Skumboll skrev 2009-12-11 10:53:59 följande:
Åh, vad jag känner igen det. Jag får så ofta höra "min son/dotter hade också ett hemskt humör vid den där åldern - men det går över, jag lovar". Eh, det är vid sådana tillfällen jag inser att det är lönlöst att att prata med sådana som inte är i samma situation. Nu kastar jag ut lite fler frågor, hur funkar det på dagis för era små? Och hur orkar ni föräldrar med vardagen? Har ni någon avlastning av något slag? Och hur får ni omgivningen (mor och farföräldrar exempelvis) att förstå vidden av problemet?
Vi är inne i ett tredje byte av dagis eftersom vår sons träning helt misslyckats på de förskolor han varit på. I väntan på ett nytt dagis måste vi ha honom hemma mycket och det belastar oss så jättehårt. Jag känner mig också inlåst och enormt pressad.
Det positiva i allt är att vi funnit en fantastisk tränare som hjälper oss hemma och vi har ansökt om personlig assistans hos kommunen. Vår son är bara tre år och vi vet att det är svårt att få assistans för tre-åringar men vi ville göra ett försök i alla fall.
Det är hos kommunen man ansöker om avlösartimmar och även om det är lättare att få avlösartimmar när man väl fått en diagnos på papper så kan man nog ansöka om avlösning innan. Från början fick vi 20 timmar avlösning i månaden men vi ansökte om mer och fick då 50 timmar i månaden och nu har vi, som sagt, ansökt om personlig assistans. Vi har fullt vårdbidrag plus merkostnadsersättning.
Jag skulle rekomendera att lägga mycket tid på att skriva en noggrann ansökan till vårdbidraget (ta hellre med för mycket än för lite) även om det är svårt. Man ska inte vara rädd för att kräva mer hjälp om man känner att det man får inte räcker till. Det är ju vi föräldrar som måste föra talan för hur situationen i hemmet är. Förhoppningsvis så lyssnar de och ger oss det vi har rätt till.