Susis skrev 2010-01-04 13:30:06 följande:
Hej och god fortsättning alla fantastiska, engagerade och kämpande föräldrar! Jag är „nygammal“ här på
FL, har läst länge men inte skrivit tidigare. Nu är jag dock i stort behov av hjälp och tänkte höra om någon har tips eller råd för hur vi ska gå vidare. Lite om mig först: Jag har tre barn, varav den yngsta (son 3år) fick diagnosen autistiskt syndrom i slutet av maj. Vi började med IBT för en månad sen. Den senaste tiden har vi gått över till gf/cf diet och det är där svårigheten ligger, med maten. Innan övergången åt han endast välling, knäckebröd, riskakor, potatisbullar och chicken nuggets (nästan bara paneringen). Vi var väldigt tveksamma till hur det skulle gå eftersom han inte accepterar nya saker, smaker eller konsistenser. Vi har lyckats gå över till mjölk- och glutenfri välling, han får fortfarande potatsibullar och riskakor och han vägrar äta nytt knäckebröd - och allt annat som är nytt för den delen också. Vi har gjort CDSA-testet hos Scandlab och har en jättebra näringsterapeut som tolkat svaret. Han har omfattande näringsbrist, parasiter och äter proteinfattig kost för att nämna något. För att kunna blanda i tillskotten och annat nyttigt skulle han dock behöva ha en bredare matrepetoar som man skulle kunna „gömma“ allt i, men som det är nu går det inte - han känner allt som smakar annorlunda och vägrar ta det. Omega3, vitaminer och annat får vi tvinga i med spruta och han hatar det verkligen! Det känns väldigt olustigt för oss också, men han måste ju få det i sig på något sätt. Nu till min fråga: Hur kan vi lära honom att äta fler/nya saker? Man säger ju att hungriga barn äter till slut, men jag är tveksam till att det fungerar med svältmetoden på autistiska barn (funkar knappt på min normalstörda 4-åring heller!) Hur skulle ni göra? Har någon haft samma problem och lyckats komma igenom det? Jag börjar fundera på om Hbot skulle hjälpa honom att komma över mattröskeln, nu när det finns på Rindö. (
www.hbot.se) Undrar bara om han skulle acceptera att sitta med en „astronauthuva“ i över en timme åt gången… Ska till barnläkare i mitten av januari och kanske han kan vara till hjälp med maten, vi får iallafall remiss till Scandlabs övriga tester som de rekommenderar för autistiska barn och det känns skönt. Jag hoppas att någon kan känna igen sig i matproblemet eller har hört hur andra har gjort/tränat. Tacksam för svar och tack även för alla andra kloka råd jag tagit till mig här på autismtrådarna!
Vår son har inte problem med ensidig kost, men jag har läst eller hört på nån utbildning att en metod var att man väljer ett livsmedel i taget som man vill barnet ska äta och ger det konsekvent varje dag, kanske flera gånger per dag. Säg att det är äpple tex (eller vad som helst) då tar man små äppelbitar som man stoppar i barnets mun, barnet spottar antagligen ut, men är man envis så vänjer sig barnet vid smaken och tycker sedan om det livsmedlet tillslut. Mycket positiv uppmuntran!
Vet en familj som använt den metoden på sin autistiska dotter som bara åt två olika livsmedel. Succesivt kunde bygga ut men en sak i taget. Det var svårast de första sakerna, men sen gick det fortare.
En ide är att i början välja ett livsmedel som är lika i färg och konsistens till något som barnet redan tycker om, så blir inte övergången så stor. men man måste var envis, och ett visst mått av tvång är det ju. En idé kan ju vara att förstärka beteendet genom att ge något som barnet verkligen uppskattar, efter varje smakbit, eller någon annan rolig förstärkare, ballonger, serpentiner eller vad som helst som barnet gillar, och kanske bara ha den förstärkaren kopplat till matintroduktionen.