Autismtråd 9
Smyger in här med lite funderingar...
Jag har en son, 2 år och 3 månader som just genomgått en utredning för autism. Vi har ännu inte fått svaret (22 dec får vi veta) men någonstans känner jag på mig vad domen blir.
Har haft enorma problem med lillkillen, främst med maten och extrema kräkningar och vi har kämpat i motvind med sjukvården sen han var ett halvår gammal. Vi har gått igenom en mängd läkare, bup och social som hela tiden påstått att det är oss föräldrar det är fel på. Tack och lov träffade vi på en underbar neurolog för ett år sedan och när problemen inte blev bättre tog han på sig fallet. Sonen har den senaste månaden genomgått andra neurologiska utredningar för att säkerställa att det inte är något sådant fel, metabola eller mitokondriella sjukdomar, och egentligen har vi väl inte fått svaren på det än men för att vi inte skulle förlora dyrbar tid så startade de snabbt en autism-utredning. Nu har vi under några veckor träffat sjukgymnast, arbetsteraput, logoped och neuropsykolog. Jag vet att han är sen i det mesta förutom finmotorik och så har han sinne för färg och form. Hur vanligt är det att man är så ojämn? Han har även sina ljusa stunder där han känns rätt normal, för att sedan tvärt vända och bli helt "okontaktbar".
Sen undrar jag om det är någon här vars barn sondmatas? Eller hur funkar maten för er övriga? Och hur vanligt är det med ett ojämt humör? Vi har extrema utbott här hemma och jag vet inte hur jag ska handskas med det. Många säger att jaja, det är den berömda treårs-trotsen men jag kan med säkerhet säga att det är 10 gånger värre än så....