• Nattljus

Autismtråd 9

kjempekul skrev 2009-11-22 18:01:50 följande:
    Hej!Jag är ny här, vår son, 4 i mars pratar nästintill ingenting. Tror han har autistiska drag, inte avskärmad och god förståelse men många andra autistiska drag. Just nu är läget tufft, jag mår verkligen dåligt. Hur gör ni för att överleva? Har era barn börjat prata, vid vilken ålder?Vi ska till neurologen på tisdag, sen hoppas jag det ska hända saker för denna väntan är hemsk.Vi försöker träna endel hemma redan nu, men när man mår dåligt själv är det bara sååå jobbigt, förstår inte i nuläget hur detta ska gå?Tacksam för alla tips och uppmuntran!Sandra
    Låter lite som vår pojke som har austismliknande tillstånd. Välidigt social och glad killa. Han sa inte ett ord fram till 4 ungefär, vid 4,5 så började han prata. Nu är han sex och pratar oavbrutet :) Vi har tränat IBT 30 timmar i veckan i två år och tränar fortfarande, det har hjälpt hans utveckling mycket.

Det blir bättre! Första året med diagnos höll jag på att gå in i väggen, men nu känns allt bara bra och det känns fantasktiskt att få följa vår lille killes utveckling.
  • Nattljus
    Susis skrev 2010-01-04 13:30:06 följande:
    Hej och god fortsättning alla fantastiska, engagerade och kämpande föräldrar! Jag är „nygammal“ här på FL, har läst länge men inte skrivit tidigare. Nu är jag dock i stort behov av hjälp och tänkte höra om någon har tips eller råd för hur vi ska gå vidare. Lite om mig först: Jag har tre barn, varav den yngsta (son 3år) fick diagnosen autistiskt syndrom i slutet av maj. Vi började med IBT för en månad sen. Den senaste tiden har vi gått över till gf/cf diet och det är där svårigheten ligger, med maten. Innan övergången åt han endast välling, knäckebröd, riskakor, potatisbullar och chicken nuggets (nästan bara paneringen). Vi var väldigt tveksamma till hur det skulle gå eftersom han inte accepterar nya saker, smaker eller konsistenser. Vi har lyckats gå över till mjölk- och glutenfri välling, han får fortfarande potatsibullar och riskakor och han vägrar äta nytt knäckebröd - och allt annat som är nytt för den delen också. Vi har gjort CDSA-testet hos Scandlab och har en jättebra näringsterapeut som tolkat svaret. Han har omfattande näringsbrist, parasiter och äter proteinfattig kost för att nämna något. För att kunna blanda i tillskotten och annat nyttigt skulle han dock behöva ha en bredare matrepetoar som man skulle kunna „gömma“ allt i, men som det är nu går det inte - han känner allt som smakar annorlunda och vägrar ta det. Omega3, vitaminer och annat får vi tvinga i med spruta och han hatar det verkligen! Det känns väldigt olustigt för oss också, men han måste ju få det i sig på något sätt. Nu till min fråga: Hur kan vi lära honom att äta fler/nya saker? Man säger ju att hungriga barn äter till slut, men jag är tveksam till att det fungerar med svältmetoden på autistiska barn (funkar knappt på min normalstörda 4-åring heller!) Hur skulle ni göra? Har någon haft samma problem och lyckats komma igenom det? Jag börjar fundera på om Hbot skulle hjälpa honom att komma över mattröskeln, nu när det finns på Rindö. (www.hbot.se) Undrar bara om han skulle acceptera att sitta med en „astronauthuva“ i över en timme åt gången… Ska till barnläkare i mitten av januari och kanske han kan vara till hjälp med maten, vi får iallafall remiss till Scandlabs övriga tester som de rekommenderar för autistiska barn och det känns skönt. Jag hoppas att någon kan känna igen sig i matproblemet eller har hört hur andra har gjort/tränat. Tacksam för svar och tack även för alla andra kloka råd jag tagit till mig här på autismtrådarna!
    Vår son har inte problem med ensidig kost, men jag har läst  eller hört på nån utbildning att en metod var att man väljer ett livsmedel i taget som man vill barnet ska äta och ger det konsekvent varje dag, kanske flera gånger per dag. Säg att det är äpple tex (eller vad som helst) då tar man små äppelbitar som man stoppar i barnets mun, barnet spottar antagligen ut, men är man envis så vänjer sig barnet vid smaken och tycker sedan om det livsmedlet tillslut. Mycket positiv uppmuntran! 

