Autismtråd 9
Tjenare! Jag tänkte bara göra mig känd här på forumet igen, jag har hängt här till och från - mest från det senaste - och nu börjar det bli aktuellt igen. Tea har downs syndrom, och hittills har det hetat att hon också har en koncentrationsstörning, troligtvis adhd, och autistiska drag. Nu har de nog släppt adhd-köret - vi medicinerade med medikinet och det hjälpte inte alls, och dessutom är hon inte så adhd:ig - men vi blir väl alltmer inne på autismen. 15% av barnen med ds har tilläggsdiagnos autism, så det kommer ju inte som en chock, även om det just nu känns lite jobbigt. Teas talspråkliga nivå är i paritet med en tolvmånaders, vilketj u inte känns så hejjigt. Jag har ganska länge påpekat att hon är rasande mycket efter sina jämnåriga ds-polare i talet, men fått höra at jag ska sluta jämföra så mycket - men idag höll doktorn med mig, och det känns märkligt nog tungt. Vi har blivit erbjudna sjuhundraelva teckenkurser via hab, men ftt kalla handen när vi velat köra med bilder. Efter att ha sett filmen "jag vill ha blå läsk" om autism, så krävde vi emelelrtid att få det där inprint-programmet så att vi kan köra med bilder, och på dagis har det gett ganska gott resultat. Blablabla. Jag ville som sagt mest säga hej hej, och att jag med största sannolikhet kommer att hänga här till och från och fråga massor från er luttrade autismföräldrar. Om någon undrar nåt om knappmatade barn eller downs syndrom, så är det i gengäld mig ni ska fråga