avta runt 4-års åldern nånting. August är 6 år nu.
    Det där med att bli sjuk lätt har nog mer med individen att göra.
    Min 2-åring här hemma är sjuk jämt, vi har varit hemma hela hösten med henne, men bl.a 2 lunginflammationer
  • Busbellan
    Skumboll skrev 2009-12-30 18:53:29 följande:
    Jag håller med, riktigt skönt att julen är över! Har ändå inte haft någon julkänsla i år... Vi släppte bomben för min del av släkten på julafton (smart, njäe). Men kunskapen om autism var skrämmande liten. En frågade om det inte var apatisk jag menade. Flera sa att han är så fin och glad och go att det inte kan stämma, det går nog över. Någon frågade hur man kan bota honom.  Julen fortlöpte iaf relativt smärtfritt, så länge det är på sonens vllkor är han lugn och snäll. Några utbrott blev det ju när han blev avbruten med sitt, men det var ju bara vanligt trots som alla sa. Jo visst! Det blev lite för mycket för honom under all julklappshysteri och då gick han bara iväg och satte sig ensam i ett rum och lekte med sina älskade bilar. Fick då höra att han var sååååå duktig som var såååå självständig. Mmmm, precis!
    Åh vad han påminner om min son när han var mindre
    Vet vid några kalas när han var i 2-3 års åldern så kunde vi helt plötsligt inte hitta honom. Nej, då satt han ute i tvättstugan i lugn och ro och lekte med sina älskade lådor alldeles själv. Behövde väl komma ifrån lite
  • Busbellan

Vad ska ni göra ikväll?
    Vi ska för första gången på lääänge försöka gå iväg utanför hemmet på fest tillsammans med sonen.
    Får väl se om det går. Jag ska inte dricka så i värsta fall får väl jag och August åka hem

Svar på tråden Autismtråd 9