Vet en familj som använt den metoden på sin autistiska dotter som bara åt två olika livsmedel. Succesivt kunde bygga ut men en sak i taget. Det var svårast de första sakerna, men sen gick det fortare.

En ide är att i början välja ett livsmedel som är lika i färg och konsistens till något som barnet redan tycker om, så blir inte övergången så stor. men man måste var envis, och ett visst mått av tvång är det ju. En idé kan ju vara att förstärka beteendet genom att ge något som barnet verkligen uppskattar, efter varje smakbit, eller någon annan rolig förstärkare, ballonger, serpentiner eller vad som helst som barnet gillar, och kanske bara ha den förstärkaren kopplat till matintroduktionen.
  • Nattljus
    Jonathanmamma skrev 2010-01-15 09:03:35 följande:
    Vi jobbar mycket med hans uttal nu på intensivträningen. Logopeden som tillhör behandlingsteamet har lyssnat på oss, där vi länge sagt att det är något annat fel, i mun eller tunga som gör att orden finns där men han kan inte uttala dem. Därför ska vi till en annan logoped i eftermiddag. Vet inte om/vad man kan göra åt det. När han lärt sig läsa och skriva så antar jag att en prator kan vara ett alternativ, men jag hoppas ju på att kunna träna upp hans munmotorik, där vi redan kommit en bra bit på väg, så att han ska kunna tala och bli förstådd själv. Vi har fått jätteroliga sätt att jobba med hans uttal, som en bilbana där man sätter olika praxis-alfabets-ljud vid varje kurva, ett fiskspel (kan beställas från www.sica.se) där man tränar ljud, spelplaner de gjort till oss med olika typer av frågor. Det senare har jag använt sparsamt eftersom jag fortfarande inte tror att frågor är bästa sättet att lära sig kommunicera. Vi har ju mycket sånt i intensivträningen men jag försöker kommentera istället när vi leker för att få in sånt som tillhör träningen. Munmotoriska övningar fick jag av en tjej på ett annat forum för ett par år sedan. Detta har gjort hans uttal bättre och han dreglar inte längre, vilket han gjorde för ett par år sedan. Det har också hjälpt jättemycket.I övrigt gör jag som kommunicerande samspel. Jag pratar i längre meningar i dag och jobbar på att han också ska säga längre meningar. Där är en bra kombination med intensivträningen - t.ex. så har de en övning där man ska säga "Jag vill ha..."innan man får det man vill ha. Tidigare sa Jonathan bara Popcorn, nu säger han Jag vill ha popcorn. Just dessa veckor tränar vi på Det är... istället för att bara säga t.ex. häst så ska han säga Det är en häst. Min och din tränar vi mycket på och det behövs tränas på titt som tätt. Han säger fortfarande "Kan jag hjälpa dig" istället för "Kan du hjälpa mig!". Ofta har han nu istället sagt "Hjälp mig!" Det finns ju mycket att göra och hoppas på att vi kanske lär oss något ytterligare idag hos den andra logopeden. Annars tycker jag att Hanen-böckerna är vad som gett mig absolut mest. Nu har det ju kommit en uppföljare som heter "Talkability" av Fern Sussman. Jag lånade den från HI, Handikappinstitutets bibliotek alldeles gratis. Jonathan är någonstans på de första 3 kapitlen i sin kommunikation. För er andra kan jag även rekommendera "More Than Words" också av Fern Sussman, men fjärrlåna gärna, för den är dyr...Soliga hälsningarAnna
    Blev nyfiken på den där bilbanan till PRAXIS, var har ni fått den ifrån? kan man beställa den någonstans, vi tränar med praxis sedan länge och det skulle inte skada att göra träningen lite roligare :)
Svar på tråden Autismtråd 9